Räkmånad på Zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Räkmånad på Zoopet

    Du har väl sett att vi dragit igång en räkmånad på Zoopet. Idag lades en artbeskrivning på den mycket snygga räkan Caridina spinata in https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=124
    Under juni månad kommer ytterligare 14 räkarter att läggas in.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Besöker sidan efter ett kortare uppehåll, Bra initiativ med en ”räkmånad”. Jag har en fråga angående räkor som jag börjat fundera på den senaste tiden, hur gamla kan Amanoräkor bli? Jag skaffade 10st 2011 och minst fyra lever fortfarande. Mvh Johan

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har aldrig hört talas om att amanoräkor kan bli 10 år gamla. Maximalt 5 år är vad som allmänt påstås..
      Däremot överlever ju en del av avkomman även om de har fått växa upp i sötvatten - så kan det inte vara så att det är en del yngel har överlevt?
      Själv startade jag ett akvarium med red crystal för drygt 20 år sedan och under dessa år har jag inte fyllt på en enda gång med nya red crystal räkor trots att en red crystal-räka bara lever ca. 1-2 år, men det är ju så klart så att de exemplar som finns i akvariet nu är har reproducerats i flera generationer. Red crystal reproducerar sig mycket lättare än amano.
      En annan möjligt i ditt fall kan vara att amanon ofta blandas ihop med glasräke-arterna eftersom dessa liknar Amanon - Glasräkorna reproducerar sig ofta också betydligt lättare än amano.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 June 2021, 11:22.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Det är ju möjligt att det inte är Amano jag har men de är köpta som Amano och ser ut som sådana. 2016 tömde jag karet då jag renoverade rummet där akvariet står och hade stora besvär att fånga räkorna. De flesta var kvar när allt vatten var utslangat och de låg på den blöta sanden. Jag trodde då att de tagit skada av den omilda behandlingen men de klarade sig fint. Har försökt introducera andra räkarter men Amanoräkorna tar kål på dem. Har försökt att odla dem med larver i saltvatten men inte lyckats. Kan förklaringen till det vara att det inte är Amanoräkor utan någon annan sort? Mvh Johan

        Kommentar

        Arbetssätt...