Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    Golden bees

    Tänkte visa er mina nya räkor från Japan. Alla är inte lika bra i färgen, men de är fortfarande väldig häftiga. Deras kött är likssom gul/guldfärgade.

    Golden bee
    [ATTACH]11814[/ATTACH]
    [ATTACH]11815[/ATTACH]
    [ATTACH]11816[/ATTACH]

    De går just nu i 1 av 12 akvarierna i min odlingshylla. Varje akvarie är på 54L.

    Fler bilder finns här.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av tummen
      Ja DET har vi ju konstaterat för länge sedan, troligast då också att det handlar om någon typ av konstgödning....
      Ja jag vet, men Katarina hade glömt hur det var
      Senast redigerad av Sonja; 07 May 2008, 08:38.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        Ursprungligen postat av Paatsu
        Det är inte precis farligt att mata morötter till räkor. Men Hurvida de blir finare eller inte vet man inte. Nyttigt är det iaf. Brukar själv mata med kokt bebisspenat.
        Å tack äntligen någon som svarar

        Med eller utan det gröna?

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          Ursprungligen postat av Paatsu
          Tänkte visa er mina nya räkor från Japan. Alla är inte lika bra i färgen, men de är fortfarande väldig häftiga. Deras kött är likssom gul/guldfärgade.

          Golden bee
          [ATTACH]11814[/ATTACH]
          [ATTACH]11815[/ATTACH]
          [ATTACH]11816[/ATTACH]

          De går just nu i 1 av 12 akvarierna i min odlingshylla. Varje akvarie är på 54L.

          Fler bilder finns här.
          Snygga bilder! JAg försökte ta på mina körsbärisar men det blev inget bra alls.

          Kommentar

          • Paatsu
            • December 2006
            • 294

            Jo, det kräver lite tålamod när man fotar små livliga räkor.

            Jag anordnar just nu en fototävling på min sida för er som är intresserad av räkfotografering.

            www.redbee.se
            Senast redigerad av Paatsu; 07 May 2008, 16:35.
            Redbee.se » // Johnny

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Mina räkor lever vidare och visar sig mer och mer, dock ännu inga rom. Men igår när jag släckte, så lyste jag in med en lampa i karet efter en stund för att se om räkorna var framme och rörde på sig och såg en utav körsbärsräkorna var framme vid framrutan, och vid nacken så var det en gul fläck på henne. Är detta en äggfläck? Kan jag förvänta mig att se henne bära rom dom närmaste dagarna?

              Tacksam för svar!

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                Ursprungligen postat av cillan
                Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?
                Morot innehåller karoten som ska vara bra för att ge färg. Jag ger förvälld morot utan blast. Men jag tror inte blasten är farlig på morot, så de äter säkert gladeligen den med. Ju mer varierad kost desto bättre.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Mina räkor lever vidare och visar sig mer och mer, dock ännu inga rom. Men igår när jag släckte, så lyste jag in med en lampa i karet efter en stund för att se om räkorna var framme och rörde på sig och såg en utav körsbärsräkorna var framme vid framrutan, och vid nacken så var det en gul fläck på henne. Är detta en äggfläck? Kan jag förvänta mig att se henne bära rom dom närmaste dagarna?

                  Tacksam för svar!

                  MVH/Freddan
                  Ja det är en äggfläck du sett. Men hur lång tid det tar innan hon parar sig och äggen vandrar ner är svårt att säga.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Nej, så var det inte alls.
                    Jag gjorde en test med Anubias och körsbärsräkor och dom blev inte det minsta påverkade. Fem körsbärsräkor gick flera dygn i ca en liter vatten med massor av mosad Anubias, inga problem alls.
                    Just Anubias har en del misstänkt vara giftigt för räkor om man bryter blad. Jag tror mer på att det som hänt är att växten varit nyinköpt och behandlad med något gift och/eller gödning som räkor inte tål.
                    Jaha.. Jag vet inte om jag uppfattade det. Men jag är en otroligt förvirrad småbarnsmamma som är glad om jag minns vad jag åt till middag igår..
                    Men jag hänvisade Tummen till dig angående eventuellt giftiga växter iaf..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av cillan
                      Å tack äntligen någon som svarar

                      Med eller utan det gröna?
                      Ja vi människor mår ju inte bra av att äta blasten, men det kan kaninerna göra, jag skulle nog skippa blasten på morötterna för säkerhets skull om jag testade (vilket jag inte planerar att göra, de får alkottar istället) ett bättre alternativ till spenat är mangold, mindre skadliga ämnen i det än i spenat....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Vill också säga att mina CR som jag har nu mår förträffligt....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Vill bara meddela att jag nu har flera CR som bär på rom, samt några orange körsbär som också bär på rom, det verkar alltså fungera!!!!!!! Hoppas det inte går åt skogen igen......
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Nu har jag kunnat observera ett gäng nya CR-räklingar, en till två millimeter långa! Det verkar funka!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Ja vi människor mår ju inte bra av att äta blasten, men det kan kaninerna göra, jag skulle nog skippa blasten på morötterna för säkerhets skull om jag testade (vilket jag inte planerar att göra, de får alkottar istället) ett bättre alternativ till spenat är mangold, mindre skadliga ämnen i det än i spenat....

                              Jaha så alkottar funkar att ge dem... Tyvärr vet jag inte vart det finns al här. Ska de vara helt torra när man lägger dem eller kan de vara färska? När du använder mangold använder du hela växten då? Blad? Skaft? Förväller du den innan?
                              Senast redigerad av cillan; 03 June 2008, 22:12.

                              Kommentar

                              • Leonard
                                • January 2006
                                • 2352

                                Alkottarna som man plockar ute skall vara torra och ofärska sedan kan man skölja av dom i kranvatten lite innan man lägger ner dom i akvariet. Plocka inte färska alkottar.
                                I Göteborg borde det inte vara några problem att hitta dom =)
                                18år. . . . . .<¨,)))--{
                                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...