Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Hehe...jo men då tar det lång tid innan dom sista är borta även om dom dör

    + att jag har så himskans många
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      Ursprungligen postat av drd
      Dax att preppa tråden med lite oidentifierade räkor som antagligen har blitt till följd av lite korsningar i karet

      Vetitusan om det kan vara en korsning på red cherry och black´n white eller på white pearl och red cherry ??

      Sonja vad tror du ?

      Jag har alltså följande sorts räkor i min burk.

      1. red cherry
      2.Black´n White biräkor
      3.White Pearl
      4.Amano
      5.Klippräkor (stora 6-8 cm)
      Har kikat lite efter vildformen av White Pearl, på nätet. Men där finns lite dåligt med bilder.

      Min teori är i alla fall att det är neocaridinor dina ovanligt färgade räkor. De har ett långt tandat rostrum och det har inte biräkorna.

      De ser inte riktigt ut som mina egna viltfärgade N. heteropoda (körsbär). Men jag har hittat bilder som ska föreställa viltfärgade körsbär på nätet, som är nästan på pricken lika dina egendomligt färgade räkor.

      N. heteropoda har tydligen ett väldigt stort utbredningsområde, med flera underarter. Så en viss variation kanske inte är så konstig. Olika underarter skulle också kunna förklara varför där finns körsbär med gröna resp. gula romkorn.

      Det är heller inte omöjligt att det kan vara White Pearl avkommor som återfått vildfärgen för Neocaridina cf. zhangjiajiensis. Då dessa också, verkar kunna ha en teckning som liknar dina räkor. Men bilder på vildformen är tyvärr inte så lätta att hitta.

      I sista hand så kan det vara en korsning mellan White Pearl och Körsbär, eftersom de är de enda av dina räkor som borde kunna korsa sig.

      Kan du inte separera dem från resten och se hur deras ev. avkomma ser ut ?.

      MVH/Anita
      Senast redigerad av Limia1; 07 April 2007, 00:20.

      Kommentar

      • swen frank
        • January 2007
        • 59

        Gröna och blå räkor

        Hej jag köpte för 4 veckor sedan 5 gröna räkor och jag trode de hade dött allihop eftersom jag sett hur BC gett sig på dem och till och med ätit upp en
        Men idag närjag skulle gallra växter kom det fram 3st De är svåra att se ibland alla växter
        Jag undrar nu om jag kan låta dem gå ihop med blå(10st) som jag beställt och väntar hem snart Jag har gjort iordning ett 45 lt med bara röda/gröna växter till dem där skulle man se dem mycket bättre
        Korsar dessa två sig
        Swen

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Dom gröna är en sort som heter babaulti. Jag har för mig att det finns en blå variant av babaulti också, men det finns andra sorter dom fått fram mer eller mindre blått hos också så det beror på vilken blå du skaffar. Tror inte butikerna vet vad det egentligen är heller.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            Ursprungligen postat av swen frank
            Hej jag köpte för 4 veckor sedan 5 gröna räkor och jag trode de hade dött allihop eftersom jag sett hur BC gett sig på dem och till och med ätit upp en
            Men idag närjag skulle gallra växter kom det fram 3st De är svåra att se ibland alla växter
            Jag undrar nu om jag kan låta dem gå ihop med blå(10st) som jag beställt och väntar hem snart Jag har gjort iordning ett 45 lt med bara röda/gröna växter till dem där skulle man se dem mycket bättre
            Korsar dessa två sig
            Swen
            Har läst om korsningar mellan olika babaulti räkor på utländsk forum. Bl.a mellan blå och gröna babaulti.

            Då de sålts en hel del räkor i butikerna på sista tiden som blå Caridina cf. babaulti. Så skulle jag inte ha blandat dem med de gröna, eftersom risken för korsning kan vara stor.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Ophelia
              • December 2006
              • 92

              Lite uppdatering med mina körsbär. Jag har köpt körsbär i två olika omgångar och de mår super. Mitt problem är att jag bara har knökröda honor. Jättevackert med det blir genast lite svårare att få räkbebisar. Men ska försöka en tredje gång att köpa körsbär och även denna gång välja räkor med svag/ingen röd färg alls. Och hoppas att jag lyckas få en hane den gången.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Försök få tag i så stora och färglösa som möjligt. Honorna kan vara rätt färglösa i början när dom inte är så stora.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  Tror ni att Atyopsis moluccensis skulle funka bra i ett 160l växtkar med en del CO2 och mycket PMDD?
                  Fiskarna är Mosaikgurami, Alpocheilus lineatus (killi), Leoparddanio, Otocinclus vittatus och Panaque maccus.
                  Det jag är mest rädd för är väl att de ska dö av att det finns för mycket PO4 i vattnet :S men tror ni att det funkar? Är dom känsliga?
                  4st är väl lagom isf?
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Körsbärsstress

                    Jag satt och pratade med en skaldjursintresserad kille igår och fick höra lite som jag inte kände till om hur räkor beter sig.
                    T ex att har man räkor ihop med fisk som stressar dom, som ungfödare, så blir det inte så mycket räkyngel av två anledningar. Dels så äter fisken upp lite av ev nykläckta yngel, men det viktigaste var att räkorna inte förökade sig lika bra som utan fiskkamrater i samma kar. Den här iakttagelsen gjordes på körsbärsräkor. En stooor grupp körsbär gick med ungfödare. Räkorna blev väldigt stora och fina men fick väldigt sällan rom. När han flyttade ungfödarna fick så gott som alla körsbärshonor rom samtidigt.

                    En annan iakttagelse från samma kar var att räkhonorna bildade äggämnen/äggfläckar. Men när ämnena var färdigbildade och räkan inte blev parad så släppte hon äggämnena/äggfläcken rakt ner genom kroppen och ut utan att den fångades upp av simbenen under stjärten.
                    Att det inte blev någon parning kan vara pga att räkorna hela tiden blev så störda/stressade av ungfödarna.

                    Observera att i det här fallet gäller det körsbärsräkor och ungfödare, men jag kommer inte ihåg vilken unfödare det var. Ska kolla upp det.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      låter rimligt tycker jag!
                      Tror ni att några dvärgpansar malar, eller Ottos skulle störa räkorna på något sätt?
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Limia1
                        • December 2006
                        • 325

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jag satt och pratade med en skaldjursintresserad kille igår och fick höra lite som jag inte kände till om hur räkor beter sig.
                        T ex att har man räkor ihop med fisk som stressar dom, som ungfödare, så blir det inte så mycket räkyngel av två anledningar. Dels så äter fisken upp lite av ev nykläckta yngel, men det viktigaste var att räkorna inte förökade sig lika bra som utan fiskkamrater i samma kar. Den här iakttagelsen gjordes på körsbärsräkor. En stooor grupp körsbär gick med ungfödare. Räkorna blev väldigt stora och fina men fick väldigt sällan rom. När han flyttade ungfödarna fick så gott som alla körsbärshonor rom samtidigt.

                        En annan iakttagelse från samma kar var att räkhonorna bildade äggämnen/äggfläckar. Men när ämnena var färdigbildade och räkan inte blev parad så släppte hon äggämnena/äggfläcken rakt ner genom kroppen och ut utan att den fångades upp av simbenen under stjärten.
                        Att det inte blev någon parning kan vara pga att räkorna hela tiden blev så störda/stressade av ungfödarna.

                        Observera att i det här fallet gäller det körsbärsräkor och ungfödare, men jag kommer inte ihåg vilken unfödare det var. Ska kolla upp det.
                        Hej Sonja !

                        Jag har upplevt något liknande med mina blå babaulti.

                        Hade dem i månader utan att de bar någon rom. Fick sen se en hona som systematiskt plockade bort sina romkorn från simbenen och dumpade dem.

                        De gick ihop med mina mycket livliga Svartbukslimior (ungfödare). Jag är osäker på om de verkligen var obefruktade romkornen, hon kanske gjorde sig av med dem för att slippa släpa runt på den extra bördan i en riskfylld situation.

                        Honorna kanske kan dumpa rommen avsiktligt, när de utsätts för någon form av hot och upplever att de behöver kunna fly brådstörtat. Måste ju vara väldigt jobbigt med all den extra lasten om de behöver kunna simma mycket.

                        En vecka efter att jag flyttat de vuxna limiorna till ett annat akvarium. Hade 3 babaulti honor + mitt ancistrus par rom. Nu är akvariet fullt med små babaulti räklingar och rombärande honor.

                        Upplevde nyligen samma sak med körsbärsräkorna och CR. De har gått med mina Indianplaty länge och fått räklingar tidigare. Platyna är lugna och jagade inte räkorna, men de hade vuxit till sig. 9 stora platy på 5-7 cm i ett 54 liters, blir ganska trångt. Plus ett gäng på 10 räklingsätande dvärgtandkarpar.

                        Platyna såg inte riktigt lyckliga ut, så de fick flytta till större för ca 1 ½ vecka sedan. Nu bär minst 15 körsbärshorshonor + en CR hona rom.

                        Några små fiskar som äter räklingar verkar alltså mindre skrämmande, än 9 stora som inte gör det.

                        MVH/Anita

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Verkligen intressant Limia 1. Man kan inte säga att räkor inte får yngel när dom går med fisk, men i vissa pressade situationer verkar dom kunna styra förökningen.
                          Fiskbesättningen jag skrev om bestod av guppys, dvärgtandkarp, risfisk och mollies i massor.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Zwitta
                            • October 2006
                            • 406

                            Är det dåligt med sand som botten? 4 st körsbärsräkor har dött hittills och 3 stycken är borta så det är något fel.

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Zwitta
                              Är det dåligt med sand som botten? 4 st körsbärsräkor har dött hittills och 3 stycken är borta så det är något fel.
                              Sand i sig är inte fel. Jag har mest 1 mm rådasand i mina kar.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Mutering av WP?

                                Den här WP-honan har dykt upp i ett av mina kar. Hon är inte någon korsning utan har blivit så här ändå. Visst är hon vacker
                                Nu funderar jag på hur jag ska få fram fler... eller snarare var jag ska ställa ett extra akvarium nu igen Jag har bara sett just henne med den här täckande vita ålen över ryggen, så hur hon blir befruktad spelar ingen roll just nu. Men sen måste hon flyttas så jag kan ta vara på enbart hennes yngel.

                                Klicka upp bilden för att se bättre
                                Bifogade filer
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...