Sködpaddor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nenagumman
    • February 2005
    • 94

    Sködpaddor

    Jag har fått "ärva" två sköldpaddor av min syster, med akvarium, pump och allt. Nu är det så att jag inte har en aning om hur man sköter dessa underbara varelser!
    Det är två stycken rödörade(?) sködpaddor, de är rätt stora (typ 15 cm långa). De är jättesnälla, bits inte och man kan hålla i dem och så. Men hur gör man för att de ska trivas bäst? Något särskilt jag ska tänka på?
    Min syster brukar ge dem räkor ibland, det ska de tydligen gilla, men är det bra för dem? Och hur ofta ska man mata dem?

    Jag ska få dem först i juni/juli, eftersom de tydligen inte bör flyttas på vintern (då det blir för kallt), så det kan ju vara bra att ta reda på nu.

    Många frågor, men tacksam för svar!
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

    Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


    Har man bara kunskap, kan man klara allt.

    Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
    Lär medan du lever.

    *Kunskap är makt*
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    tja.. jag minns det som att i alla fall jag alltid flyttade dem ur akvariet för att mata dem och de padlade runt och åt i ett annat kar.. det var många år sedan.. jag minns knappt, men det blir mindre smuts i akvariet om du matar dem i annan box... de brukar äta och bajsa sammtidigt...

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Jag hade mina i ett 120L kar fullt till hälften ca. vid vatten linjen byggde jag en plattform av en gammal kattlåda som fylldes med sand å hängdes i karet med krokar gjorda av cykel-ekrar och formades så att det passade...som mat gav jag torrt kattmat baserad på fisk...å så lite godis då då ett par guppy yngel att jogga runt karet för att sedan mumsa i sej dom...skalade räckor då då...men inte all för ofta. De skiter ner rätt duktigt så filter får vara av god kvalitet å göras rent ofta vatten byttes en gånga i veckan beroende på hur skitigt det är. Mina la till å med ägg nåra gånger på plattan skit kul!!!
      Lycka till med dina när du får dom.
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag gav bort ett akvarium i dag till ett barn som hade köpt en sköldpadda som han inte visste namnet på eller hur den ska skötas eller något att ha den i.
        Kan det gå väl för det stackar djuret.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Sköldpaddisen
          • April 2005
          • 97

          #5
          Hej! Jag vill bara fråga... Jag såg en Treköls sköldpadda i dag på djuraffären... Den kostade 209 kr, är det dyrt? Och hur stort Akvarium ska det vara? Vad Ska man mata dom med?? Om ni inte har lust att skriva här så kan ni skicka ett privat meddelande
          Senast redigerad av Sköldpaddisen; 26 April 2005, 17:34.
          Hellre en sten i skon än en sko i sten

          Kommentar

          • nenagumman
            • February 2005
            • 94

            #6
            Tack för tipsen! Paddisarna kommer till veckan. *hoppar och studsar*
            Hmmm...kattmat med fisk? Men visst, varför inte? =) Får de verkligen i sig all näring de behöver av kattmat? Min syster har matat dem med "sköldpaddsfoder" (typ pellets), men vet inte om det kanske är så roligt för dem att äta?
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=387039

            Kunskap är ovärdeligt i alla sammanhang.


            Har man bara kunskap, kan man klara allt.

            Oavsett om kunskapen kommer från böcker, erfarenheter eller helt vanlig intuition, är den det bästa du har.
            Lär medan du lever.

            *Kunskap är makt*

            Kommentar

            Arbetssätt...