Hur får ja sniglar i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    Hur får ja sniglar i akvariet?

    Tja!
    Då ja gillar sniglar undrar ja hur ja får sniglar i akvariet vill nämligen ha det ett akvarie me bara sniglar!
    Och vikka sorters sniglar snäckor kan man få?
    Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    I de flesta zooaffärer kan man köpa sniglar som är lite större, de mindre som mer oftast ses som skadedjur kan du nog få gratis av dom på zoo.. förstod inte riktigt vad du var ute efter..
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • Luminax
      • July 2005
      • 378

      #3
      det finns väl alla möjliga sorters snäckor elr sniglar i dom flesta akvarie affärerna, om du inte vet vad du ska ha så är det bara att fråga vad som finns så får din "smak" välja
      Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Ja snälla du skaffa inte en massa småsniglar... De blir bara fler och fler! Min sambo tyckte så synd om sniglarna vi hittade i våra akvarier (som jag brukar döda) att han övertalade mig att få ha dem i vårt 19 l karantänakvarium. Detta var i februari. Sniglarna trivdes och växte och blev fler. Vid ett tillfälle fick vi en snigel på 2-3 cm diameter från akvarieföreningen (de skrattade förstås). Inom ett par veckor hade vi massor av stora sniglar.

        Nu i början på augusti kollapsade akvariet: Vi fick massor av svävalger när mängden snigelbajs m.m. blev så stor att vattenbyte varje vecka inte längre var tillräckligt för att hålla rent. Så min sambo städade ur akvariet, kokade alla stenar och sköljde alla växter. 3 dagar senare var det dags igen. Proceduren upprepades, men den här gången kokade jag sniglarna också. Pust!

        Däremot kan du gärna ha äppelsnigel (3-7 cm diameter, ursprungsfärg brun men det finns framodlade gula och oranga att köpa). De har kön, så om du vet hur du ska könsbestämma dem kan du skaffa flera. Det brukar vara full fart på dem, de är mkt lekfulla och roliga att titta på. Men se till att mata med zuccini eller algtabletter så de inte äter upp dina växter.

        Lycka till!
        Iris
        Senast redigerad av Iris A; 28 August 2005, 14:35.

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            Tack för alla trevliga svar
            de e främst dom där små sniglarna som följer me o skapar förödelse ja vill ha
            Och äppelsniglar
            Tobbe
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • svensdotter
              • March 2005
              • 247

              #7
              jag har mängder av de små skadedjuren i dom kar där ja inte har fisk som äter upp dom. ta en tur till sundsvall så kan du få håva upp dom du vill ha
              jag skulle bara vara tacksam!!

              dock vet jag ju att dom aldrig försvinner om inte jag släpper dit några kampfiskshonor. Dom är mina allierade dom
              blondin!

              Kommentar

              • Skogsrune
                • July 2011
                • 1

                #8
                Ja alltså jag köpte bara nya växter för att få sniglar. Nu tar jag hand om två och matar dom i ett glas (som ingen i min familj någonsin kommer vilja dricka ur igen) Måste erkänna att jag tycker att de är rätt söta mata dom gärna med guldfiskmat

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Tråden är sex år gammal.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...