Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lamprologus
    svarade
    På fråga om spotlights och sånt så kan jag passa på att fråga om mitt nya räk-kars belysning.

    Vad tycker ni?https:///www.zoonen.com/perzoonen/ga...22&gid=1076098

    obs:jag har inget i akvariet än,bara en rot och lite växter
    Senast redigerad av Lamprologus; 05 January 2007, 16:57. Anledning: fel

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av ralp
    Bilderna får du nog vänta tills någon som Sonja t.ex. hälsar på

    Hejhopp. Ralp
    Vi får fixa till det någon gång framöver

    Lämna en kommentar:


  • Vinter
    svarade
    Ralp: Blir det mer alger om jag har en liten spotlight än ett vanligt lysrör? Eller vad?
    Jo jag har fastnad ordentligt tror jag, men som sagt så hade jag bara en just då. Men idag flyttade jag den + en jag köpte (den historien går att läsa i tråden 'köpte död räka') idag. Så nu bor dom i ett 19 liters med massor av växter och ett filter som jag ska säkra mot framtida bäbisar.

    Ska få köpa fler räkor av en vänlig själ på detta forum, tror hon hette Birgitta W?
    Så snart får de små liven fler att leka med.

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Du är medlem på shrimpnow va,Ralp
    har sett dig där
    Läste där någonstans att du skulle starta upp ett räk-kar,blev det av?
    Om det blev det skulle bilder uppskattas....
    Jo - fast jag är inte aktiv där längre, eftersom det tar så mycket tid att bevaka svenska, tyska och internationeller foren. Bilderna får du nog vänta tills någon som Sonja t.ex. hälsar på

    Hejhopp. Ralp

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Ursprungligen postat av Vinter
    Det har du nog rätt i Ralp. Men min lilla spotlight räcker alltså?
    Som sagt för räkorna skull absolut. Men algerna då?

    Har dom just nu i en cylindervas utan filter, hur ofta behöver jag byta vatten då? Var tredje dag? Hur mycke åt gången?
    Vasen är på 4 liter, men jag har nog bara 3,5 liter vatten i.
    (Jag vet, lite litet. Men det är bara en räka för tillfället, honan dog, och när jag har råd med fler ska dom flyttas till ett större)
    Det finns folk - även här på räkfaktatråden - som tycker att det är ok med tre eller "mjölkpaketsvolym" till räkor. Argumentet är då oftast att de föröka sig jo - det tar man som tecken på att de trivs. Jag tycker ABSOLUT inte det. Jag blir nästan förbannad när jag läser det. Ett litet räkkar på 12 liter uppåt tar absolut inte mycket mer plats än andrar "lösningar" och behöver inte vara speciellt dyra ... Även dvärgräkor har simfötter ... Skaffa ett "större" kar med en gång - är du fast i räkträsket - så vill du nog har fler iallafall

    Till din fråga. 1 liter vatten var 4e dag.

    Hejhopp. Ralp

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Du är medlem på shrimpnow va,Ralp
    har sett dig där
    Läste där någonstans att du skulle starta upp ett räk-kar,blev det av?
    Om det blev det skulle bilder uppskattas....

    Lämna en kommentar:


  • Vinter
    svarade
    Det har du nog rätt i Ralp. Men min lilla spotlight räcker alltså?
    Har dom just nu i en cylindervas utan filter, hur ofta behöver jag byta vatten då? Var tredje dag? Hur mycke åt gången?
    Vasen är på 4 liter, men jag har nog bara 3,5 liter vatten i.
    (Jag vet, lite litet. Men det är bara en räka för tillfället, honan dog, och när jag har råd med fler ska dom flyttas till ett större)

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Har också lyckats gå ner mig i räkträsket...
    Har köpt två körsbärsräkor som förmodligen kommer bli fler när jag får pengar till det. [/quote] Välkommen hit Ser till köpa några fler då blir det ännu roligare - båda för dig och de två "ensamma" räkor.

    Läste i denna tråd, går igenom tråden sida för sida nu , att körsbärsräkor eller räkor över lag inte är så skinkiga när det gäller lyse. Ljust nu har jag en sketen kläm spotlight från ikea, men jag undrar om det skulle funka utan nån lampa. Att ljuset från andra lampor i rummet räcker?
    För räkornas skull är det nog inget problem. Men du kanske får problem med algerna istället. Personligen delar jag inte allmänna uppfattningen här om att dvärgräkorna är så otrolig bra algstädare. Amanos utesluten då.

    Hejhopp. Ralp

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Isolde81
    Nja, stämmer det verkligen? Det finns ju räkor som mer påminner om kräftor som jag hört ska kunna norpa en och annan fisk. Långarmade räkor har ju ganska stora klor... jag tror nog det finns elaka räkor också.
    Självklart har du rätt Jag skriver enbart om snälla små Caridina/Neocaridinor som jag har själv Dom andra kan jag absolut ingenting om.

    Lämna en kommentar:


  • Isolde81
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Räkor är snälla, det är dom andra "djuren" som kan vara "dumma"
    Nja, stämmer det verkligen? Det finns ju räkor som mer påminner om kräftor som jag hört ska kunna norpa en och annan fisk. Långarmade räkor har ju ganska stora klor... jag tror nog det finns elaka räkor också.

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av Tintaglia
    Jaaa - idag har jag hittat ett (1) räkyngel - mitt första!! Den tappra lilla stackarn har överlevt en mamma som har krafsat bort rommen och ömsat skal, glupska guppys, omplanteringar och vattenbyten. Den var redan ca 5 mm lång, så den var inte helt nyfödd heller. En riktig survivor!
    Tänk att man kan bli så glad över ett litet räkyngel...
    Grattis!

    Lämna en kommentar:


  • Tintaglia
    svarade
    Jaaa - idag har jag hittat ett (1) räkyngel - mitt första!! Den tappra lilla stackarn har överlevt en mamma som har krafsat bort rommen och ömsat skal, glupska guppys, omplanteringar och vattenbyten. Den var redan ca 5 mm lång, så den var inte helt nyfödd heller. En riktig survivor!
    Tänk att man kan bli så glad över ett litet räkyngel...

    Lämna en kommentar:


  • Vinter
    svarade
    Har också lyckats gå ner mig i räkträsket...
    Har köpt två körsbärsräkor som förmodligen kommer bli fler när jag får pengar till det.
    Men jag ser att en av dom sitter o viftar med 'benen' den har på stjärten...är det normalt, den andra gör inte det. Dom sitter still väldigt mycket också, är det för att dom bara varit i karet ett par dagar och är lite skygga eller är dom väldigt stillsamma?
    Kan typ INGET om räkor, mer än att dom är otroligt söta och roliga att titta på. Har läst mycke i den här tråden men jag orkar inte gå igenom alla sidor.

    Dom är typ 1,5 cm, hur gamla är dom då, och hur gamla är dom när dom börjar para sig?

    Har aldrig sett räkor förut, visste inte att man kunde ha dom i akvarier. Har letat i hela stan, Norrköping, efter några. Så gick jag in i den vanliga affären jag går in i ibland och så hade dom en liten skål på disken med räkor i. Blev helt exalterad när jag såg att dom sålde. Men dom går nog åt ganska så fort o sen vet jag inte vart jag ska få tag på fler... nån som vet?

    EDIT: Kom på lite fler frågor.
    Läste i denna tråd, går igenom tråden sida för sida nu , att körsbärsräkor eller räkor över lag inte är så skinkiga när det gäller lyse. Ljust nu har jag en sketen kläm spotlight från ikea, men jag undrar om det skulle funka utan nån lampa. Att ljuset från andra lampor i rummet räcker?
    Senast redigerad av Vinter; 29 December 2006, 16:34.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Malinitzi
    Räkig fakta var en bra ide. Vill ha räkor (helst par) och vet inte vilken art jag ska börja med. Vilka är lätta, vilka är svåra?. Hur många ska jag skaffa på en gång.? Ser man skillnad på könet på alla arter? Vill inte ha elaka räkor, ska kunna komplettera med andra smådjur senare.
    Hejsan
    Räkor är snälla, det är dom andra "djuren" som kan vara "dumma"
    Sen så skulle jag inte skaffa bara två räkor. Dom vill ha sällskap och är tryggare och syns mer ju fler dom är. Tio st är en bra siffra, men visst funkar det väl med mindre, kanske sex.
    Det kan vara svårt att se skillnad på kön innan dom är stora. Men köper man 6-10 st så blir det nog inte bara av ena könet.
    Körsbär är bra att börja med. När de inte är för små så är honorna mer intensiva i färgen medan hanarna är rätt grå hela tiden. Sen får honorna en gul "sadel", den sk äggfläcken som finns under nackskölden. Det är rom som blir befruktad och vandrar ner till under stjärten sen.

    Lämna en kommentar:


  • Malinitzi
    svarade
    Kolla med Bromma Zoo (vid flygfältet). Tyckte jag såg något liknande då jag var där men kanske inte samma?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...