Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Ja, det är ju vårat estetiska öga som vill ha raser och odlar fram rena raser...
    Men jag håller med dig, det var helt ofrivilligt att de blandades... Jag hade Kakadua ciklid och Fjärilciklid med i stora karet och jag trodde inte att det var några räkor kvar där. Sen trodde jag absolut inte att eventuell avkomma från WP skulle överleva cikliderna...

    Jag har ingen räkätande firre, är det någon som har???
    På sätt och vis så är det väl vi som vill ha olika raser och färgavlar Crystal Red och Black Crystal exempelvis. De är 2 färgvarianter eller raser av samma art.

    Men det vi talar om här är hybrider mellan olika arter och det är en helt annan sak. det skulle vara tråkigt om vi till slut inte kan hitta annat än arthybrider att ha i våra akvarier.

    Så populära som räkorna har blivit, finns nog en viss risk att det kan börja påverka vilda populationer. Om försäljningen av viltfångat blir allt för stor, kan vi förmodligen räkna med att nytt blod av rena arter kommer att bli omöjligt att hitta i framtiden. De kommer helt enkelt att bli utfiskade eller fridlysta på något vis.

    Om vi då har korsat de arter som finns i fångenskap, på alla sätt vi kan. Så kommer där inte längre att finnas annat än olika hybrider. Frågan är vem de skulle gagna ?.

    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • swen frank
    svarade
    HJÄLP
    Idag köpte jag vad som man kallade blåhuvad tigre jätteläcker räka Den är mörkblå(skiftar lite ått rött ibland) huvud ochhalva kroppen är blå medans andra halvan är det två vitgulasträck på samt att den är vitgul på stjärtskalet med en grårand från huvud och ner till stjärten Kunde inte låta bli dem köpte alla han hade inne Zooohandlarn hade bara fått detta namn Neocaridina (spe) så han viste inget mer Har letat efter den på hemsidor halva dan någon som sett nått liknande
    Swen

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Limia1
    Jag förstår ditt problem, kan inte vara roligt det där.

    Men det har tyvärr inte bara med utseendet att göra. Den stora frågan är ju om vi vill odla rena arter eller en massa olika hybrider.

    Så länge man inte säljer räkor med blandad härkomst, är det ju helt upp till en själv om man vill ha dom. Men när man går till en butik och köper körsbärsräkor och får white pearl hybrider, så är det inte så roligt längre.

    Jag skulle nog mata räkätande fiskar med ev. ofrivilliga hybrider, jag råkade få fram. Men det är bara mitt eget ställningstagande.

    När det gäller dem som vill ha bättre färg på sina körsbär, så finns där egentligen bara en bra väg att gå. Den heter urvalsodling. Man tar de rödast färgade körsbär man har och sätter dem tillsammans, sen gör man likadant med avkomman osv. Detta kräver visserligen flera små akvarier och en del sorterande av räkor.

    Men det finns egentligen inga genvägar man kan ta. Där finns exempelvis inget orsak att tro att inkorsning av vildfångade N. heteropoda, automatiskt skulle ge körsbären rödare färg.

    MVH/Anita
    Ja, det är ju vårat estetiska öga som vill ha raser och odlar fram rena raser...
    Men jag håller med dig, det var helt ofrivilligt att de blandades... Jag hade Kakadua ciklid och Fjärilciklid med i stora karet och jag trodde inte att det var några räkor kvar där. Sen trodde jag absolut inte att eventuell avkomma från WP skulle överleva cikliderna...

    Jag har ingen räkätande firre, är det någon som har???

    Lämna en kommentar:


  • swen frank
    svarade
    Jag tror mina blåa räkor hetr så här Neocaridina sp.
    Crystal Blue Shrimp då jag hittade en bild på den på en räksida http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co....htm~mainFrame

    Swen

    Lämna en kommentar:


  • landstrykeren
    svarade
    Lite tråkigt må jag säga, men jag börjar tröttna på mina räkor Dom ska inte få ha ett eget akvarium längre. Tror nästan att dom ska få flytta till 54litarn.

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Det har hänt mig... Jag hade fångat upp alla mina räkor i det stora karet och pytsat ned i räkkaret, trodde jag...
    Jag köpte WP och sen har jag hittat två Crystal och det måste även ha blivit kvar minst en körsbär för nu har jag fått någon halvdassig avkomma och har även sett en helröd körsbär...

    Attans, vad sjutton gör jag av dem nu då??? Jag är inte så duktig på att se skillnad på honor och hanar och inte har jag en massa småkar heller... Ska jag bli tvungen att avliva alla dessa... Känns attans grymt, bara för att de inte passar vårat estetiska öga...
    Jag förstår ditt problem, kan inte vara roligt det där.

    Men det har tyvärr inte bara med utseendet att göra. Den stora frågan är ju om vi vill odla rena arter eller en massa olika hybrider.

    Så länge man inte säljer räkor med blandad härkomst, är det ju helt upp till en själv om man vill ha dom. Men när man går till en butik och köper körsbärsräkor och får white pearl hybrider, så är det inte så roligt längre.

    Jag skulle nog mata räkätande fiskar med ev. ofrivilliga hybrider, jag råkade få fram. Men det är bara mitt eget ställningstagande.

    När det gäller dem som vill ha bättre färg på sina körsbär, så finns där egentligen bara en bra väg att gå. Den heter urvalsodling. Man tar de rödast färgade körsbär man har och sätter dem tillsammans, sen gör man likadant med avkomman osv. Detta kräver visserligen flera små akvarier och en del sorterande av räkor.

    Men det finns egentligen inga genvägar man kan ta. Där finns exempelvis inget orsak att tro att inkorsning av vildfångade N. heteropoda, automatiskt skulle ge körsbären rödare färg.

    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ja, sjutton också...

    Det har hänt mig... Jag hade fångat upp alla mina räkor i det stora karet och pytsat ned i räkkaret, trodde jag...
    Jag köpte WP och sen har jag hittat två Crystal och det måste även ha blivit kvar minst en körsbär för nu har jag fått någon halvdassig avkomma och har även sett en helröd körsbär...

    Attans, vad sjutton gör jag av dem nu då??? Jag är inte så duktig på att se skillnad på honor och hanar och inte har jag en massa småkar heller... Ska jag bli tvungen att avliva alla dessa... Känns attans grymt, bara för att de inte passar vårat estetiska öga...

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    precis vad som hänt med alla Guppys. Bra Anita!

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Hm... vildformen av red cherry... få se hur rommen ser ut sen och om det ev dyker upp någon röd också.
    Swen Frank hade sett att det annonserades ut vildform av red cherry i någon butik i Sthlm. Så dom verkar vara i omlopp.

    Ett litet expriment du kan göra är att placera dit en red cherryhona och hålla noggrann koll på henne. Om hon får rom måste hon flyttas och sen kollar du om det blir yngel. Blir det det så är det troligen det du gissar. Men du bör inte blanda olika sorter utan får du bastardungar bör du hålla dom för sig själva.
    Hej allihop

    Jag vill mana till en viss försiktighet här.

    Räkorna på bilderna som Radioativa räkor har postat, är rätt lika det räkor som sålts i stockholmstrakten som Caridina cf. babaulti "blå". Men det är lite svårt att säga helt säkert.

    Jag har själv ett helt gäng av de sk. blå babaulti. Personligen är jag osäker på om de verkligen är Caridinor eller Neocaridinor. Jag skulle i alla fall personligen inte ha dem med körsbär eller white pearl, annat än under kontrollerade former, för att då se om de korsar sig.

    Till saken hör, att jag även har vildformen av körsbär, Neocaridina heteropoda. Mina viltfärgade körsbär härstammar från en gammal stam med både röda och viltfärgade räkor, de får alltså några röda avkommor också. Körsbären efter denna stam har grön rom !. Min stam med viltfärgade N. heteropoda är inte identiska med de räkor jag köpt som Caridina cf. babaulti "blå".

    Jag har även en annan mer nyligen importerad stam med körsbär, dessa är lite ljusare röda och har gul rom. De ser heller inte riktigt ut som de gamla körsbären i kroppen, även om de är lika.

    Jag har hittat information om att där skulle kommit en annan röd N. heteropoda stam till tyskland, som inte var helt identisk med den gamla. I artikeln framfördes frågan om den tillhörde en av de andra underarterna av N. heteropoda. Tyvärr har jag inte lyckats hitta artikeln igen. Men bilden som bifogades artikeln, överensstämmer tämligen väl, med de ljusare körsbären med gul rom.

    Eftersom Neocaridina heteropoda har ett stort utbredningsområde, med flera beskrivna underarter. Så skulle jag vilja avråda, från att korsa ev. misstänkta men ej artbestämda, vildfärgade körsbär. Med de stammar av röda körsbär vi redan har i landet. Det är ju mycket troligt att dessa nya räkor inte tillhör samma underart, som de vi redan odlar.

    Jag skulle också vilja be alla, att försöka låta bli att odla på dessa White Pearl x Körsbärs hybrider, annat än under mycket kontrollerade former. För förutom att de inte är vackra, så riskerar de att leda till att vi tillslut, bara hittar dassigt färgade hybrider, som ingen vill ha i butikerna.

    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Dom där bilderna i den länken ser minsann ut som mina mystiska räkor som jag har sett här i kuben ju.
    Där är en bild rätt långt ner som är exakt som ena bilden jag postade för en månad sedan.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Sjutton också. Jag hoppas verkligen inte att det börjat dyka upp korsningar ute i handeln.

    Lämna en kommentar:


  • swen frank
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Hm... vildformen av red cherry... få se hur rommen ser ut sen och om det ev dyker upp någon röd också.
    Swen Frank hade sett att det annonserades ut vildform av red cherry i någon butik i Sthlm. Så dom verkar vara i omlopp.

    Ett litet expriment du kan göra är att placera dit en red cherryhona och hålla noggrann koll på henne. Om hon får rom måste hon flyttas och sen kollar du om det blir yngel. Blir det det så är det troligen det du gissar. Men du bör inte blanda olika sorter utan får du bastardungar bör du hålla dom för sig själva.
    Hej Sonja
    efter det vi diskuterat den vildformen av cherry gick jag in på ett av diskutionsämnena här på forumet och kollade den korsning som troligen var gjord med cherry och WP desåg exakt ut som de som såldes för 12 kr st och kallades vildform av cherry Dessutom så köpte jag fem st cherry i Västerås av dem så såg två honor likadanna ut Så jag placerade dem i ett kar med Blackcrystel och mycket röda cherryhanar för att eventuellt få avkommor som är röda och inte dåligt röda
    Swen

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
    Ny dag, nytt ljus, ny bild.

    Se ifall vi kan bli klokare idag...


    EDIT: Mysteriet löst?!



    Påminner ju jättemycket om mysterieräkorna, just den där bilden med färgvarianten om har ett streck över ryggen, det har ju våra också. Stora utstickande ögon, inget näsben, samma lite lätt "krokiga" kroppsform. Till och med färgvariationerna verkar ju stämma, brun/grön/blå-aktiga.
    Hm... vildformen av red cherry... få se hur rommen ser ut sen och om det ev dyker upp någon röd också.
    Swen Frank hade sett att det annonserades ut vildform av red cherry i någon butik i Sthlm. Så dom verkar vara i omlopp.

    Ett litet expriment du kan göra är att placera dit en red cherryhona och hålla noggrann koll på henne. Om hon får rom måste hon flyttas och sen kollar du om det blir yngel. Blir det det så är det troligen det du gissar. Men du bör inte blanda olika sorter utan får du bastardungar bör du hålla dom för sig själva.

    Lämna en kommentar:


  • swen frank
    svarade
    Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
    Ärade experter, vi köpte oss fyra "Blåa räkor" idag, inget latinskt namn eller whatsoever. Har jag fel om jag tror att det är Neocaridina cf. zhangiiajiensis variant Blå?

    Se bifogade bilder
    Så här ser mina blå ut med Nu har två honor rom dessutom Zoobutiken kunde inte det latinska namnet De var inköpta hos en fiskgrossist i norra stockholm
    Swen

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Ny dag, nytt ljus, ny bild.

    Se ifall vi kan bli klokare idag...


    EDIT: Mysteriet löst?!



    Påminner ju jättemycket om mysterieräkorna, just den där bilden med färgvarianten om har ett streck över ryggen, det har ju våra också. Stora utstickande ögon, inget näsben, samma lite lätt "krokiga" kroppsform. Till och med färgvariationerna verkar ju stämma, brun/grön/blå-aktiga.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 16 May 2007, 18:57. Anledning: Mer info.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...