Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Hi hi...

    Ja, det förklarar ju saken

    Jag har sett på mina unga honor att de inte har fått in snitsen... Många gånger har de haft obefruktad eller till största delen obefruktad rom men eftersom jag har så många så kan jag inte säga om de fick några yngel överhuvudtaget.. Den första gången jag fick yngel så var det inte många iaf...
    De måste väl öva lite

    Om du ser att en hona har rom så kan du ju kanske hälla på lite färskt vatten lite oftare så att det blir lite nya fläktar i karet... Sonja som lyckas så bra byter ju väldigt mycket vatten och när jag hade lite svinn på mina räkor så tror jag att det var för lite vattenbyte men jag har ju ett litet räkkar också... Men jag tror att du måste byta så mycket...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      Ursprungligen postat av Katharina
      Ja, det förklarar ju saken

      Jag har sett på mina unga honor att de inte har fått in snitsen... Många gånger har de haft obefruktad eller till största delen obefruktad rom men eftersom jag har så många så kan jag inte säga om de fick några yngel överhuvudtaget.. Den första gången jag fick yngel så var det inte många iaf...
      De måste väl öva lite

      Om du ser att en hona har rom så kan du ju kanske hälla på lite färskt vatten lite oftare så att det blir lite nya fläktar i karet... Sonja som lyckas så bra byter ju väldigt mycket vatten och när jag hade lite svinn på mina räkor så tror jag att det var för lite vattenbyte men jag har ju ett litet räkkar också... Men jag tror att du måste byta så mycket...
      ja hehe. kanske är hanarna för unga också?
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av annika&isak
        Det är ett lowtech så jag byter väldigt lite vatten ca en gång varannan var tredje vecka. håller dock koll på vattenvärdena såklart och har ingen nitrit och ph-värdet ligger konstant på 7,5. och jag har ett filter.

        snäckorna är i storleken ca 1,5 till 2 mm och sitter lite överallt.
        akvariet var igång med platyyngel i cirka två månader innan räkorna fick flytta in.
        Vad ligger nitraten på då om du byter vatten så sällan?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          spelar NO3 stor roll på hur räkorna mår? jag trodde det bara var NO2...
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • annika&isak
            • November 2006
            • 180

            Ursprungligen postat av Sonja
            Vad ligger nitraten på då om du byter vatten så sällan?
            det är en bra fråga som jag inte har ett svar på.
            jag har tänkt köpe ett NO3test. men det är inget som jag har oroat mig för hittills.

            enligt walstadmetoden ska ju växterna i kombination med jordbottnen konsumera nitraten och därmed behöver man inte göra vattenbyten.
            ------------------------------------
            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Jag tror personligen inte på det sättet att ha ett akvarium med levande djur i, men det är jag det. Jag vet att det är lite poppis att ha sånt för att slippa vattenbyten. Det var ju så man "skötte" akvarier i början av akvarieeran. Då var man extremt rädd om det "mättade" vattnet.
              Folk jämför med hur det är ute i naturen, men där sipprar det alltid undan vatten och friskt vatten fylls på uppifrån. Dessutom är fiskbelastningen minimal i naturen jämfört med akvarier.
              Det är klart att skyhöga nitratvärden inte är bra i längden. Men jag vet inte exakt var gränserna går.
              Se inte det här som något sätt att mucka med folk, alla får ha sina egna åsikter
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • annika&isak
                • November 2006
                • 180

                Ursprungligen postat av Sonja
                Jag tror personligen inte på det sättet att ha ett akvarium med levande djur i, men det är jag det. Jag vet att det är lite poppis att ha sånt för att slippa vattenbyten. Det var ju så man "skötte" akvarier i början av akvarieeran. Då var man extremt rädd om det "mättade" vattnet.
                Folk jämför med hur det är ute i naturen, men där sipprar det alltid undan vatten och friskt vatten fylls på uppifrån. Dessutom är fiskbelastningen minimal i naturen jämfört med akvarier.
                Det är klart att skyhöga nitratvärden inte är bra i längden. Men jag vet inte exakt var gränserna går.
                Se inte det här som något sätt att mucka med folk, alla får ha sina egna åsikter
                Ja sättet att sköta ett walstad/lowtech-akvarie låter ju helt vansinnigt när man lärt sig hur man ska sköta ett vanligt sällskapsakvarium. Mata mycket och inga vattenbyten!

                Men jag har läst på en del och den här Diana Walstad verkar ju veta vad hon håller på med även om jag inte förstår exakt alla processer som pågår i ett akvarium. Tror inte att någon skulle tycka det var kul att ha akvarium där djuren var sjuka/dog hela tiden.

                Och jag tror inte heller att nitratvärderna är skyhöga. (men det är klart att det borde jag ju ta reda på)

                EDIT: Ps. jag har inte walstad för att jag tycker att det är jobbigt att byta vatten... hehe
                Senast redigerad av annika&isak; 07 June 2007, 00:05.
                ------------------------------------
                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  Nu verkar våra CR ha vaknat till liv, tre honor med rom
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Ni har väl sett (aquarama-artikeln) att jag köpte in lite "finare" Crystal red-räkor när jag var i Singapore. Skall bli kul att se hur de utvecklas.
                    Kommer också att visa en video från besöket hos räkodlaren i Singapore på Zoopetklubbvästmötet nu till helgen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av annika&isak
                      Ja sättet att sköta ett walstad/lowtech-akvarie låter ju helt vansinnigt när man lärt sig hur man ska sköta ett vanligt sällskapsakvarium. Mata mycket och inga vattenbyten!

                      Men jag har läst på en del och den här Diana Walstad verkar ju veta vad hon håller på med även om jag inte förstår exakt alla processer som pågår i ett akvarium. Tror inte att någon skulle tycka det var kul att ha akvarium där djuren var sjuka/dog hela tiden.

                      Och jag tror inte heller att nitratvärderna är skyhöga. (men det är klart att det borde jag ju ta reda på)

                      EDIT: Ps. jag har inte walstad för att jag tycker att det är jobbigt att byta vatten... hehe
                      Jätteskönt att du inte tog illa upp, jag var lite tveksam till att skriva om just såna kar eftersom jag vet att det är lite poppis
                      Jag har inte läst något av Diana Walstad, så jag vet inte hur hon resonerar. Men det kan säkert funka om man har väldigt, väldigt lite "fisklast" i karet. Det skulle vara intressant att veta hur nitraten ligger i ett sånt kar.
                      Hur länge hade du haft ditt igång?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ni har väl sett (aquarama-artikeln) att jag köpte in lite "finare" Crystal red-räkor när jag var i Singapore. Skall bli kul att se hur de utvecklas.
                        Kommer också att visa en video från besöket hos räkodlaren i Singapore på Zoopetklubbvästmötet nu till helgen.
                        Nu blev jag väldigt avundsjuk på de gula du fick tag på. Det skulle kunna vara gula körsbär. Det har kommit fram såna nu vet jag, men även gula "white pearl". Finns säkert andra sorter också.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Nu blev jag väldigt avundsjuk på de gula du fick tag på. Det skulle kunna vara gula körsbär. Det har kommit fram såna nu vet jag, men även gula "white pearl". Finns säkert andra sorter också.
                          De skulle vara mycket lätta att odla enligt odlaren så det låter ju som körsbär i så fall. Däremot verkar de vara ganska känsliga för nytt vatten - jag har nämligen inte sett röken av dom efter att jag släppte i dom medans red crystal-räkorna är framme "hela tiden"

                          Apropå diskussionen ovan så bytte den japanske odlaren (han var ursprungligen japan även om han bodde i Singapore) tämligen mycket vatten, han hade en rejäl golvpump till varje akvarium, och vattenet cirkulerade rejält.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ja jag byter minst 50% kanske var 10e dag. Ibland t.o.m. 80%
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

                              Finns de gula räkorna (samma art som RC) ute i handeln i Sverige ännu? Någon som sett dem någonstans ännu? Hoppas du lyckas med dina Kjell! =)

                              Jag tycker det är lite svårt att välja räkor och bestämma vilken gradering dom har.... Jag vet en affär, som jag kan ta mig till utan för mkt besvär och köpa Black Crystal för 50kr/st, men ägaren säger att dom är av "lägsta" klassen, man jag tycker dom ser bra ut faktiskt!
                              Sen säljs det ju en del Crystal Black från Tyskland i grad typ K4 eller A - S, men som är dyrare och frakten kostar ju mycket mer. Så jag kommer få betala minst dubbla priset om jag köper från Tyskland.
                              Vad tycker ni jag ska göra? Jag kanske kan åka till affären i Sveirge en gång till och ta foto på räkorna, så att ni kan bestämma grad på dom?
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Radioaktiva Räkor
                                • May 2007
                                • 1760

                                Ja eller så skriver du ut den här bilden och tar med dig:
                                With a licence to krill!
                                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...