Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Den WP:n var vacker Sonja, den gör verkligen heder av sitt namn! Vilken pärla!! Idag var jag iväg och hittade mig fem gröna babaulti som jag släppt ner med mina svartvita BC (?)/humleräkor. Vad jag minns så är det ingen korsningsrisk mellan dessa väl? Däremot så var alla de randiga räkorna väääldigt nyfikna på di gröna. Riktigt rörliga räkor är de i alla fall som syns mycket!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av Lenmar
      Idag var jag iväg och hittade mig fem gröna babaulti som jag släppt ner med mina svartvita BC (?)/humleräkor. Vad jag minns så är det ingen korsningsrisk mellan dessa väl?
      Satt just och skrev en artbeskrivning för babaulti (kommer framöver) och anger där att korsningsrisk bara finns med andra babaulti-varianter

      Förövrigt en riktigt snygg white pearl du har sonja
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Satt just och skrev en artbeskrivning för babaulti (kommer framöver) och anger där att korsningsrisk bara finns med andra babaulti-varianter

        Förövrigt en riktigt snygg white pearl du har sonja
        Riktigt vacker. Men hur kan det ha gått till? Skulle det kunna vara en mutation, dom "ska" ju inte alls se ut så, och ingen av de andra gör det.

        Jag måste försöka ta vara på det här i alla fall.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          Ursprungligen postat av Sonja
          Riktigt vacker. Men hur kan det ha gått till? Skulle det kunna vara en mutation, dom "ska" ju inte alls se ut så, och ingen av de andra gör det.

          Jag måste försöka ta vara på det här i alla fall.
          Riktigt välkommen mutation tycker ju jag i vart fall! Den måste du va rädd om!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Sonja
            Riktigt vacker. Men hur kan det ha gått till? Skulle det kunna vara en mutation, dom "ska" ju inte alls se ut så, och ingen av de andra gör det.

            Jag måste försöka ta vara på det här i alla fall.
            Jo det kan mycket väl vara en mutation, men tyvärr är det ju också som så att det såväl avsiktligt som oavsiktligt korsas en massa olika arter. Och dessutom avlas det ju fram en massa nya former - detta gör ju att man inte kan vara helt säker på knappt någon art längre. Detta samtidigt som många arter är oerhört flexibla färgmässigt
            Så dina white pearl har kanske några gener från någon annan art - man kan aldrig vara säker
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jo det kan mycket väl vara en mutation, men tyvärr är det ju också som så att det såväl avsiktligt som oavsiktligt korsas en massa olika arter. Och dessutom avlas det ju fram en massa nya former - detta gör ju att man inte kan vara helt säker på knappt någon art längre. Detta samtidigt som många arter är oerhört flexibla färgmässigt
              Så dina white pearl har kanske några gener från någon annan art - man kan aldrig vara säker
              Jo så skulle det kunna vara. Jag började med 11 WP som härstammar från en grupp som kommer från Tyskland.
              Min grupp är väldigt stor nu, och inavel kan ju plocka fram väldigt... avlägsna/dolda gener eller vad jag ska kalla det.
              Samtidigt så verkar det ju kunna hoppa fram muteringar då och då också.

              Hur som helst är den väldigt vacker och värd att försöka få fram fler av om det går.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Lenmar
                Den WP:n var vacker Sonja, den gör verkligen heder av sitt namn! Vilken pärla!! Idag var jag iväg och hittade mig fem gröna babaulti som jag släppt ner med mina svartvita BC (?)/humleräkor. Vad jag minns så är det ingen korsningsrisk mellan dessa väl? Däremot så var alla de randiga räkorna väääldigt nyfikna på di gröna. Riktigt rörliga räkor är de i alla fall som syns mycket!
                Kan du inte försöka fota dina gröna babaulti? Jag har aldrig sett dom gröna i verkligheten. Dom kan visst vara väldigt variabla i färgen. Sen så klarar dom betydligt hårdare vatten än t ex CR och olika "humlor".
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  Mycket fin variant av WP Sonja!

                  Jag köpte 2st vanliga filterräkor till mitt 160l växtkar idag! Ska köpa fler, när jag sett att dessa överlever. Är lite rädd att det är för mycket näring i vattnet, men får se hur dom klarar sig nu. De ska väl iaf gilla lite surare och mjukare vatten, har för mig jag läst det nånstans...

                  Lenmar: Du måste ta bilder! Jag vill skaffa sånna, de gröna isf.
                  Köpte du dom på Herkules? Vart?
                  Jag såg gröna på Zoomässan, men de var ca 1cm långa och det var inte så jättemånga med grön färg, man kunde ana lite grönt i vissa. Hur stora är dom när man kan se färgen?
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Leonard
                    låter rimligt tycker jag!
                    Tror ni att några dvärgpansar malar, eller Ottos skulle störa räkorna på något sätt?
                    Nej det tror jag inte. Ingen av dom är såna som brukar förfölja andra fiskar så dom stör nog inte att dugg.
                    Jag har en del väldigt små fiskar med mina räkor i en del kar och det är inga problem. Jag skulle gissa att det är när det blir extremt mycket nyfikna och stressande fiskar tillsammans med räkor som det kan bli problem.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Kan du inte försöka fota dina gröna babaulti? Jag har aldrig sett dom gröna i verkligheten. Dom kan visst vara väldigt variabla i färgen. Sen så klarar dom betydligt hårdare vatten än t ex CR och olika "humlor".
                      Det finns i alla fall ett foto i Zoopets stora fotoarkiv, annars tycker jag nog att detta med "gröna" är lite fördrivet. Jag har sett dom live några gånger men klargröna har de aldrig varit.
                      Fast lika mycket "fusk" som med de blå är det i alla fall inte - de är ju sällan ens blåaktiga.
                      Var ju i helgen nere i Berlin och besökte en fiskgrossist och de berättade att de flera gånger fått in klarblå räkor men att de alltid efter en tid verkar tappa färgen så de hade slutat att sälja dom.
                      Jag fick i alla fall med mig ett gäng med Macrobrachium pilimanus och några vanliga Caridina sp. "algengarnele" med mig hem. Dessutom några Danio sp. "TW02" samt lite snäckor Pomacea canaliculata, Neritina semiconica och Neritina natalensis fast detta är ju inte räkor så det är ju lite off topic i denna tråd.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Leonard
                        • January 2006
                        • 2352

                        Vilken färg anses finast på Atyopsis moluccensis? Jag såg att de hade både mörk röda/bruna och ljusare i affären. Jag köpte en av varje iaf. De kanske ändrar sig till att få samma färg båda två senare...

                        Hur gör man för att få gröna baubalti att verkligen bli gröna? speciellt foder? Ärtor, alger?
                        18år. . . . . .<¨,)))--{
                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det finns i alla fall ett foto i Zoopets stora fotoarkiv, annars tycker jag nog att detta med "gröna" är lite fördrivet. Jag har sett dom live några gånger men klargröna har de aldrig varit.
                          Fast lika mycket "fusk" som med de blå är det i alla fall inte - de är ju sällan ens blåaktiga.
                          Var ju i helgen nere i Berlin och besökte en fiskgrossist och de berättade att de flera gånger fått in klarblå räkor men att de alltid efter en tid verkar tappa färgen så de hade slutat att sälja dom.
                          Jag fick i alla fall med mig ett gäng med Macrobrachium pilimanus och några vanliga Caridina sp. "algengarnele" med mig hem. Dessutom några Danio sp. "TW02" samt lite snäckor Pomacea canaliculata, Neritina semiconica och Neritina natalensis fast detta är ju inte räkor så det är ju lite off topic i denna tråd.
                          Jag har fått för mig att en del av babaultihonorna kan vara helt neongröna, men inte alls alla.
                          Kanske är det som med körsbärsräkorna där jag läste mig till att i det vilda är en hona på tio riktigt röd men efter lite urvalsavel är det betydligt fler som är det.

                          När det gäller de blåa är jag väldigt skeptisk till att det ska gå att hitta äkta riktigt blåa hos grossister/butiker. Det är ett sånt sug efter blåa räkor så det förvånar mig inte ett dugg att det prånglas ut färgade räkor.
                          Och dom som avlar/odlar blått behåller givetvis de blåaste själva. Det är så nytt med blått. När dom sen säljer får dom nog mycket bättre pris om dom säljer privat.
                          Så småningom kanske det dyker upp lite mer stabila blåa till försäljning.

                          Är inte Pomacea canaliculata dom som äter upp alla växterna i karen?
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Mamma Mia
                            • December 2004
                            • 2504

                            Men vet du - körsbären har ju en sån ål också, iallafall mina i det mörka karet. Och Pärlan är albinovariant av Körsbär eller hur? Men ta ur henne och se om hon får ungar med ål! Vore jättekul att se!

                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Riktigt vacker. Men hur kan det ha gått till? Skulle det kunna vara en mutation, dom "ska" ju inte alls se ut så, och ingen av de andra gör det.

                            Jag måste försöka ta vara på det här i alla fall.
                            Always look at the bright side of life

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Mamma Mia
                              Men vet du - körsbären har ju en sån ål också, iallafall mina i det mörka karet. Och Pärlan är albinovariant av Körsbär eller hur? Men ta ur henne och se om hon får ungar med ål! Vore jättekul att se!
                              Nej WP är ingen variant av körsbär. Den är egen, men kan korsas med körsbär.
                              Tanken slog mig med igår att ålen liknar den som en del av mina körsbär har, dom som är mer rosa. Men jag kan lova att dom inte korsat sig, körsbären är i V-tuna och WP i Jakobsberg
                              Jag funderar för fullt hur jag ska göra för att ta det här tillvara utan att riskera att honan dör. Måste ha ett väl fungerande kar som varit igång hur länge som helst ungefär
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Mamma Mia
                                • December 2004
                                • 2504

                                Flytta Galaxyn kanske?
                                Always look at the bright side of life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...