Hur avliva sköldpadda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moori
    • January 2005
    • 97

    Hur avliva sköldpadda?

    Hej!

    Finns det något sätt att själv kunna avliva en vattensköldpadda snabbt och enkelt utan onödigt lidande? Det medföljde en vattensköldpadda med ett akvarium som jag köpt och jag känner mig inte så överdrivet sugen på att betala 300-400:- för ett vetrinärbesök om det går att lösa på annat sätt utan att för den skull utsätta djuret för onödiga plågor.
    Jag kan tillägga att det verkar vara kört att hitta någon annan som är sugen på att överta den inklusive zooaffärer.
    mvh
    moori
    http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Om jag var du hade jag nog köpt ett annat akvarium eller iaf sett till att det fanns nån som kunde ta hand om sköldpaddan... Du får väl annonsera i några månader till att börja med.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Jag antar att man som med många andra djur enklast avlivar genom halshuggning.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag tycker också att man kan annonsera och finna en ny ägare på det sättet...
        Kolla med lokala akvarieföreningen eller ännu hellre den lokala herpetologiska föreningen.
        Det borde faktiskt inte kunna vara så svårt att hitta en ny ägare om du är beredd att skänka bort den vilket borde vara ett bättre alternativ än avlivning...

        Annars vad gäller avlivning råder ju nästan en konsensus på detta forum att giljotinering är den humanaste metoden att ta livet av både det ena och det andra...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Om jag nu ska svara på frågan och bortse från moral så är det enklaste och smärtfriaste sättet att avliva en reptil genom frysning. Att sänka teperaturen tills den går i dvala och sedan fortsätta att sänka den.

          Men jag anser nog att det är bättre att hitta ett hem åt den.
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Ursprungligen postat av Torstensson
            Jag antar att man som med många andra djur enklast avlivar genom halshuggning.

            Du skulle bli förvånad om jag berättade hur länge en sköldpaddas hjärta pumpar efter en halshuggning. Hjärnan har inte heller bråttom att dö.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Såg just en sak.. Sköldpadda under rubriken skaldjur. Kul
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av plizken
                Du skulle bli förvånad om jag berättade hur länge en sköldpaddas hjärta pumpar efter en halshuggning. Hjärnan har inte heller bråttom att dö.
                Om hjärtar pumpar eller ej har väl ingen betydelse.
                Vad gäller hjärnan så har jag för mej att man försökte kommunicera med giljotinerade människor på den tiden det begavs sej utan att lyckas.
                Jag tror inte att giljotinering kan vara det skonsammaste för fisk medans det är djurplågeri för sköldpaddor och vice versa när det gäller nedkylning...
                Däremot tycker jag väl att man bör undvika avlivning om det går och inte ta livet av varenda fisk som tycks vara lite krasslig med hänvisning till att de lider.
                Tänk om vi skulle göra detsamma med våra medmänniskor....
                En tanke så där 60 år efter befrielsen av Auschwitz
                World leaders will gather at Auschwitz in southern Poland tomorrow for the biggest ever commemoration of the darkest episode of Europe's 20th century, the industrial murder at the camp of up to 1.5 million people, mainly Jews, by Nazi Germany.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Vad gäller hjärnan så har jag för mej att man försökte kommunicera med giljotinerade människor på den tiden det begavs sej utan att lyckas.
                  Det är en vesäntlig skillnad mellan giljotinerade människor och reptiler. Det finns absurda mätresultat från just sköldpaddor där en hjärna reagerat på stimulans timmar efter att huvudet avlägsnats.

                  Tänk om vi skulle göra detsamma med våra medmänniskor....
                  Inte en helt dum tanke. Ska verkligen svenska sjukvården inte få avgöra när det är dax att låta någon stackars plågad eller helt förtappad människa vika hädan? Kotroversiellt ämne som har förstört många trevliga middagar för mig.=)

                  Lite off topic kanske men jösses vad högaktuellt.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Vilket som så är det mest humana nog att kyla ner honom/henne till dvala och sedan frysa den. Tyvärr... Men, förhoppningsvis så hittar du ett nytt hem åt den.

                    Lycka Till!
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      håller med

                      Däremot tycker jag väl att man bör undvika avlivning om det går och inte ta livet av varenda fisk som tycks vara lite krasslig med hänvisning till att de lider.
                      Tänk om vi skulle göra detsamma med våra medmänniskor....
                      En tanke så där 60 år efter befrielsen av Auschwitz
                      http://www.guardian.co.uk/secondworl...398627,00.html
                      Där håller jag med.. men.. jag är jag.. jag är oerhört blödig... min pojkvän sitter i rullstol.. han är så tidigt född så att man fortfarade får göra abort i den veckan han föddes.. han var lika stor som ett smörpaket..

                      Jag tycker det är helt fel att köpa något och veta att du måste avliva det.. fortsätt leta.. dock tror jag frysning är det bästa annars... men jag tycker det är grymt eftersom den är frisk.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av plizken
                        Såg just en sak.. Sköldpadda under rubriken skaldjur. Kul
                        ???????????????????????? - vad menar du

                        Så här heter kategorin
                        ""Skaldjur"
                        Krabbor, räkor, kräftor, snäckor, musslor, vattensköldpaddor etc."

                        Flyttade ämnet från "terrariedjur" eftersom vattensköldpaddor definitivt inte är terrariedjur.

                        Sedan kan jag förstå att det är svårt att bli av med dom eftersom tyvärr allt för få sätter sig in i vilka djur som köper.
                        Många vill köpa små söta vattenskölpaddor men ingen vill ha ha dom när de blir stora och kräver rejält med utrymme och skötsel och t.o.m.kan bli lite bitsak om man inte plockar med dom väldigt mycket.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #13
                          "Flyttade ämnet från "terrariedjur" eftersom vattensköldpaddor definitivt inte är terrariedjur."

                          Och inte mer skaldjur än ett hönsägg är.
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Nedfrysning rekommenderas inte för fisk - varför skulle det vara skonsammare för reptiler?
                            De kämpar inte, men inte för att de inte känner nåt, utan för att deras muskulatur stelnar, sannolikt långt innan nervsystemet brakar ihop.

                            Jag vet att det är svårt att bli av med rödöron, men finns det verkligen ingen trädgårdsdamms-ägare som vill ha en sköldpadda?

                            Håller annars med plizken om att terrariedjur är ett mer logiskt forum för sköldpaddor än skaldjur.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              Nedfrysning rekommenderas inte för fisk - varför skulle det vara skonsammare för reptiler?
                              Som jag har fått lära mig så är inte reptilers dvalstadie allt för olikt björnens eller igelkottens, det som huvusakligen skiljer är att reptiler inte alltid stänger ögonen då dom oftast saknar ögonlock.

                              Tyvär så är det väl svårt att bevisa att dom inte plågas men jag kan av erfarenhet säga att dom flesta subtropiska ormarter somnar till rätt ordentligt redan vid 18 grader. Dom kan vara rätt kul att flytta runt om man tvingas till det mitt under dvaltiden, dom kan ha ett hiskeligt morgonhumör.

                              Men det kanske är som dom säger. Om fiskar kunde skrika så skulle fiske vara förbjudet.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...