Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mona
    svarade
    Tack!

    Men vad är oddsen för att man har bara honor på 17 räkor?

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Ursprungligen postat av Mona
    Idag upptäckte jag två körbärsräkor med rom.

    Hur snabbt kan de bilda rom efter en parning?
    Grattis!!! Visst blir man galet glad!? Tyvärr har min hona tappat sin rom som skulle kläckts typ nu...

    Tror rommen "glider" ner dygnet efter parning. Här satte jag in hanar och fick, liksom du, rom ett par dagar senare..

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Vandrar den inte ner dygnet efter parning?

    Lämna en kommentar:


  • Mona
    svarade
    äntligen!!!!!

    Idag upptäckte jag två körbärsräkor med rom.

    Jag har ju i flera månader försökt lista ut varför ingen av mina 17 körbärsräkor omvandlat sin äggfläck till rom. I onsdags köpte jag två räkor till som var mycket blekare än de andra, först försvann de och jag trodde att jag misslyckats med inkoppningen. Idag såg jag dem simma omkring som galningar och när jag studerat dem en stund upptäckte jag att två honor gick med rom. Hur snabbt kan de bilda rom efter en parning?
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Annaica
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Vattencirkulation då???

    För mig gick allt jättebra fram till i vinter och då körde jag utan doppvärmare så jag tror att det är det.
    Är inte 25 grader mer lagom??? Jag är rädd för syrebristen också.. När honorna står och vädrar äggen är ju för att de inte ska mögla och vid högre temp så sjunker ju syrehalten i vattnet...
    Men ändra inget nu! Hoppas det går bra..
    Har väl inte super mycket cirkulation, men har ett ryggsäcksfilter som rör om ytan i närheten av filtret väldigt bra, och ett helt ton med växter... så jag tror inte att jag har syrebrist i alla fall Har ingen doppvärmare i mitt kar, vet inte riktigt varför det är så varmt... men det är det. Lampan värmer nog upp det mesta ^^
    Senast redigerad av Annaica; 17 January 2008, 19:50.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av lili76
    Hoppsan då... Men då är ju iaf sniglarna/snäckorna lättfångade nu..
    Ja... Det är inte alla sorter jag vill ha kvar... Nu kan jag plocka ut Posthornen och så har jag fått ett jättebra tips på hur jag ska fånga in dem i japankaret...

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Den där maltabletter attraherade alla sniglar... Räklingarna bara kryper omkring, jag tror att jag har fångat 50 stycken än så länge..
    Hoppsan då... Men då är ju iaf sniglarna/snäckorna lättfångade nu..

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Eurydike
    Findus var det visst.... http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=95&p=12
    Abbas räkor är marinerade tror jag. är det inte fradagsräkorna som kalven och grisen pratar om i reklamen?
    Ha ha.. Karln glömde sig och slängde ner all fisk i grytan... Inte en enda liten yngka fiskpinne hade jag hemma


    Jag får prova och köpa den där mixen en annan dag.. Nu ska jag ligga på golvet och fånga microskopiska räklingar... Den där maltabletter attraherade alla sniglar... Räklingarna bara kryper omkring, jag tror att jag har fångat 50 stycken än så länge..
    Nu ska burken upp på en hylla efter det här...

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Findus var det visst.... http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=95&p=12
    Abbas räkor är marinerade tror jag. är det inte fradagsräkorna som kalven och grisen pratar om i reklamen?

    Lämna en kommentar:


  • Radioaktiva Räkor
    svarade
    Ja, men det är väl typ Abbas nya grejjer om jag inte missminner mig.

    //C

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Ica fryst. Kommer inte ihåg vilket märke dock... En blå påse har jag för mig så är det bitar av torsk, lax, glasräkor, tilapia och något mer...

    Praktregnbågarna har så små munnar. De gapar aldrig efter mat de tror de inte kan svälja. Sen letar de heller aldrig mat på växter eller botten heller. Äter bara medan det yr i vattnen, Möjligen att de kan ta från ytan ibland. Så därför klarar räkynglena sig bra. Ska vara om de simmar iväg när de är nykläckta i så fall kanske... Men på bara några dagar är de ju för stora för att regnbågarna ska ens få in dem i munnen.
    Sen är de dessutom väldigt vackra fiskar som leker väldigt frekvent och visar fina "skådespel" med sina stora fenor.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Eurydike
    Rått fiskkött är jättepoppis, hemgjord räkmix och artemia står också högt på listan. RÄKOR är gott förstås...det finns någon mix man kan köpa med blandade fisk bitar och glasräkor (råa) räkorna där är perfa. Både räkor och fisk är stormförtjusta.
    Vet inte om man kanske ska vara försiktig med insjöfisk dock?? Eller fisk som inte varit fryst.

    På tal om att de inte är kaxiga med fisk i karet.... Prova med Iriatherina werneri (praktregnbåge, trådfensregnbåge) Räkorna beter sig som om det inte finns någon fisk i karet och fiskarna rör inte räkyngel. Funkar super ihop!!!
    Jaha.. Det trodde inte jag var möjligt.. Min räkor är jättekaxiga nu när jag har stoppat ner dem på nytt i fiskkaret, de har blivit vana vid att gå utan fisk så de är inte sy blyga när fisken är så snäll men att låta bli räklingar.. Otroligt!!

    Den där mixen, köper du den på zoo eller matvaruaffär.. Färskt, fryst eller torkat???

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Rått fiskkött är jättepoppis, hemgjord räkmix och artemia står också högt på listan. RÄKOR är gott förstås...det finns någon mix man kan köpa med blandade fisk bitar och glasräkor (råa) räkorna där är perfa. Både räkor och fisk är stormförtjusta.
    Vet inte om man kanske ska vara försiktig med insjöfisk dock?? Eller fisk som inte varit fryst.

    På tal om att de inte är kaxiga med fisk i karet.... Prova med Iriatherina werneri (praktregnbåge, trådfensregnbåge) Räkorna beter sig som om det inte finns någon fisk i karet och fiskarna rör inte räkyngel. Funkar super ihop!!!

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av lili76
    Prova! Det är ju ett lämpligt tillfälle eftersom du ändå ska tömma ur..
    Ja, vi kanske lär oss något nytt... Det borde de vara tokiga i tycker jag...

    Lämna en kommentar:


  • Dysnomia
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Men jag har något sådant!!! Tropical SuperTabin?? Ha, värt ett försök... Tack för tipset... Jag stoppar i en med en gång och så kanske jag kan prova fisk ikväll.. Vad tror ni om rå fisk??? Fler tips???
    Prova! Det är ju ett lämpligt tillfälle eftersom du ändå ska tömma ur..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...