Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • robinason
    svarade
    Biräkor! Det vore ju nåt för mig:-)

    Är ju inte bara räk och snäck intresserad utan biodare oxå, kanske kunde jag slå ihop mina intressen och odla biräkor kanske..?? hihi

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Det rosa äckliga man ser är en liten trädgren som kom med när jag hade plockat löv i skogen senast.....kanske en bokgren

    Max 7-8 mm i diameter och nån decimeter lång.

    Perfa för små räkor att gå på

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Kan det vara en "rotstock" till någon Cryptocoryne eller liknande kanske?

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av Nils Holmström
    drd, vad är det för rosa äcklig sak på de två nedersta bilderna?!
    Det funderade jag på med men sedan tittade jag närmare på gruset som väl är svart blästersilikat va? Å räkynglen är väl inte större än två-tre millimeter va? Jag skulle tippa på att det är en växtstängel... Kan det vara så? ?

    Lämna en kommentar:


  • Nils Holmström
    svarade
    drd, vad är det för rosa äcklig sak på de två nedersta bilderna?!

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Grattis till dig med Maria Sitter du och hackar på datorn med nyopererad handled nu?
    Näpps -jag fick åka hem igen... har skrivit ett inlägg i dagboken.... Både besviken OCH glad....

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Ah - då måste du ju dela med dig!! 14 körsbär måste ju vara värda minst - fem bee-isar!! Jag hittade för någon vecka sedan yngel i min lilla Crystal Red burk. Räknade in elva stycken igår kväll Dessa kommer också från Tyskland och mässan i Duisburg. Jag trodde det var skräp i akvariet och blev alldeles saliga när jag såg att de blott en -1½ mm stora skitpartiklarna var små miniatyrCR-isar! Grattis på er till era säkbebbar!
    Grattis till dig med Maria Sitter du och hackar på datorn med nyopererad handled nu?

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    Så nu har jag äntligen sett dom !!!

    Jag pratar så klart om mina yngel från dom tyskköpta biräkorna



    Rensa lite ibland flytväxterna och sedan så ploppa det fram 5-6 små miniräkor, lika randiga som sina föräldrar och lika fina !!

    Jäkligt små att se så jag fick plåta lite med sonykameran som har 1 cm närgräns på macroläget så det blev sådär men man ser att det är små randiga miniräkor iaf.
    Grattis
    Otroligt kul. Ska bli spännande att höra hur många yngel det blir.
    Jag är väldigt avundsjuk på dina räkor

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av drd
    Så nu har jag äntligen sett dom !!!

    Jag pratar så klart om mina yngel från dom tyskköpta biräkorna



    Rensa lite ibland flytväxterna och sedan så ploppa det fram 5-6 små miniräkor, lika randiga som sina föräldrar och lika fina !!

    Jäkligt små att se så jag fick plåta lite med sonykameran som har 1 cm närgräns på macroläget så det blev sådär men man ser att det är små randiga miniräkor iaf.
    Ah - då måste du ju dela med dig!! 14 körsbär måste ju vara värda minst - fem bee-isar!! Jag hittade för någon vecka sedan yngel i min lilla Crystal Red burk. Räknade in elva stycken igår kväll Dessa kommer också från Tyskland och mässan i Duisburg. Jag trodde det var skräp i akvariet och blev alldeles saliga när jag såg att de blott en -1½ mm stora skitpartiklarna var små miniatyrCR-isar! Grattis på er till era säkbebbar!

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Så nu har jag äntligen sett dom !!!

    Jag pratar så klart om mina yngel från dom tyskköpta biräkorna



    Rensa lite ibland flytväxterna och sedan så ploppa det fram 5-6 små miniräkor, lika randiga som sina föräldrar och lika fina !!

    Jäkligt små att se så jag fick plåta lite med sonykameran som har 1 cm närgräns på macroläget så det blev sådär men man ser att det är små randiga miniräkor iaf.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Fast den här honan var helt vuxen!! Hon måste ha varit död innan för dom är verkligen snabba på att sprätta iväg när nån fisk kommer för nära.

    Mycket mystiskt!!

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Usch då. Jag har själv märkt att när man har smått i burken kollar man ev övriga akvarieinnevånare mer misstänksamt och sneglar dom åt yngeln så blir det flytt

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade


    USCHELIBUSCH!!!

    Jag såg just nåt hemskt!! En körsbärshona som satt fast med huvudet i en rosenteras mun!! Huvudet var i stort sett uppätet!!
    Jag tippar på att hon var död innan dom tog hemnne, men jag vet inte säkert!!
    Det är första gången någon av tetrorna har visat nåt intresse alls för räkorna, dom har inte ens rört yngel tidigare..

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Grattis Nitra98 vad kul. Är dom 2 mm är dom nog väldigt nykläcka. Du kommer säkert att se fler och fler för varje gång du sätter dig och spanar in i karet.
    Själv räknar jag in rätt nya tigeryngel från två kullar. Igår såg jag sju som mest Det skulle kunna finnas uppåt 50-60 st, men det gör det nog inte.
    Tack, och grattis själv och Grattis till miiaoo också! Ja, när jag väntade på körsbärsyngel så tog det en evighet innan jag såg något trots att jag visste att flera honor hade gått med rom, men när jag väl fick syn på yngel så kryllade det över hela burken! Och då var det redan ca 3 olika kullar, det syntes på de olika storlekarna. Så jag hade inte räknat med att få se Cr-yngel så tidigt, särskilt med atnke på att jag bara har en enda hona...!
    Hur fort växer CR-yngel? *ivrig*

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av evus
    Är det en av de som kommer från Arninge?? Spännande, tänk om de blir blåa småttingar!!

    Japp, jag har bara därifrån. Jag vill inte blanda upp dom med mindre färgade. Men jag tycker att mina tigrar är väldigt bruna med baraen blå ton. Det ska bli kul att få se alla på en gång nån gång. Jag har bara sett 2 eller 3 hittills. Och jag tror att det är samma som visar sig gång på gång.

    Spännade är det!!!!!!! Jiiihooo!!! Jag tycker att det är så fantastiskt roligt med räkor!!!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...