Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lamprologus
    svarade
    Änligen har jag fått det klart..inga räkor än dock men jag är nöjd för det

    Vill gärna ha kommentarer om karet,specielt av Sonja och drd
    Här är det:www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1087225

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Breviataräka

    Jag har lyckats ta en bild på ett av de pyttesmå breviatayngeln mitt i natten, akvariet släckt och skärpan ställd i skenet av en försiktig ficklampa. Sen en blixt rätt in i karet på den stackaren som förskräckt försökte gömma sig.

    Nu har jag klippt in den lilla räkbebisen i en bild på en vuxen på samma plats så man kan få ett uppfattning om storleken på ynglet. Nu är inte den vuxna så himla stor heller. Tror det är en hane.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    eehh, tråka ut oss med superbra bilder??!! Nä, du!! Det är ju nästan det som är roligast i den här tråden, att få se räkor hemma hos andra räkioter..
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Jaaa....håller med,mera räkbilder åt folket
    He! he! Ni vet inte vad ni gör då ni uppmuntrar en räknörd med massor av räkor hemma och en kamera

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Jaaa....håller med,mera räkbilder åt folket

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Oj då
    Och jag som inte ville tråka ut er med räkbilder. Jag ska se vad jag kan göra

    eehh, tråka ut oss med superbra bilder??!! Nä, du!! Det är ju nästan det som är roligast i den här tråden, att få se räkor hemma hos andra räkioter..

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Några bilder

    Här kommer två nytagna bilder från idag.
    Första är på mina tigerräkor som kommit igång bra med förökningen.

    Andra är på en av mina "tyskräkor" Caridina sp. "Breviata". Dom har tappat lite av sin vita färg, men är rätt snygga ändå och nu har det börjat synas lite yngel hos dom då och då. Som mest fyra pyttesmå samtidigt då jag lyste runt med en ficklampa häromnatten

    klicka upp dom i större format så ser man bättre
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Choffe
    sonja; tycker det var förfäligt länge sen du la upp bilder! do it samma sak med drd (specielt intresserad av hur det går med ynglen!), och alla andra såklart!

    mvh christoffer
    Oj då
    Och jag som inte ville tråka ut er med räkbilder. Jag ska se vad jag kan göra

    Lämna en kommentar:


  • Choffe
    svarade
    sonja; tycker det var förfäligt länge sen du la upp bilder! do it samma sak med drd (specielt intresserad av hur det går med ynglen!), och alla andra såklart!

    mvh christoffer

    Lämna en kommentar:


  • Glenn
    svarade
    Ursprungligen postat av ralp
    Först är jag tveksam om korkbarken verkligen kommer påverker PH värden. Men allt är ju relativt. Att sänka PH kan ju vara bra beroende på utgångsläge. Vilka vattenvärden har du nu? Här i Nyköping t.ex. har vi alldeles för högt PH (rund 8) och ganska hård också. Därför lyckades jag aldrig med lite mer känsligare räkor såsom CR, Bi och Humla. Enbart Körsbärs verkar vara oberörda av det. Nu har jag dock skaffad en omvänd osmosanläggning. Skall blir spännande att se när jag väl har installerad den...
    Ph´t här ligger på 8,2 och kh på 5-6

    Släng i några snäckor som tar effektivt hand om matrester. Dessutom snabbväxande växter.
    Då får vi köra på det senare då

    Fel prioritering - tycker jag personligen.
    Där delar vi inte åsikt iaf


    Men får se, tror att man kanske ska testa sig på räkor lite längre fram

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Det skulle kunna vara vattnets hårdhet som inverkar mer än ph, även om ett för högt ph inte heller är bra.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    PH och okläckt rom???

    Ursprungligen postat av ralp
    Mina WP klarade inte vattnet (8 i PH). Crystal Red gick sålänge jag mixtrade med destilerad vatten. De fick även rom men blev aldrig några bebisar. De ända som klarar sig någorlunda bra är körsbärs...

    Hejhopp. R
    Mina Crystal har rom trots alltså PH på 7,8 eller något sådant... Det har inte gått så lång tid än men vet någon om högt ph kan göra så att romen inte kläcks eller vad beror de på om det händer???

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Jo visst, dom får inte bara räkgranulat. Men det är rätt lustigt att bägge "humlesorterna" börjat få yngel ungefär samtidigt fast dom jag köpte av Janne Wester har jag haft bra mycket längre.
    Men dom från Tyskland verkar tåligare. Inte en av de vuxna har dött än.
    drd verkar ju också lite tåligare, fast det kan ju vara vattnet också... det är spännande med räkor

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Eftersom mina båda arter dog lika snabbt (respektiv långsamt) så kan jag knappast kallar mig expert. Men enligt några tyska foren är Humla (eller NewBee) inte lika "lätt" odlad som CR/Bee (röd- eller svartvit).

    Personligen tror jag inte att räkgranulatet spelade så stor roll hos dig eftersom du ge de iallafall ytterst varierande kost. Snarare din tålamod.

    Hejhopp. R

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ralp, tror du att de sv/v randiga (bee, humla mm) egentligen behöver lite lägre ph än t ex CR klarar?
    Fast iofs har mina sv/v börjat få yngel nu efter jag började mata med räkgranulat. Dom är helt klart mycket mer kinkiga än CR i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • ralp
    svarade
    Mina WP klarade inte vattnet (8 i PH). Crystal Red gick sålänge jag mixtrade med destilerad vatten. De fick även rom men blev aldrig några bebisar. De ända som klarar sig någorlunda bra är körsbärs...

    Hejhopp. R

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...