Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tummen
    svarade
    Nu har jag kunnat observera ett gäng nya CR-räklingar, en till två millimeter långa! Det verkar funka!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Vill bara meddela att jag nu har flera CR som bär på rom, samt några orange körsbär som också bär på rom, det verkar alltså fungera!!!!!!! Hoppas det inte går åt skogen igen......

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Vill också säga att mina CR som jag har nu mår förträffligt....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av cillan
    Å tack äntligen någon som svarar

    Med eller utan det gröna?
    Ja vi människor mår ju inte bra av att äta blasten, men det kan kaninerna göra, jag skulle nog skippa blasten på morötterna för säkerhets skull om jag testade (vilket jag inte planerar att göra, de får alkottar istället) ett bättre alternativ till spenat är mangold, mindre skadliga ämnen i det än i spenat....

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Nej, så var det inte alls.
    Jag gjorde en test med Anubias och körsbärsräkor och dom blev inte det minsta påverkade. Fem körsbärsräkor gick flera dygn i ca en liter vatten med massor av mosad Anubias, inga problem alls.
    Just Anubias har en del misstänkt vara giftigt för räkor om man bryter blad. Jag tror mer på att det som hänt är att växten varit nyinköpt och behandlad med något gift och/eller gödning som räkor inte tål.
    Jaha.. Jag vet inte om jag uppfattade det. Men jag är en otroligt förvirrad småbarnsmamma som är glad om jag minns vad jag åt till middag igår..
    Men jag hänvisade Tummen till dig angående eventuellt giftiga växter iaf..

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Mina räkor lever vidare och visar sig mer och mer, dock ännu inga rom. Men igår när jag släckte, så lyste jag in med en lampa i karet efter en stund för att se om räkorna var framme och rörde på sig och såg en utav körsbärsräkorna var framme vid framrutan, och vid nacken så var det en gul fläck på henne. Är detta en äggfläck? Kan jag förvänta mig att se henne bära rom dom närmaste dagarna?

    Tacksam för svar!

    MVH/Freddan
    Ja det är en äggfläck du sett. Men hur lång tid det tar innan hon parar sig och äggen vandrar ner är svårt att säga.

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Ursprungligen postat av cillan
    Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?
    Morot innehåller karoten som ska vara bra för att ge färg. Jag ger förvälld morot utan blast. Men jag tror inte blasten är farlig på morot, så de äter säkert gladeligen den med. Ju mer varierad kost desto bättre.

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Mina räkor lever vidare och visar sig mer och mer, dock ännu inga rom. Men igår när jag släckte, så lyste jag in med en lampa i karet efter en stund för att se om räkorna var framme och rörde på sig och såg en utav körsbärsräkorna var framme vid framrutan, och vid nacken så var det en gul fläck på henne. Är detta en äggfläck? Kan jag förvänta mig att se henne bära rom dom närmaste dagarna?

    Tacksam för svar!

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • Paatsu
    svarade
    Jo, det kräver lite tålamod när man fotar små livliga räkor.

    Jag anordnar just nu en fototävling på min sida för er som är intresserad av räkfotografering.

    www.redbee.se
    Senast redigerad av Paatsu; 07 May 2008, 16:35.

    Lämna en kommentar:


  • cillan
    svarade
    Ursprungligen postat av Paatsu
    Tänkte visa er mina nya räkor från Japan. Alla är inte lika bra i färgen, men de är fortfarande väldig häftiga. Deras kött är likssom gul/guldfärgade.

    Golden bee
    [ATTACH]11814[/ATTACH]
    [ATTACH]11815[/ATTACH]
    [ATTACH]11816[/ATTACH]

    De går just nu i 1 av 12 akvarierna i min odlingshylla. Varje akvarie är på 54L.

    Fler bilder finns här.
    Snygga bilder! JAg försökte ta på mina körsbärisar men det blev inget bra alls.

    Lämna en kommentar:


  • cillan
    svarade
    Ursprungligen postat av Paatsu
    Det är inte precis farligt att mata morötter till räkor. Men Hurvida de blir finare eller inte vet man inte. Nyttigt är det iaf. Brukar själv mata med kokt bebisspenat.
    Å tack äntligen någon som svarar

    Med eller utan det gröna?

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Ja DET har vi ju konstaterat för länge sedan, troligast då också att det handlar om någon typ av konstgödning....
    Ja jag vet, men Katarina hade glömt hur det var
    Senast redigerad av Sonja; 07 May 2008, 08:38.

    Lämna en kommentar:


  • Paatsu
    svarade
    Golden bees

    Tänkte visa er mina nya räkor från Japan. Alla är inte lika bra i färgen, men de är fortfarande väldig häftiga. Deras kött är likssom gul/guldfärgade.

    Golden bee
    [ATTACH]11814[/ATTACH]
    [ATTACH]11815[/ATTACH]
    [ATTACH]11816[/ATTACH]

    De går just nu i 1 av 12 akvarierna i min odlingshylla. Varje akvarie är på 54L.

    Fler bilder finns här.

    Lämna en kommentar:


  • Paatsu
    svarade
    Ursprungligen postat av cillan
    Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?
    Det är inte precis farligt att mata morötter till räkor. Men Hurvida de blir finare eller inte vet man inte. Nyttigt är det iaf. Brukar själv mata med kokt bebisspenat.

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av cillan
    Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?
    Det är nog lätt hänt att det blir så i såna här trådan där det pratas allmänt om något. Om de som ser frågan just när den kommer upp inte vet svaret så svarar de ju inte utan pladdrar vidare om något annat som de kan mer om. Då hamnar en del frågor i skymundan och kan snabbt halka långt bak i tråden varpå den "försvinner" alldeles tyvärr... Så då är det bra att pusha för sin fråga igen, kanske någon ny person som ser den kan svara då.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...