Matning räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazen
    • April 2020
    • 47

    Matning räkor

    Hur ofta matar ni era räkor och hur?
    Mina guppys är så glupska att dom dyker ner o försöker käka på räkmaten. Kör sjunkande pellets just nu. Har sett att många har nån form av tallrik men mat i botten på karet.
    Hur gör ni ?
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Antar du menar körsbärsräkor. Din problematik med fiskar som äter upp räkfodret har jag faktiskt inte med tetror/rasboror/danios/pansarmalar. Köper räkfoder av varierande typ (tar lång tid att göra slut på det så har bara hunnit testa ett fåtal senaste året...).

    I mitt 200 l är det rena ögonmått som gäller och jag försöker konsekvent ge samma mängd föda varje dag. Vad jag vet skalar räkpopulationen sig efter mängden tillgänglig föda på sikt. Däremot är det ingen bra idé att mata jättemycket före populationen har hunnit växa till, så det är bäst att långsamt skala upp med antalet räkor.

    Jag har några räkor i en vas med växter som jag inte matar alls för att solljuset i fönstret den står i skapar alger som de äter, och de reproducerar sig ändå. Bör tilläggas att jag tillför vatten från akvariet efter vattenbytet en gång i veckan.
    Senast redigerad av Fiskburken; 30 August 2020, 20:45.

    Kommentar

    • Jazen
      • April 2020
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Antar du menar körsbärsräkor. Din problematik med fiskar som äter upp räkfodret har jag faktiskt inte med tetror/rasboror/danios/pansarmalar. Köper räkfoder av varierande typ (tar lång tid att göra slut på det så har bara hunnit testa ett fåtal senaste året...).

      I mitt 200 l är det rena ögonmått som gäller och jag försöker konsekvent ge samma mängd föda varje dag. Vad jag vet skalar räkpopulationen sig efter mängden tillgänglig föda på sikt. Däremot är det ingen bra idé att mata jättemycket före populationen har hunnit växa till, så det är bäst att långsamt skala upp med antalet räkor.

      Jag har några räkor i en vas med växter som jag inte matar alls för att solljuset i fönstret den står i skapar alger som de äter, och de reproducerar sig ändå. Bör tilläggas att jag tillför vatten från akvariet efter vattenbytet en gång i veckan.
      Ja exakt dom jag menar.
      Ja jag har belysning/CO2 på i 6,5tim om dan, har inte haft problem med alger eller fått det , vet att dom mumsar på detta men har inte det i mitt kar. Står inte i solljus m.m
      Har beställt lite olika foder samt sett att man kan mata med div grönsaker.
      Jag antar att man matar mer än man behöver med tanke på att dom äter överblivet fiskmat med bla.. får testa mig fram

      Kommentar

      Arbetssätt...