Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Håller med dig...

    Ursprungligen postat av Emmma
    Håller med, har lika många körsbärsräkor som Crystal men ser knappt röken av dem. Hoppas de gör mer väsen av sig med tiden (fast jag har bara en hona som är vuxen). Crystal däremot är mycket trevliga att titta på! Full fart hela tiden!
    Men jag såg på mina körsbär som gick i lilla räkkaret att de inte kunde hävda sig emot Crystal vid matdags... Inte ens de romstinna körsbärshonorna gentemot Crystalynglingar... De romstinna Crystalhonorna är ju absoluta härskare och då vågar inte ens körsbären komma fram..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      Shit vilken tråd! Kan hitta mina gamla inlägg runt sida 18 där någonstans. Haha, tråkigt nog är alla mina räkodlingar nerlagda. men när man läser här blir man så sugen på att starta upp igen.
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Leonard
        pH 7.6 är väl lite mkt för Crystal. Körsbär funkar det för, men inte Crystal tror jag
        NO3 är väl också bra om man kan få ner lite, helst till 0, men det är nog iof ingen större fara med 10ppm. Om du vill vara säker så lägger du lite Zeolith i filtret, gör VB. GH är bra om det är högt, då finns det mkt (bla) Kalcium i vattnet som räkorna kan bygga upp sina skal utav och 10 GH är ju superbra!

        Jag skulle nog också rekommendera Red Crystal efter vad jag hört. Dom verkar mer aktiva än någon annan räka och inte heller särskillt svåra
        Nej räkor bildar inte skal av kalcium, de har skal av kitin som är som naglar eller horn ungefär.
        Nitrat brukar inte ligga på 0, det är nitriten som ska ligga på 0. Men nitraten ska förstås inte ligga för högt heller, men sådär 10-20 är ok, blir det mer så gör man för lite vattenbyten, eller för sällan.
        För hårt vatten funkar inte så bra med crystal red som är lite känsligare än t ex körsbärsräkan. Är vattnet för hårt kan inte crystal red föröka sig bra, och är det riktigt hårt så klarar sig inte de vuxna räkorna heller.
        Men jag tror att det värdet (kh10) som frågades om är ok.
        ph i mina räkkar ligger någonstans på 7,5 har jag för mig. Alla sorter förökar sig bra utom de svenskköpta humleräkorna som inte får så många ungar, men då och då dyker det upp några småttingar.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          Ursprungligen postat av Sonja
          Nej räkor bildar inte skal av kalcium, de har skal av kitin som är som naglar eller horn ungefär.
          Men dom måste ändå ha kalcium för att kitinet ska härda. Kitin är ju inget man tillsätter i vattnet/fodret till räkorna heller.


          Ursprungligen postat av Sonja
          Nitrat brukar inte ligga på 0, det är nitriten som ska ligga på 0. Men nitraten ska förstås inte ligga för högt heller, men sådär 10-20 är ok, blir det mer så gör man för lite vattenbyten, eller för sällan.
          Jag menade att det var säkrast att hålla även nitrat låg. Jag tycker jag märker det när jag doserar KNO3 i mitt kar. För högt NO3 är inte heller bra!


          Ursprungligen postat av Sonja
          Men jag tror att det värdet (kh10) som frågades om är ok.
          KH spelar egentligen ingen större roll för dessa räkor. Det är GH man vill ha koll på för att se så att det finns tillräckligt mkt mineraler till räkorna.
          KH och pH brukar iof vanligtvis följa varandra, så om KH stiger, så stiger också pH. För baskiskt/alkaniskt vatten är iaf inte bra för räkorna heller. Bätte med lågt (6.5) pH och högre GH om man orkar fixa med det
          Snäckor får ju erroderat skal vid för lågt KH, GH, pH men det har räkorna inga problem med iom att dom byter sitt skal.
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            Ursprungligen postat av Katharina
            Men jag såg på mina körsbär som gick i lilla räkkaret att de inte kunde hävda sig emot Crystal vid matdags... Inte ens de romstinna körsbärshonorna gentemot Crystalynglingar... De romstinna Crystalhonorna är ju absoluta härskare och då vågar inte ens körsbären komma fram..
            Mina går i olika akvarier... funderar lite på om körsbären blir mer framåt om de är fler, har åtta i ett 50l kar med småfisk i dagsläget.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Ursprungligen postat av Leonard
              Men dom måste ändå ha kalcium för att kitinet ska härda. Kitin är ju inget man tillsätter i vattnet/fodret till räkorna heller.
              Jag menade att det var säkrast att hålla även nitrat låg. Jag tycker jag märker det när jag doserar KNO3 i mitt kar. För högt NO3 är inte heller bra!
              KH spelar egentligen ingen större roll för dessa räkor. Det är GH man vill ha koll på för att se så att det finns tillräckligt mkt mineraler till räkorna.
              KH och pH brukar iof vanligtvis följa varandra, så om KH stiger, så stiger också pH. För baskiskt/alkaniskt vatten är iaf inte bra för räkorna heller. Bätte med lågt (6.5) pH och högre GH om man orkar fixa med det
              Snäckor får ju erroderat skal vid för lågt KH, GH, pH men det har räkorna inga problem med iom att dom byter sitt skal.
              Åhh, snälla förklara detta för mig.. Jag tycker att det är så krångligt detta.. Mina sniglar bleknar och jag tror att mitt pH har sjunkit ner emot 6,5... Jag skulle vilja tillsätta något för att stärka skalen lite i mina räkkar men vad??? Hur fixar man GH??? Vad är GH??? Vad är bästa sättet att tillsätta kalcium, behöver man tillsätta kalcium???

              Många frågor blev det, men jag tycker att det har varit så luddiga och olika bud om detta tidigare här på Zoopet... Du verkar kunna det där...

              Emmma: De blir helt klart blygare när de bara går några stycken och med fisk.. De är ganska blyga även om de är många och går med fisk till skillnad emot dem som går i räkkar...
              Det beror på hur gått om mat det är också, jag brukar ge ett par maltabletter till mina räkor i stora karet på natten och har jag glömt det så är de hungriga och är mycket mer framme...
              Min största guppyhona smällde i sig en stor räkpellets och höll på att spricka så jag vågar inte ge det mer..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Emmma
                • January 2007
                • 340

                Ursprungligen postat av Katharina
                Emmma: De blir helt klart blygare när de bara går några stycken och med fisk.. De är ganska blyga även om de är många och går med fisk till skillnad emot dem som går i räkkar...
                Det beror på hur gått om mat det är också, jag brukar ge ett par maltabletter till mina räkor i stora karet på natten och har jag glömt det så är de hungriga och är mycket mer framme...
                Min största guppyhona smällde i sig en stor räkpellets och höll på att spricka så jag vågar inte ge det mer..
                det är ganska gott om mat tror jag, försöker föda upp pestsniglar till botiorna och kulfiskarna så jag matar med ¨räkmix, fryst artemia, räkpellets eller maltabletter varannan dag (fast ganska lite åt gången)
                ska köpa några räkor till när jag ser några körsbär. Skulle vilhja ha tigerräkor också, går de att ha med körsbär?

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Jag vet inte...

                  Det var någon som la upp en länk till ett korsningsschema så jag sparade den men nu går den inte att öppna, så du får söka på nätet.. Eller fråga Sonja och de andra proffsen..

                  Jag har aldrig funderar på tigrar eftersom de kan kors sig med mina Crystal..
                  Tyskarna verkar ha mest på nätet om räkor men jag tror att de använder mycket engelska så sök på shrimp någonting Jag själv är usel på att leta, både på nätet och i dagliga livet
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760



                    Google är din vän

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Ha ha..

                      Tur att det finns duktiga Zoopare på hugget... Själv grips jag av en fruktansvärd rastlöshet när jag ska leta efter något, helst ska jag ha hittat det innan jag visste att jag ville ha det...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        Det kommer ett sånt där korsningsschema på svenska framöver, har ett på gång.

                        //C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          Tada, en korsningstabell på svenska så man förstår:



                          Hojta till om ni ser några fel, tror jag har fått med de vanligaste räkorna iaf

                          //C
                          Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 22 July 2007, 19:24.
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • Christian78
                            • June 2007
                            • 26

                            Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                            Tada, en korsningstabell på svenska så man förstår:



                            Hojta till om ni ser några fel, tror jag har fått med de vanligaste räkorna iaf

                            //C
                            Kanon! En sak jag skulle tycka vara intresant är att även veta om korsningsrisken medför någon fara, tex. CR och BC korsar sig ju men vad jag förstått är det samma art fast olika färger och det gör egentligen inget att dom korsar sig, finns sån information också måtro?
                            ---------------------------------------------------
                            Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
                            ---------------------------------------------------

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              Det finns ju begravt i den här tråden nånstans

                              Samma art, olika färger, mer eller mindre. Resultatet i slutändan brukar bli kanonbra om man blandar in BC i CR-linjer. Iaf om man ska tro japanerna.

                              Har ett färgkorsningsschema ett par sidor tillbaka också.

                              //C
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              • Emmma
                                • January 2007
                                • 340

                                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                                Tada, en korsningstabell på svenska så man förstår:



                                Hojta till om ni ser några fel, tror jag har fått med de vanligaste räkorna iaf

                                //C
                                Tackar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...