Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Paatsu
    svarade
    Tog ett par bilder på mina nya räkor idag.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pito
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Jag är inte alls säker på bestämmning på de här sv/v varianterna. Kanske är det bumblebee du har? Dom har ju mörka huvuden, har för mig att New bee har vita huvuden. Men som sagt så är jag väldigt osäker.
    Dom är väldigt snygga hur som helst
    jag kollade med simontorp och det är cardina serreta från hongkong. så det är inga "new bee" utan bara vanliga humlor, du har nog rätt om dom vita huvuden på "new bee".

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Hej alla glada...

    Jag letar efter Crystal med lite mer markerat vitt... Alltså lite bredare band som inte är genomskinliga... På internationella länkar kallas den tydligen klass B och är tydligen den bästa vi har i Sverige!?

    Jag har lyckats att få några exemplar och skulle vilja avla vidare på dem och få in lite nytt blod... Plus att jag inte har så många...

    De jag har är köpta på Akarielagret i Bromma så jag vill helst inte handla där eftersom de tydligen har ursprung från samma 10 stycken som de fick in för 1,5 år sen... Enligt vad jag har fått veta här på Zoopet iaf....

    Några tips??? Emottages tacksamt...

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Pito
    Är det någon som vet hur "new bee" räkor ska se ut. är det dessa?
    Jag är inte alls säker på bestämmning på de här sv/v varianterna. Kanske är det bumblebee du har? Dom har ju mörka huvuden, har för mig att New bee har vita huvuden. Men som sagt så är jag väldigt osäker.
    Dom är väldigt snygga hur som helst

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Leonard
    jag har ca 1ppm NO2 i vattnet nu, är det för mkt för räkor och snäckor? Var går gränsen för räkorna med nitrit?
    Jag vet inte exakt var gränsen går men dom är väldigt känsliga.

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    jag har ca 1ppm NO2 i vattnet nu, är det för mkt för räkor och snäckor? Var går gränsen för räkorna med nitrit?

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    Jag har dessutom sett en del såna här som är nästan helt vita med en del mindre röda prickar på än dom på korten ovan
    Kan säga att jag har den sorten hemma . Nån "förståsigpåare" () menade att jag hade köpt amanoräkor men eftersom jag är superdupersäker på att jag inte gjort detta så måste det vara korsningar.

    Lämna en kommentar:


  • Pito
    svarade
    Är det någon som vet hur "new bee" räkor ska se ut. är det dessa?
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    Jag har dessutom sett en del såna här som är nästan helt vita med en del mindre röda prickar på än dom på korten ovan
    Jo dom kan korsa sig. Det är mycket möjligt att det är korsningar på bilderna, om det inte är körsbärshanar.
    Men dom som är nästan helt vita med röda prickar är nog rätt säkert korsningar.

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Enligt korsningsschemat så är det möjligt, men det spelar kanske ingen roll. Snart blir det väl med räkor som det är med svärdbärare, platys och mollys. Helt omöjligt att få tag på "rena" djur

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Jag har dessutom sett en del såna här som är nästan helt vita med en del mindre röda prickar på än dom på korten ovan

    Lämna en kommentar:


  • becky_be
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    Fast dom kanske inte ska kunna korsa sig eller ??
    Jag har för mig att just WP och RC kan korsa sig.

    Korsnings-schema

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Fast dom kanske inte ska kunna korsa sig eller ??

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Kan detta vara en korsning på white pearl och körsbärsräkor ?
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Leonard
    jag skulle ju kunna köpa några och lägga upp foton här, så får ni artbestämma dem isf. Får se om jag köper några... och om butiken tar in (de hade inte hemma ännu).
    Om du bestämmer dig för att köpa så kolla noga på dom. Om dom är rätt blåa och har väldigt, väldigt ljusa ögon så är det bra. Ljusa ögon och äkta blå färg hänger ihop.
    Jag är inte alls bra på att se skillnad, men jag vet att en sak man tittar på är dels själva kroppsformen och så det sk rostrum. Det är en liten utväxt som går ut från pannan mellan ögonen och sträcker sig framåt som en liten pigg. En räka är ju så liten så det är rätt svårt att se det här utan att fota och förstora bilden.
    Jag vet att de gröna, babaulti, har ett väldigt långt och småtaggigt rostrum, medan andra sorter kan ha ett väldigt trubbigt och kort.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...