Amanoräka 7år!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oskarjohans02
    • March 2021
    • 6

    Amanoräka 7år!?

    Jag har haft en kopparbarb (då mina andra barber strök med av någon slags sjukdom) och två amanoräkor ensamma i ett 63Liters akvarium i snart 7år nu, då intresset inte varit så stort de senaste åren har jag inte underhållt akvariet särskilt noga, nu har intresset dock blivit större än någonsin och nu har jag börjat igen. Min fråga är dock gällande räkorna, jag har sett på olika sidor att dom som mest i få fall blivit 5år gamla, därför känns det så pass orimligt hur dom kan vara hela 7år? Har någon här haft räkor som blivit så gamla? En annan sak är att de senaste två dagarna har dom fått en rödaktig nyans, amano ska inte ha en röd ton i sig, börjar de nå sitt slut eller beror det på något annat?
    Ber om ursäkt för lång text men för er som orkar läsa och svara vore jag sjukt tacksam
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Två av mina Amano börjar närma sig 6-år. Bär fortfarande på rom ibland och visar inga tecken på att vilja kasta in handduken..

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag har inga men här är några som är 10 år

      Oldest Ebi/Amano Shrimp on Earth? - YouTube

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Så vitt jag vet påverkas Amanoräkors och körbärsräkors ämnesomsättning av vattentemperaturen, och att de kommer leva längre vid svensk rumstemperatur än i tropisk temperatur. Att köra med doppvärmare är alltså till nackdel för livslängden hos dessa.
        Senast redigerad av Fiskburken; 25 March 2021, 13:45.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken
          Så vitt jag vet påverkas Amanoräkors och körbärsräkors ämnesomsättning av vattentemperaturen, och att de kommer leva längre vid svensk rumstemperatur än i tropisk temperatur. Att köra med doppvärmare är alltså till nackdel för livslängden hos dessa.
          Gäller mycket fisk. Tar du diskus som lever i ca 27 grader naturligt men odlas vid 29-30 är det ju för att höja ämnesomsättningen och därmed tillväxten. Med högre ämnesomsättning klarar dom extrem mat som oxhjärta. Nackdelen? dom lever kortare liv. En del uppgifter pekar på att livslängden blir en femtedel vid hög temperatur och extremmat. Förmodligen är det mindre än så men skillnader på 2x är det nog. Ämnesomsättningen är alltså väldigt temperatur beroende och det gäller det mesta (om inte allt) som är växelvarmt. Dvs där kropps temperatur = i stort omgivnings temperatur. Possitivt för livslängden är även perioder av fasta, dvs svält. Vilket även gäller oss människor.

          Kommentar

          • Oskarjohans02
            • March 2021
            • 6

            #6
            Okej! Vore kul om dom ville vara med några år till, kom fram till att detta är 8onde året vi har dom. Men fortfarande ingen som kan ha någon aning om den röda färgen som blev? Den var under kvällen men nu är den borta igen, säkert inget farligt eller så men är lite nyfiken på vad det kan vara

            Kommentar

            Arbetssätt...