Vilka räkor kan man blanda utan att det blir tokigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnneliJN
    • October 2020
    • 7

    Vilka räkor kan man blanda utan att det blir tokigt?

    Läser ofta att man inte kan blanda olika Neocaridina för då finns stor risk att de korsar sig med varandra och inte blir så fina i färgen. Men hur är det med andra sorter. Läser tex inte samma sak om Caridina - kan man ha flera olika av dem i samma akvarium utan risk för konstiga korsningar? Skulle så gärna vilja ha någon mer sort till mina Blue Dream (Neocaridina) i någon annan kul färg. Vilken sort skulle jag våga ha tillsammans med dem utan att de korsas? Har ett 260 liters akvarium med små malar och små tetror i övrigt.

    /Anneli
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Har du fler sorters Neocaridina i samma akvarium kommer de att korsa sig med varandra.
    Har du fler sorters Caridina i samma akvarium kommer de att korsa sig med varandra.

    Du kan ha en sort Neocaridina och en sort Caridina i samma akvarium, de korsar sig inte med varandra.
    Däremot finns en risk att en av sorterna kommer att utkonkurrera den andra på sikt.

    Kommentar

    • AnneliJN
      • October 2020
      • 7

      #3
      OK, tack för svar. Då kanske det blir någon sort av Caridina i ett senare skede. Få se hur mina Blue Dream tar sig

      Kommentar

      Arbetssätt...