Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Katharina
    svarade
    Rymningsförsök...

    Ursprungligen postat av drd
    Ph´t låg på strax under 6 när jag mätte nu......det skumma är att dom har tidigare gått i ett annat mindre kar och där har det varit samma värde så det kanske var nåt annat som fick den att vilja flytta på sig
    Mina CR klättrar i luftbubblorna när de är många... När de många i det lilla 30 L karet så blir ju säkert vattenkvalité och mattillgången sämre också.. Jag tror att det är något de inte gillar när de får för sig att flytta

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    antar att du kollat det vanligaste; nitrit, nitrat, temp.

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ph´t låg på strax under 6 när jag mätte nu......det skumma är att dom har tidigare gått i ett annat mindre kar och där har det varit samma värde så det kanske var nåt annat som fick den att vilja flytta på sig

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    just dom filterrärkorna skulle väl gilla vatten med lite surare pH (?) vad har du för pH då?

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Aha....det kanske är så att ph´t är för lågt för dom...hmm

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Vi har vart med om samma sak, skitläskigt.
    Kolla vattnet, vår klippräka rymde när det var en rot som börjat ruttna.

    //C

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Kom hem efter att varit borta på kalas idag och fann min största klippräka på golvet i akvarierummet !!!!!!!!!!!

    Shit tänkte jag , fanskapet var helt snustorr !

    Men mot alla odds så levde den så jag slängde ner den i akvariet igen och då satte den igång att fara runt ibland växterna tills den hitta ett ställe att stanna på.

    Det ska dock nämnas att den aldrig nånsin innan har rymt, har haft 3 st i över ett år nu.
    Skumt att den först nu fick för sig att ta en promenad
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Tackar...

    Något tror jag att jag måste göra... Ska mata lite oftare med cyklops och när vi pratade om kalcium förut här på räktråden så fick jag tipset att köpa en sån där kalksten som man har till smådjur... Jag hittade en sådan som var till sköldpaddor och har smulat ner lite småbitar till stora karet och till lilla räkkaret förut men aldrig till det nya japankaret...
    Jag tar och smular ner lite sånt tills jag hittar coralife salt eller nått dylikt, för något behöver göras nu tror jag...

    Jag tror inte heller på pH över 7, idealet borde ju vara att ligga på 7 men det är svårt att hålla, speciellt när Crystal behöver trärötter och vill ha eklöv och sånt.. Ändå har jag Engelsk sjösten, det är kanske därför det har gått så bra hittills men just i japankaret har jag inte så mycket grus...

    Som sagt, tack för svaret..

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    haha

    bara att fråga på! Om nån ser att det är nåt fel så får ni rätta mig!

    Kalcium är väl bra om du tillsätter om du tror att dom har tunnt/dåligt skal. Du t ex mata med små skaldjur (frusna/levande: Artemia, Bosmider, Cyclops, Daphnier, Moina, räkmix, m.m.), då får dom ju i sig skalet som dom också kan bygga upp sitt eget av
    Annars kan du ju köpa ett sånt "salt" som jag har. Verkar inte vara så vanligt, men om du vet nån välsorterad akvariebutik, så kan du ju fråga om dom har Kalcium för räkor/räkskal.

    Det som händer när pH sjunker under 7 är att skalet erroderar (rostar typ) och det ser fult ut på snäckorna (och räkorna). Det är för att syran i vattnet (eftersom att det är lite, lite, lite, lite försurat när pH är UNDER 7) som fräter på skalet, så att det går sönder.
    Så om man får pH upp till 7 och tillsätter mer Kalcium, så borde det ju funka bra tycker jag!

    Egentligen tror jag att pH 7+ är lite högt för flera räkor (CR. CB, Tiger, m.m.), men snäckorna verkar väl nästan behöva det för att dom ska se bra ut.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Tack för svaret men..

    Ursprungligen postat av Leonard
    Egentligen borde pH 6,5 funka tycker jag, men det är väl säkrast att ligga på 7+ isf KH = Karbonathårdethet. Det karbonater i vattnet mäter man då. För att höja KH kan du t ex tillsätta Bikarbonat (ja sånt man bakar med). Jag har i 2tsk/100l akvarievatten, men ni får mäta själva och se så att det blir lagom för er! Då vet ni ungefär hur mkt man ska ha i, så får ni experimentera lite själva också då
    När KH stiger så stiger också pH, så om du har i Bikarbonat i vattnet, så är jag rätt säker på att det kommer ordna sig med snäckornas skal

    Hoppas det hjälpte lite iaf!
    Jag känner inte att jag måste höja pH så länge det fungerar men jag tror att om sniglarnas skal inte mår bra så måste det påverka räkorna också även om det inte syns lika tydligt eller snabbt... Jag tycker att 2 japanhannar har fått sämre skal sedan de ömsade så de ska plockas ur japankaret nu under semestern.. Tänk om det helt enkelt är att de har för tunt skal??

    Då är det väl kalcium jag ska tillsätta eller? Med en kalkbit för smådjur eller nått dyligt, lr?? Måste jag höja KH för att få högre kalcium??
    Är pH 7+ idealet för räkor??

    Ursäkta alla frågor men du verkar som sagt kunna det här...

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    Transform your aquarium into a stunning underwater paradise with our quality products.

    Ausführliche Infos zu Crystal Red Garnelen - Haltung, Vermehrung, Fotogalerie, Tipps und FAQ's, Abgabe von Nachzuchttieren etc. - Crystal Red Bienengarnelen sind wohl die am schönsten gefärbten Süßwassergarnelen überhaupt...



    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Mina sniglar bleknar och jag tror att mitt pH har sjunkit ner emot 6,5... Jag skulle vilja tillsätta något för att stärka skalen lite i mina räkkar men vad??? Hur fixar man GH??? Vad är GH??? Vad är bästa sättet att tillsätta kalcium, behöver man tillsätta kalcium???
    Egentligen borde pH 6,5 funka tycker jag, men det är väl säkrast att ligga på 7+ isf

    GH = Totalhårdhet. Det är egentligen Magnesium (Mg) och Kalcium (Ca) man mäter för att få ett GH/totalhårdet.
    För att räkor och snäckor ska kunna bilda skalen så måste det finnas iaf lite Kalcium, GH 4-5 räcker, och det brukar normalt sett finnas i kranvattnet och sen så äter dom ju sina gamla skal, m.m.
    Jag har iaf ett medel som innehåller en massa mineraler (bl a Mg och Ca) som är bra för skaldjur. Det heter Coralife Salt, men är absolut ingen nödvänligt!

    KH = Karbonathårdethet. Det karbonater i vattnet mäter man då. För att höja KH kan du t ex tillsätta Bikarbonat (ja sånt man bakar med). Jag har i 2tsk/100l akvarievatten, men ni får mäta själva och se så att det blir lagom för er! Då vet ni ungefär hur mkt man ska ha i, så får ni experimentera lite själva också då
    När KH stiger så stiger också pH, så om du har i Bikarbonat i vattnet, så är jag rätt säker på att det kommer ordna sig med snäckornas skal

    Hoppas det hjälpte lite iaf!

    Lämna en kommentar:


  • Emmma
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Tur att det finns duktiga Zoopare på hugget... Själv grips jag av en fruktansvärd rastlöshet när jag ska leta efter något, helst ska jag ha hittat det innan jag visste att jag ville ha det...
    Väldigt skönt! Jag är bibliotekarie så jag borde egentligen vara jättebra på att hitta saker(det är ju liksom det jobbet går ut på), men om jag ska vara ärlig är jag rätt dålig på det(fast just nu har jag ett vikariat där jag kan pusta ut och försöka träna upp mina sökkunskaper eftersom jag bara håller på med ganska gamla böcker) . Och så är min tyska tyvärr VÄLDIGT dålig...
    Senast redigerad av Emmma; 19 July 2007, 17:49.

    Lämna en kommentar:


  • Emmma
    svarade
    Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
    Tada, en korsningstabell på svenska så man förstår:



    Hojta till om ni ser några fel, tror jag har fått med de vanligaste räkorna iaf

    //C
    Tackar!

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Det finns ju begravt i den här tråden nånstans

    Samma art, olika färger, mer eller mindre. Resultatet i slutändan brukar bli kanonbra om man blandar in BC i CR-linjer. Iaf om man ska tro japanerna.

    Har ett färgkorsningsschema ett par sidor tillbaka också.

    //C

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...