Glupsk Apistohane hugger mot Amano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Al G

    • August 2022
    • 29

    Glupsk Apistohane hugger mot Amano

    Upplever att framförallt amanohannarna börjat mystiskt försvinna. Kan vara att de trycker och gömmer sig någonstans också, men jag såg att min matglada kakaduaciklid högg t o m mot en större amanohona (som dock duckade duktigt).
    Har ni haft apistos som ätit amano?
  • snikke

    • December 2007
    • 134

    #2
    Har haft Amano men några hoppade ur akvariet. Resten låg och tryckte ovanpå Amazonsvärdplantans blad tills de försvann. Kan man ha Amano i sällskapsakvarium?
    Senast redigerad av snikke; 12 December 2022, 12:46.

    Kommentar

    • Al G

      • August 2022
      • 29

      #3
      Oj, där ser man. Jag har lock på akvariet så den orsaken för försvinnandet kan jag nog utesluta. Men i övrigt har jag inte hört om att man inte kan ha amano med sällskapsfiskar (som ryms i ett 70 liters). Fast uppenbarligen kan jag ha fel i det antagandet.

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 134

        #4
        Det är nog enklare om man har mindre fiskar skulle jag tro.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Mina upplevelser med amano är att dem är väldigt skygga i ett sällskapsakvarium. Mina höll sig alltid bakom ett filter eller gömnde sig någonstans och simmade bara runt fritt på natten! Sen skaffade jag Neocaridina och dem beter sig helt annorlunda för dem är helt oskygga och rör sig över hela akvariet så dem kan jag rekomendera att du testar istället!
          Dem är mycket dyra men köper du ett gäng på ca 10st så är sannolikheten stor att dem börjar reproducera sig och sen har du räkor för all framtid, amano är ju trista på det sättet att du måste köpa nya och sen är de ju som bekant helt färglösa.
          Senast redigerad av åheim; 16 March 2023, 12:15.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Al G

            • August 2022
            • 29

            #6
            Ah, tack för tipset. Sedna jag skrev inlägget har jag köpt några till amanos, men då bara stora honor. Och nu är de alla väldigt orädda och håller sig framme hela tiden. En har blivit gigantiskt stor och försökte häromdagen t o m ta mat från en dvärgklogroda. Såg klart besynnerligt ut. Men jag ska absolut spana in och kanske köpa några Neocaridina också. Vore ju kul med lite mer färg som du är inne på.

            Kommentar

            Arbetssätt...