Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av drd
    Jag har smått på G av alla mina räkarter i räkkuben nu.
    Såg en klippräkhona släpa på antagligen en miljon ägg, hon hade ett gäng ägg under skalet som var det största jag sett nånsin.
    Dock är räkan 6-7 cm stor oxå så då blir det många små.
    Sen har jag inte en utan två amanohonor som släpar på småttingar och så minst en körsbärsräka som ska ha små när som helst.

    Kul ju att det händer lite i baljan.

    Du har inte hittat rom efter ampullariorna under något täckglas än då?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      Men OJ vad fet hon var Jag har också en sån räka, fast i affären kallade de den för "Waterfallshrimp". Hade tre men två dog... visste inte att de kunde föröka sig i sötvattensakvarium. Berätta mer !!



      Ursprungligen postat av drd
      Jag har smått på G av alla mina räkarter i räkkuben nu.
      Såg en klippräkhona släpa på antagligen en miljon ägg, hon hade ett gäng ägg under skalet som var det största jag sett nånsin.
      Dock är räkan 6-7 cm stor oxå så då blir det många små.
      Sen har jag inte en utan två amanohonor som släpar på småttingar och så minst en körsbärsräka som ska ha små när som helst.

      Kul ju att det händer lite i baljan.

      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        Ursprungligen postat av Sonja
        Du har inte hittat rom efter ampullariorna under något täckglas än då?

        Nopes .....eller hmm....har inte kollat ordentligt men ikväll så ska d glos när jag kommer hem från jobbet
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          ää..Fyra räkor döda på fyra dagar..
          Ingen nitrit alls så jag vet fortfarande inte vad det är som tar kål på dom. Men jag har ett möjligt scenario att fråga er vad ni tror om.
          När en räka behöver ömsa så ligger den ju på sidan? Lite beroende på hur lång tid det tar att komma ur skalet så kan den ju bli liggande nån timme eller så?
          Det som händer här i karet då är att mina blå ampullarior och malaysiska sandsnäckor genast "åker" dit och käkar på den stackars räkan. Dom börjar att äta upp alla antenner och tar sen en paus på någon timme eller så för att sen fortsätta med resten av huvudet. Jag antar att räkan, när den väl har blivit anfallen, inte har en chans att ömsa färdigt?

          Tror ni att det är möjligt att räkan faktiskt lever och ligger på sidan och hur kan man se skillnad på ömsande och död räka?
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Det låter konstigt. Jag har en del räkor ihop med ampullarior, fast inte fullvuxna. Alla räkor går med posthornssnäckor. Jag har aldrig sett att snäckorna ger sig på räkorna.
            Är det något annat som är nytt eller du gör på nytt sätt? Typ nytt foder, nya växter, nytt filter, ny värmare, oftare eller mer sällan vattenbyten eller något annat?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              Ursprungligen postat av miiaoo
              ää..Fyra räkor döda på fyra dagar..
              Ingen nitrit alls så jag vet fortfarande inte vad det är som tar kål på dom.
              Synd. Vad är dina övriga vattenvärden - ph, gh, kh? Är det första gången att några räkor dör samtidig eller ha det hänt förut? Hur länge har du dina räkor? Medicinera du i ett annat kar och använder samma redskap? Har din granne Anticimex på "besök"?

              Jag tror - liksom Sonja - inte på att dina snäckor är boven i dramat. Däremot tar de givetvis hand om de döda räkor - och det är ju precis det som förväntas

              Att de dog en naturligt död (räkor blir jo bara omkring 2 år gamla) är nog också utesluten. Jag skulle gissa på förgiftning. Du kan ha haft en nitritpeak tidigare men räkorna dör först nu eftersom stressen och belastningen har blivit för mycket med tiden...

              Hejhopp. Ralp

              p.s.: svag tröst men det bekräftar bara mina erfarenheter att räkorna är MYCKET känsligare än fiskar.
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                Ursprungligen postat av miiaoo
                Jag har funderat en del på detta sen jag skaffade mina första CR räkor. Jag har i Kjells räkinfo läst att räkorna lever i relativt strömt vatten i naturen men att det kana vara direkt olämpligt att ha det strömt i ett räkakvarium. ...
                Jag har ett 50 högt sexkantigt kar med ett Aquael fan 2 i. Dvs 450 liter/timme. Det blir med andra ord ganska strömt när den går för fullt.
                Jag har haft den så vattnet har stått nästan stilla och jag har den för tillfället för full gång.
                ...

                Dock har jag sen senaste filterrengöringen haft filtret på full fart. Första dygnet såg jag inte en räka. Men sen, vilken fart det har varit på dom!!!
                Super snabba, lekande CR och WP.
                Det verkar inte vara stress eftersom dom har gömställen med lä från det "snabba" vattnet.

                Dom far runt som tokar emellanåt. Dom är verkligen både högt och lågt. Ibland så ser man en av dom större individerna simma mot den värsta strömmen. Som vissa fiskar simmar i utblåset ungefär.
                Plötsliht så är dom inte alls så skygga längre utan mängder av räkor är framme nästan hela tiden.

                vad har ni för erfarenheter av detta?
                Inte alls strömt. Hmm... här finns det kanske en yttligare förklaring till din "massdöd". Att räkorna är framme och "aktiva" ser jag inte som ett speciellt naturligt beteende eller som tecken att räkorna trivs. Räkan skall vara skygg. De är ett eftertraktad byte i naturen för många djur. Bara när det är dags för "lite" parningsdans far de omkring annars mumsar de bara i det gömda...

                Hejhopp och lycka till - jag håller tummarna! Ralp
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • akan
                  • August 2005
                  • 629

                  Hur gör ni med filtersystemen i era räkkar? Har ni filter, och isåfall hur skyddar ni dem från yngel?

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    Ursprungligen postat av akan
                    Hur gör ni med filtersystemen i era räkkar? Har ni filter, och isåfall hur skyddar ni dem från yngel?
                    Jag har innerfilter med nylonstrumpor dragna över.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av ralp
                      Inte alls strömt. Hmm... här finns det kanske en yttligare förklaring till din "massdöd". Att räkorna är framme och "aktiva" ser jag inte som ett speciellt naturligt beteende eller som tecken att räkorna trivs. Räkan skall vara skygg. De är ett eftertraktad byte i naturen för många djur. Bara när det är dags för "lite" parningsdans far de omkring annars mumsar de bara i det gömda...

                      Hejhopp och lycka till - jag håller tummarna! Ralp
                      Hm... här finns ju en nyligen gjord förändring. Någonting kan väl hända inne i filtret när man ändrar farten på det? jag funderar på nerbrytning, om det kan vara något sådant. Eller rengöringen av filtret... kan det ha blivit för rent?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av akan
                        Hur gör ni med filtersystemen i era räkkar? Har ni filter, och isåfall hur skyddar ni dem från yngel?
                        Jag har lite olika varianter. Dels små innerfilter med nylonstrumpa över insugsgälarna, små luftdrivna skumgummifilter och i ett större kar med ytterfilter har jag satt fast en bit filtermatta som förfilter på insugsröret. Jo ett litet ryggsäcksfilter har jag också och har satt på en bit filtermatta på insuget även på den.
                        Jag har också ett litet kar på ca 10-12 liter utan någon filtrering alls men med lite luftbubbel för att få lite ytrörelse. Enda problemet där hittills är infusorier
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          Ni som har räkor, är det någon av er som ger dem Tropicas Green Algae Wafers eller är de för hårda? Köpte nämligen såna till mina malar idag och blev nyfiken på om även räkorna kan äta dem...?
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Ni som har räkor, är det någon av er som ger dem Tropicas Green Algae Wafers eller är de för hårda? Köpte nämligen såna till mina malar idag och blev nyfiken på om även räkorna kan äta dem...?
                            jag har matat mina med algtabletter (div. märken) och det é la si och så med om dom tycker om det eller ej...
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Sintei
                              • May 2006
                              • 501

                              om jag stoppar ner en algtablett springer mina amanoräkor ut och och börjar mumsa. Är det många om tabletten försöker de dra iväg med den.
                              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                Jag har gett mina andra algtabletter förut, av den sorten som smulas sönder snabbt (minns inget märke) och det har de gillat, men frågan är om just dessa är för hårda så de inte KAN äta dem även om de skulle vilja..?
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...