Är det roligare när man är totalt ovetande ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Är det roligare när man är totalt ovetande ?

    Fick ett fnatt o tänkte att räkor är ju kul, men inget händer med mina nu avancerade nyligen införskaffade räkor av flera olika anledningar.

    Och blev sugen på en ANNAN och lättare räkvariant så man kan se lite räkningar o lättare följa förloppet. Hade varit jättekul.
    Så får de andra räkorna ta sin tid på sig i sitt kar..

    Så det var mitt nya sug för att pröva något nytt och att vilja se saker och ting hända i räkornas underbara värld. (Har ciklider i stora karet så räkor har aldrig varit på tal innan.)

    Kom fram till att jag skulle ha Neocaridina davidii vanligt kallad: "Cherry shrimp".

    Bara för att ​​Neocaridina är härdig men framförallt inte behöver ha surt eller mjukt vatten och passar Malmös kran vattnet bättre (men jag kan IFS blanda till vilket vatten som helst).

    Stack till zoo affären o sa ge mig fem st skit samma om det blir fler än det. Betalade för sju och fick hem sex stycken.. jaha så intresserad är jag.. att jag inte räkna o kollade eller litar lite för mycket på personalen.

    Fick hem dem o tycker att de var kul att studera. Och såg fram emot räklingar, ser även ut som om en har en massa ägg när jag fick henne.
    (Fick ingen bra bild av henne)

    Click image for larger version  Name:	IMG_20230522_143043.jpg Views:	0 Size:	1,001.4 KB ID:	2439446 Click image for larger version  Name:	IMG_20230522_143242.jpg Views:	0 Size:	242.6 KB ID:	2439447 Click image for larger version  Name:	IMG_20230522_143215.jpg Views:	0 Size:	333.0 KB ID:	2439448

    Några av dem..

    Den initierade börjar säkert förstå åt vilket håll detta börjar dra åt efter att ha sett på bilderna.


    Zoobutiken hade olika små kar med olika typer av räkor i dem. Ett av karen hade betäckningen "Räkmix" jag antar att det är blandade dvärg räkor och kanske låg kvalitet räkor som säljs till ett litet lägre pris.

    Då kan man också anta (tydligen skall man veta och inte anta något när det till sist gäller pengar!)
    Att de specifika röda körsbärsräkorna är OK.
    Och de av hopplös låg kvalitet hamnar i "Räkmixen"..

    ​​​​Kommer hem och några dagar senare när jag har mer tid att fördjupa mig i detta så ser jag att de har en klar gradering av kvaliteten på tex röd körsbärsräkor..

    För att komma till pudelns kärna så de "finare" bilderna ovan är den absolut lägsta kvalitersnivån man kallar "röd" körsbärsräka. Sen som synes är det en som är brun(are) dvs inte ens röd.. ..då borde den vara lägre än lägst.. och inte ens kallas för röd körsbärsräka.. (passar bättre till att säljas i räkmix karet.)

    Det än tråkigare i kvalitetsväg är den honan som har ägg är brunast (kanske tom drar ytterst lite åt blått) och då är den begynnande kolonin redan helt "fel" på det innan ens de första räkningarna har kommit till världen!

    ​​​​​​Man har sig själv att skylla att man inte var mera påläst.. ..och nu när man är det så blev det ju inte roligare IAF..

    Och är lite missnöjd med zooaffären. Som verkar hjälpa till uppfödaren att prongla ut hans låg kvalitets räkor till okunniga förstagångsköpare.
    Lite mer kredd hade jag trott om affären..

    Ah, vad tråkigt inlägg detta blev då!
    Förlåt för det.
    Senast redigerad av Lusse; 22 May 2023, 15:56.
  • snikke

    • December 2007
    • 134

    #2
    Mina körsbärsräkor har alla möjliga färger, genomskinliga, röda, lite blå, lite röd o s v.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Ursprungligen postat av snikke
      Mina körsbärsräkor har alla möjliga färger, genomskinliga, röda, lite blå, lite röd o s v.
      Ja det finns blå Neocaridina och röda samt olika andra färger(grön , gul, svart, orange..).
      Har man dem tillsammans så blir det vad som helst eller alla kommer bli bruna till sist sägs det. Men hur många generationer det behövs för att komma dit har jag ingen aning om.

      Men om man säljer röd körsbärsräka så är de inte blå eller brun IAF kan jag tycka.

      Om jag har förstått det rätt så gallrar man bort/ut de som har minst rött och är mest genomskinliga samt blåa om man vill ha rödare avkommor tex.

      Då kan man avla fram en mera solid rödare färg och högre "kvalitet" med tiden, allteftersom. Tillskillnad från att få med tiden en brun koloni om man inte gör något och blandar färger.

      ​​​​Och vill man inte att de skall kors befrukta varandra så kan man undvika det med att ha olika arter ifrån olika släkten, som inte gör det.

      Vad gör man med de utgallrade låg kvalitet räkorna?

      Ja man kan kanske prongla ut dem via zoobutiken medan man behåller de av högre kvalitet själv .. Kanske .. (eller är alla av så låg kvalitet hos odlaren.. hoppas inte det IAF och låter mindre troligt.)
      ​​​​​​
      Så ur den synvinkeln är det tråkigt att köpa röd cherry och få räkningar ifrån en lätt brun/blå hona som man köpt.

      Där avkomman kommer att vara än längre ifrån röd eller tom ingen röd färg överhuvudtaget så det finns ingen grund eller föga chans att få en röd koloni.. rätt kasst kan jag tycka.
      ​​​​​
      ​​​​​Ja jag borde ha tittat noggrannare på vilken kvalitet det var på räkorna. Men jag var lyckligt ovetandes ​​​​​​

      Kommentar

      • andynamo
        • May 2023
        • 14

        #4
        På detta tema kan jag berätta min erfarenhet. Åkte till Akvarielagret I Bromma för att köpa blåa körsbärsräkor eftersom de 5 blue rilli inte såg ut att bli fler i karet där hemma. Fanns ett kar med blå räkor till kampamjpris men valde istället att köpa 10 st till ordinarie pris a 45 kr st. Minns inte ens om det var blue diamond eller blue deam jag fick med mig. Trots att jag är 47 år vågade jag inte lägga mig i vad innehavaren fiskade upp för räkor trots att jag såg att burken fick någon brun räka med. Väl hemma hade jag fått 11 blåa neocaridina varav flera inte alls var speciellt blå. En var svart och två chokladbruna. De chokladbruna med en beige rand har för övrigt blivit min favorit men borde naturligtvis inte sålts som blå. 9 månader senare har jag massor av blue rilli och andra blå räkor i alla möjliga nyanser. Minst två gula har producerats, en orange rilli, och flera grönaktiga (långt ifrån jade dock) men framförallt märker jag fler och fler genomskinliga räkor till synes utan färgnyanser.

        Kommentar

        • snikke

          • December 2007
          • 134

          #5
          Ja, jag köpte privat röd rili, men när jag kom hem fanns även blåaktiga sådana, men jag brydde mig inte så mycket. Efter två år har jag olika färger. Man får kanske plocka bort de oönskade själv när de råkar födas för att selektera. Finns nog lite experter i detta forum?

          Kommentar

          • andynamo
            • May 2023
            • 14

            #6
            Tycker räkor är det mest spännande med akvariehobbyn.

            Kommentar

            Arbetssätt...