Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Jag har otur med mina CR, men nu prövar jag igen, nu har jag en grupp på 14-15 st, plus att det går en grupp med "Orange körsbärsräkor" i samma akvarium, c:a 12-13 stycken.
    Snälla, ge mig råd så att jag inte förlorar allihop igen som det hände när mina CR förra gången hade gått och börjat föröka sig ordentligt......då dog ungefär 50-talet CR i olika åldrar på bara några dagar.
    Hur har du det med vattencirkulationen. Det är ett jättestort problem, tycker jag. De räksäkra filter jag har hittat tappar kapaciteten såfort vadden blir lite smutsig så när man börjar att få lite mer räkor i ett mer ingått kar så måste man krama ur filtervadden 2 ggr i veckan för att inte vattnet ska börja stå stilla. Jag förlorar japaner pga det.. Det jobbigaste är ju att vadden är full av småräklingar så det tar ju en timme att leta rätt på dem sedan.

    25 grader och en trärot??

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Den lilla spongicola-stackarn låg död nu. Antar att den tog för mycket stryk under den hemska transporten.

    //C

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Oj vad den här tråden har ramlat ner långt.
    Här är en del av min tigerflock då den slänger sig över ett byte i form av en pellets
    Härlig bild, alltid lika kul att se dina foton!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Jag har otur med mina CR, men nu prövar jag igen, nu har jag en grupp på 14-15 st, plus att det går en grupp med "Orange körsbärsräkor" i samma akvarium, c:a 12-13 stycken.

    I övrigt går det en "överbliven" Iratherina werneri, två (halvvuxna) ancistrus och en eller två ottocinkus i akvariet, som är på 45 liter. Det är TÄTT planterat.

    Snälla, ge mig råd så att jag inte förlorar allihop igen som det hände när mina CR förra gången hade gått och börjat föröka sig ordentligt......då dog ungefär 50-talet CR i olika åldrar på bara några dagar.

    Sedan har jag ju förståss hundratals WP också, och dem har jag INGA problem med.....TACK Sonja för dem.....
    Senast redigerad av tummen; 01 May 2008, 22:49.

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Vi har Caridina cf. spongicola Sjuuukt läcker.

    Dock dog alla hans kompisar i transporten, var en av 7 som överlevde. Gör nytt försök om en vecka igen. Must have moaaaaaar shrimps!

    //C
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Ja, dom gör det. Skall dock försöka få upp cikliderna och lämna dom till zooaffären.

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Äntligen börjar min räkor visa sig mera än vad dom gjorde i början. Dom första dagarna såg jag kanske 2-3 räkor på dag, nu i skrivande stund så är det väl ca 11-13 st som är framme och visar sig. Har man tur så kanske några räkpojkar letar efter en parningsmogen hona. Eller vad tror ni?

    MVH/Freddan
    Ja du får säker räkyngel på både körsbär och CR med tiden. Går dom fortfarande med cikliderna?

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Äntligen börjar min räkor visa sig mera än vad dom gjorde i början. Dom första dagarna såg jag kanske 2-3 räkor på dag, nu i skrivande stund så är det väl ca 11-13 st som är framme och visar sig. Har man tur så kanske några räkpojkar letar efter en parningsmogen hona. Eller vad tror ni?

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • JEK
    svarade
    Upptäcker fler och fler små räklingar. Kul!

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Jag skaffade 4 st Pinochhio räkor för ett tag sen, och jag undrar om dom är svåra att få ungar på? Köpte även 5 st körsbärsräkor och 3 st Crysal red räkor, men dom vet jag är lätta att odla, men den först nämde är jag osäker på.

    Dock så ser man dom väldigt sällan, är detta normalt? Det finns gott om gömställen i karet.

    Det finns även lite fiskar i karet.

    Guppy
    Kakaduciklid och agazzi (Båda apistogramma? Borde väl inte vara någon vara?
    Platy
    Pansarmalar.

    Tacksan för svar!

    MVH/Freddan
    Jag tror att om räkorna slapp åtminstone cikliderna som sällskap skulle du se dom oftare.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Annaica
    Vad är det för käk du ger dom!?
    Just här var det en laxpellets. Men dom får inte det så ofta, tror det kan vara för kraftig mat för dom.

    Lämna en kommentar:


  • Annaica
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Oj vad den här tråden har ramlat ner långt.
    Här är en del av min tigerflock då den slänger sig över ett byte i form av en pellets
    Vad är det för käk du ger dom!?

    Lämna en kommentar:


  • Annaica
    svarade
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Jag skaffade 4 st Pinochhio räkor för ett tag sen, och jag undrar om dom är svåra att få ungar på?
    Enligt artbeskrivningen är det samma procedur som för amano; de kläcks som larver som behöver växa upp i bräckvatten (eller om det är saltvatten).

    Hittar du någon bra guide för hur man gör med amano borde du kunna göra samma men denna räkan, om du har tiden, orken och lusen

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Jag skaffade 4 st Pinochhio räkor för ett tag sen, och jag undrar om dom är svåra att få ungar på? Köpte även 5 st körsbärsräkor och 3 st Crysal red räkor, men dom vet jag är lätta att odla, men den först nämde är jag osäker på.

    Dock så ser man dom väldigt sällan, är detta normalt? Det finns gott om gömställen i karet.

    Det finns även lite fiskar i karet.

    Guppy
    Kakaduciklid och agazzi (Båda apistogramma? Borde väl inte vara någon vara?
    Platy
    Pansarmalar.

    Tacksan för svar!

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • JEK
    svarade
    Köpte 6 körsbärsräkor för ett par veckor sen. Roliga små djur. Men färgen varierar ganska mycket. En del är väldigt röda medan några är ganska bleka i färgen. Vad jag har förstått är honorna större och rödare, men den största som är nästan 3 cm är ganska blek...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...