Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Usch jag önskar att det fanns räkfakta att läsa på andra språk än tyska och japanska?! Nu har jag iallafall skrivit in den 3:e maj i mitt externminne (almanackan)
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Mamma Mia
      Flytta Galaxyn kanske?
      Det är försent Jag har redan flyttat dit ca 10 riktigt snygga crystal red tillfälligt.
      Men jag har möblerat om i andra kar, har tiger i enbart ett kar nu. Skulle kunna ha WP-honan i det extremt lilla karet där "dina" dvärgkardinaler går. Men dom äter nykläckta räkyngel va?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        Mjaaa... kan hända, men de har väldigt små munnar. Så med mycket "trassel" i burken borde räklingarna klara sig.
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av Sonja
          Är inte Pomacea canaliculata dom som äter upp alla växterna i karen?
          Helt rätt - behöver du några städare
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Helt rätt - behöver du några städare
            He! he! Tack, men nej tack Har ancistrusar i de större karen och dom är också rätt bra på att sabba växterna.
            Men jag har förstått att dina snäckor är väldigt sällsynta i Sverige.
            Gissar att det kommer upp en beskrivning med foton så småningom
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Ursprungligen postat av Sonja
              Gissar att det kommer upp en beskrivning med foton så småningom
              Det gissar jag också
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                Tror ni att Gaboner skulle gå bra i ett Tanganyika kar (pH 8.3, KH 10) med snäcklekare och Julidochromis, eller skulle cikliderna jaga ihjäl dessa?
                Gabonräka kommer väl från Afrika också?
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Verkligen intressant Limia 1. Man kan inte säga att räkor inte får yngel när dom går med fisk, men i vissa pressade situationer verkar dom kunna styra förökningen.
                  Fiskbesättningen jag skrev om bestod av guppys, dvärgtandkarp, risfisk och mollies i massor.
                  Ja det låter troligt.

                  Mina körsbär och CR bar rom ihop med nästan fullvuxna platy, så det är nog inte storleken på fisken, som är det avgörande.

                  Snarare hur ofta räkorna krockar med en fisk kanske. 9 stora indianplaty, 10 dvärgtandkarpar och en stor guldancistrus i 54 liter är ju rätt överbefolkat. Alla fiskar flyttade dit som yngel och i början var där inga problem med räkreproduktionen.

                  När det gäller Limiorna som gick med mina blå babaulti, så är det ovanligt livliga fiskar. Brukar kalla dem torpederna, för de far ofta runt i rasande fart så växtligheten gungar av svallvågorna.

                  Så det kan kanske vara så enkelt att det beror på hur ofta räkorna får närkontakt med en lite större fisk.

                  MVH/Anita

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Den här WP-honan har dykt upp i ett av mina kar. Hon är inte någon korsning utan har blivit så här ändå. Visst är hon vacker
                    Nu funderar jag på hur jag ska få fram fler... eller snarare var jag ska ställa ett extra akvarium nu igen Jag har bara sett just henne med den här täckande vita ålen över ryggen, så hur hon blir befruktad spelar ingen roll just nu. Men sen måste hon flyttas så jag kan ta vara på enbart hennes yngel.

                    Klicka upp bilden för att se bättre
                    Väldigt vacker var den, räkhonan.

                    Om jag förstått saken rätt efter de sökningar jag gjort på nätet, så ska vildformen kunna ha en ljus rygglinje. Så det kanske inte är så svårt att få anlaget att sprida sig.

                    Hoppas det, för fin var hon.

                    MVH/Anita

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det finns i alla fall ett foto i Zoopets stora fotoarkiv, annars tycker jag nog att detta med "gröna" är lite fördrivet. Jag har sett dom live några gånger men klargröna har de aldrig varit.
                      Fast lika mycket "fusk" som med de blå är det i alla fall inte - de är ju sällan ens blåaktiga.
                      Var ju i helgen nere i Berlin och besökte en fiskgrossist och de berättade att de flera gånger fått in klarblå räkor men att de alltid efter en tid verkar tappa färgen så de hade slutat att sälja dom.
                      Jag fick i alla fall med mig ett gäng med Macrobrachium pilimanus och några vanliga Caridina sp. "algengarnele" med mig hem. Dessutom några Danio sp. "TW02" samt lite snäckor Pomacea canaliculata, Neritina semiconica och Neritina natalensis fast detta är ju inte räkor så det är ju lite off topic i denna tråd.
                      Hej

                      Jag har bara 3 st honor av C. cf. babaulti grön och de är verkligen ljust vårgröna, som nyutsprugna björklöv ungefär. Men jag tror de kan vara lite av cameleonter när de behöver, för när de sitter på mina rosa/orange konjaksplantor (Ammania) så blir de en smula orangetonade.

                      När jag köpte dom, så fanns det inte så mycket växter (några Anubia) och en del fiskar i salu akvariet. Då var de lite mer urvattnade i färgen och den minsta skiftade lite i blått. Så jag tror den gröna färgen påverkas till viss del av stress. Men mår de bra, så ska de vara gröna mest hela tiden, enligt det jag sett och kunnat läsa mig till på tyska sidor.

                      När det gäller de sk. blå babaulti, som jag också har. Så varierar de en del i färg. Enligt uppgift jag fått i butikerna där jag köpt dem. Så ska i alla fall en del av mina vara viltfångade, kanske alla.

                      Mina är i huvudsak av 2 färgtyper, dels den blå och sen en blond form som är beige vit, beströdd med små guldiga punkter. Jag tror det är naturliga färgvarianter inom samma art, då allt annat är lika. Har dock inte lagt dem under en lupp.

                      Min erfarenhet är att den blå färgen påverkas väldigt mycket av vattenvärdena. pH 8 som jag har till mina + ett något förhöjt gH med hjälp av flera stora kalkstenar i akvariet, gör att de förblir blå. De riktigt stora exemplaren + honor med rom antar gärna en brunare ton, särskilt straxt innan skalömsning. Men efter skalömsningen är de åter klart blå.

                      Tidigare tillsatte jag även bikarbonat till vattnet och pH kunde stiga till 8,5, då var de blåa i ännu större utstäckning, även innan skalömsning. Så jag är övertygad om att vattenvärdena styr färgen väldigt mycket. Jag har nu massor av räklingar efter dom, så snart får jag se vilken färg avkomman får.

                      Framöver ska jag försöka separera färgvarianterna och gör fler experiment med vattenvärdena.

                      MVH/Anita

                      Kommentar

                      • Leonard
                        • January 2006
                        • 2352

                        De gröna babualti måste ju ha grön som trivselfärg, när de trivs får de alltså den starkt gröna färgen, och det samma med blåa då ju.
                        Tydligen så gillar babualti räkorna hårdare och mer alkaliskt vatten, så det är nog bra med kalksten och/eller bikarbonat i vattnet med dessa räkor, om man vill ha fram färgen =)

                        Om jag skulle ha pH 8 i mitt kar med babualti, skulle RC trivas där i också, eller är det för högt pH för dom?
                        18år. . . . . .<¨,)))--{
                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • landstrykeren
                          • July 2006
                          • 440

                          Undrar vilka räkor som kan korsa sig med körsbär? Funderar på nån till räksort.

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av landstrykeren
                            Undrar vilka räkor som kan korsa sig med körsbär? Funderar på nån till räksort.
                            White Pearl korsar sig med körsbär, så du kan ju ha t ex Crystal red eller Tiger.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Tintaglia
                              • January 2006
                              • 146

                              Hurraa - i går kväll såg jag ett par små humleyngel!! Äntligen... som jag har väntat - trodde nästan inte det skulle bli något. Hoppas det blir fler snart, jag har några till som har gått med rom bra länge...

                              Kommentar

                              • Mamma Mia
                                • December 2004
                                • 2504

                                Håller tummarna för dig! Om de klarar sig får du berätta noga vad du gjort/inte gjort

                                Ursprungligen postat av Tintaglia
                                Hurraa - i går kväll såg jag ett par små humleyngel!! Äntligen... som jag har väntat - trodde nästan inte det skulle bli något. Hoppas det blir fler snart, jag har några till som har gått med rom bra länge...
                                Always look at the bright side of life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...