Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
    ok, då borde det nog inte vara några problem, jag hade inte tänkt behålla ynglena
    sen har jag även ett kar på 144 liter som gärna tar emot några räk yngel om det blir platsbrist.
    Jaaa... det är ju jättebra. Då flyttar du dit räkor om dom blir för många sen. Men dom vill vara många har jag märkt.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Choffe
    hÄRLIGT! riktigt röda o fina körsbär du har! den som är i mitten var specielt snygg! stor, rund, röd!

    dina cr var me fina, men den i mitten har ju knappt nått vitt!? inavel (lr va de heter)?

    kul att se din "odling" :P hur många kar har du (med räkor) och hur många räkarter har du? uppskattning på totala räkantalet vore kul! hur många köpte du från början!? :P

    hade! /christoffer
    Jodå, några av CR har börjat bli av med det vita. jag försöker plocka upp dom ibland när jag ser dom och flytta till ett annat kar där jag har mest Corydorasmalar och vildguppys. Det är säkert inaval. Jag har köpt några nya snygga ibland och stoppat ner. Egentligen skulle jag ha ett till kar där jag flyttar över de snyggaste CR. Precis som jag gjorde med Tiger. Men ärligt talat är jag mer förtjust i mina tiger och humlor. Humlorna är så pass få än så länge så dom är rätt svårfotade. Speciellt humleräkbebbarna som är superskygga. Dom syns inte alls till när det är tänt i akvariet.

    Jag har nio kar med räkor nu. Sex eller sju sorter. Jag har två grupper med sv/v (humleräkor) som ev är samma sort. Men dom kommer från helt olika ställen, t o m olika länder

    Lämna en kommentar:


  • Vic
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Det låter som om det kan bli rätt trångt med tiden. Börjar räkorna föröka sig så blir dom mååånga
    Men Amano blir ju inte fler i alla fall. Fast endlers är ju också bra på att föröka sig.
    Fast just den uppräkningen du gör nu kan nog funka ett tag i alla fall.
    ok, då borde det nog inte vara några problem, jag hade inte tänkt behålla ynglena
    sen har jag även ett kar på 144 liter som gärna tar emot några räk yngel om det blir platsbrist.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Hehe, mycket fina räkor
    Jag har en till fråga:Är det någon som har erfarenhet av mossor i räkkar eller i allmänhet?
    Tänkte köpa en bunt Riccia fluitans på lördag till 25:an
    Javamossa är ju också nästan ett "måste" i räkkar. Småttingarna sitter gärna inne i javamossan och äter på småsaker dom hittar där.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av becky_be
    Jag ser fram emot när mitt kar ser så trevligt ut. Ser så mysigt ut med befolkat kar. Mitt är lite tommt.. Har inte så många räkor, eller jo, det kom en kull nyss. Ser små mm stora körsbärsräkor på rutan ibland.

    Men däremot blir det CR eller WP så snart jag får hem det nya akvariumet. Om min lokala handlare kan få in dem till bra pris.
    Ja har dom börjat föröka sig så är dom snart jättemånga

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Malinitzi
    Fina bilder, hur stort är karet och hur många kan det vara?
    Det är olika kar. Just den här på körsbär på svart sand är ett 25-literskar. Men jag har körsbär i ett 60-liters också.
    CR går i ett 120-liters. Jag har inte en susning om hur många dom är i karen. CR är nog mellan 100-200 kanske om man räknar småttingarna också... kanske. Körsbären i 25-literskaret är kanske... 30 st med de små... eller ännu fler. Dom är som vildkaniner

    Lämna en kommentar:


  • Choffe
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Några räkbilder där jag backat lite. Körsbär och CR... liiite rörigt i karen
    hÄRLIGT! riktigt röda o fina körsbär du har! den som är i mitten var specielt snygg! stor, rund, röd!

    dina cr var me fina, men den i mitten har ju knappt nått vitt!? inavel (lr va de heter)?

    kul att se din "odling" :P hur många kar har du (med räkor) och hur många räkarter har du? uppskattning på totala räkantalet vore kul! hur många köpte du från början!? :P

    hade! /christoffer

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Ja...mossbollar verkar också bra.
    Hur växer dem igentligen och hur stora blir dem?

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    En annan bra växt är mossbollar. Här är en körsbärshane på en bit mossboll.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Hehe, mycket fina räkor
    Jag har en till fråga:Är det någon som har erfarenhet av mossor i räkkar eller i allmänhet?
    Tänkte köpa en bunt Riccia fluitans på lördag till 25:an

    Riccia är super för mina gravida tigrar och framförallt för deras nykläckingar..
    Jättebra växt till räkor.

    Lämna en kommentar:


  • becky_be
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Några räkbilder där jag backat lite. Körsbär och CR... liiite rörigt i karen
    Jag ser fram emot när mitt kar ser så trevligt ut. Ser så mysigt ut med befolkat kar. Mitt är lite tommt.. Har inte så många räkor, eller jo, det kom en kull nyss. Ser små mm stora körsbärsräkor på rutan ibland.

    Men däremot blir det CR eller WP så snart jag får hem det nya akvariumet. Om min lokala handlare kan få in dem till bra pris.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    Åh fyyy då Vågar du kolla?

    Ärligt? Nä, det vågar jag nog inte. Men jag måste nog..

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Hehe, mycket fina räkor
    Jag har en till fråga:Är det någon som har erfarenhet av mossor i räkkar eller i allmänhet?
    Tänkte köpa en bunt Riccia fluitans på lördag till 25:an

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
    Bara en snabb fråga.
    Tycker ni det är för många invånare i ett kar på 54 liter med 10 Körsbär, 10 CR, 5 Endlers och 2 Ampullaria? Vill även ha Amano, men funderar på att skippa det. vad tycker ni?
    Kommer kanske också ha ett tiotal yngel i akvariumet.
    Det låter som om det kan bli rätt trångt med tiden. Börjar räkorna föröka sig så blir dom mååånga
    Men Amano blir ju inte fler i alla fall. Fast endlers är ju också bra på att föröka sig.
    Fast just den uppräkningen du gör nu kan nog funka ett tag i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • Malinitzi
    svarade
    Du milde, vilket gäng!

    Ursprungligen postat av Sonja
    Några räkbilder där jag backat lite. Körsbär och CR... liiite rörigt i karen
    Fina bilder, hur stort är karet och hur många kan det vara?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...