Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mona
    Underbara bilder!!! Jag måste ha fler räkakvarier ser jag ju nu.
    Ja så är det hela tiden

    Lämna en kommentar:


  • Mona
    svarade
    Ursprungligen postat av Annaica
    Grattis! Kul för dig Ju större de blir, desto fler kommer du se! Min crystal red är nu ca 5 mm långa och jag har räknat upp till 19 st! Men när de var små små kunde jag som max se 4 ^^
    Tack! Undras hur snabbt de kommer att fylla akvariet. Jag köpte ju massor av räkor för att få tag i en hane, nu har jag kanske 17 honor och tre hanar...

    Ursprungligen postat av Sonja
    Några nytagna bilder på mina söta breviataräkor
    Underbara bilder!!! Jag måste ha fler räkakvarier ser jag ju nu.

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Ja, så är det hos mig med. Snyggt och skarpt svart/vita som små och sen blir det väldigt mycket mindre av det vita när de blir större. Men jag tycker nästan de är finast som är beige/brun randiga. De kan se nästan gyllene ut på bild

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ja jag gillar dom också mycket. Dom är väldigt problemfria tycker jag. Jag har suttit och kikat och fotat på dom hela dagen idag för att komma på det där med prickar på stjärten, men inte kommit fram till något vettigt. Dom är rätt livliga, och inte så lätta att se kön på tycker jag. Jag hade fått för mig tidigare i alla fall att de är ju väldigt snyggt randade i sv/v när de är små. Men ju äldre och större de blir ju mer vitt tappar de hos mig. Jag ska studera dom vidare så kanske jag kommer på något om prickarna

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Åh vad fina bilder, Sonja (Som vanligt)
    Breviatorna är så fina. Diggar dem skarpt!

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Caridina cf. breviata

    Några nytagna bilder på mina söta breviataräkor
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Annaica
    svarade
    Grattis! Kul för dig Ju större de blir, desto fler kommer du se! Min crystal red är nu ca 5 mm långa och jag har räknat upp till 19 st! Men när de var små små kunde jag som max se 4 ^^

    Lämna en kommentar:


  • Mona
    svarade
    Tack

    Nu har jag sett fyra stycken samtidigt, men jag har så mycket växter i akvariet så det är helt omöjligt att veta hur många det finns. En fastnade iaf på bild, de stora vita klumparna är nerite-ägg.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Jessa
    svarade
    !!!!Grattis!!!!

    Lämna en kommentar:


  • Mona
    svarade
    Idag såg jag mitt första egenuppfödda körsbärsyngel!!
    Jag hann inte få fram kameran, det var ju fascinerande att se en så exakt kopia av en räka som är såååå liten.

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    Jag har beställt från Fashop och då dog hälften av snäckorna jag beställt. Jag fick inget positivt intryck från dem iaf. De var in särskillt snabba och engagerade på att svara på frågor. Frakten tog 1 eller 2 dagar längre än lovat.
    Jag vet inte om jag kommer köpa från dom igen. Dom har ändå rätt bra utbud, men om djuren dör under frakten så spelar det ju ingen roll...
    Jag har också köpt från en privatperson i Tyskland och det gick mycket bättre!

    Lämna en kommentar:


  • Eurydike
    svarade
    Ursprungligen postat av surinam
    Hur är det med http://www.fashop.de ? snabb och bra leverans?
    Jag har bara positivt att säga om dem. Både http://www.fashop.de och http://www.interaquaristik.de/ har funkat snabbt och bra. Interaquaristik har dyrare frakt men å andra sidan är några av räksorterna betydligt billigare är Flora Aquaristic.

    Fashop har jag beställt ifrån flera gånger. Snabba leveranser (tre dagar). Snabb och bra service om man har frågor. De är kanske inte helt lysande på engelska men förstår man tyska går det bra
    Har aldrig haft några dödsfall varken vid transport eller strax efter. Har alltid fått någon eller några djur extra och tom extra algbollar
    Senast redigerad av Eurydike; 10 February 2008, 17:22.

    Lämna en kommentar:


  • Mona
    svarade
    Ursprungligen postat av Paatsu
    Neocaridina blue säljs oftast som Blå räka i butiker... Hyffsad vanlig räka och ganska billig då de är oftast vildfångade.
    Mina kostade bara 29 kr st i affär i Sverige.

    Ursprungligen postat av Paatsu
    Det finns två blåa räkor från Tyskland, den ena heter Blue Pearl och den andra är Blue Tiger Shrimp. Ibland kallas de för Golden Eye Blue tiger på grund av deras häftiga ögon.
    Det verkar ju inte vara någon av dem jag har iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Paatsu
    svarade
    Ursprungligen postat av Mona
    Mina liknar också dessa, de har mörka ögon och en smal rand på ryggen. En är brun och resten är blåa.

    Här finns ytterligare en artikel som säger att det faktiskt har avlats fram en blå räka i Tyskland: http://ezinearticles.com/?Blue-Shrim...yth?&id=844770

    Vi får väl vänta och se hur räklingarna utvecklar sig.

    Fler bilder på mina blåbär:
    Det finns två blåa räkor från Tyskland, den ena heter Blue Pearl och den andra är Blue Tiger Shrimp. Ibland kallas de för Golden Eye Blue tiger på grund av deras häftiga ögon.
    Senast redigerad av Paatsu; 10 February 2008, 02:27.

    Lämna en kommentar:


  • Paatsu
    svarade
    Ursprungligen postat av surinam
    Köper jag 6 st Neocaridinia sp. "blue" så kostar dom 415:- med frakt....
    Känns som det är mer läge att vänta tills de blir så pass vanliga i sverige så man kan köpa dom här istället.
    Neocaridina blue säljs oftast som Blå räka i butiker... Hyffsad vanlig räka och ganska billig då de är oftast vildfångade.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...