Körsbärsräkor och svarta neon tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoidar
    • January 2020
    • 28

    Körsbärsräkor och svarta neon tetra

    Lade i 20 körsbärsräkor i mitt 120 liters med svart neon. Idag såg jag en av mina räkor bli jagad av de svarta neon... Har någon erfarenhet av detta? Trodde de skulle funka ihop? Tips?
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Jag har vanliga neoner, drottningrasbora och leoparddanio (zebrafisk) tillsammans med körbärsräkor. Leoparderna är de som synbart jagar efter räkorna. Jag tror att problemet kan beskrivas så här:

    X(x) - Y(t) > 0, där för en godtyckligt vald tidsenhet X(x) är den naturliga tillväxttakten som funktion av räkpopulationen och Y(t) är antalet uppätna räkor som en funktion av antal tetror.

    Detta är en förenkling efter som antalet räkor x påverkas av Y(t), men för tillräckligt stora x och små tidsintervall (där man börjar approximera tidsderivatan) är effekten försumbar.

    För att optimera (minimera) Y(t), se till att ha en stor mängd växtlighet som räkorna kan gömma sig i, och så få tetror som möjligt. Eftersom X(t) går mot oändligheten tillsammans med antalet självreproducerande räkor kommer X(t) så småningom vara enormt mycket större än Y(t) om din räkpopulation är stor nog när du släpper ner tetrorna. Med andra ord är det en fördel att ha en etablerad population.

    Som det nu är får du nog hoppas på att dina räkor kan gömma sig och att din tetror är dåliga jägare. Jag vet bara att det funkade i mitt kar (men jag släppte ner leoparderna långt efter räkorna etablerat sig, som dessutom blivit markant mycket skyggare sedan dess).
    Senast redigerad av Fiskburken; 22 July 2020, 21:05.

    Kommentar

    • Zoidar
      • January 2020
      • 28

      #3
      Jag har 120 liter högt. Största problemet verkar vara när räkorna simmar högt upp. Håller de sig där nere verkar det ganska lugnt. Hoppas bara de förstår det.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Ja, jag har för mig neontetror föredrar att jaga nära ytan ner mot mitten av akvariet även och de går ner till botten på mitt akvarium om maten hamnar där. Vet inte om det faktiskt lyckas döda vuxna räkor dock, men de äter definitivt bäbisräkor och antagligen även ungdjur.

        Kommentar

        • Zoidar
          • January 2020
          • 28

          #5
          Jag har svarta neon på mellannivå till hög nivå och grön neon på mellannivå och malar längst ner kan man säga. Har inte sett att de gröna neon är på räkorna. Mina räkor är mellanstora. Skulle satsat på större, men fanns ej i den färgen.

          Kommentar

          • Zoidar
            • January 2020
            • 28

            #6
            Det verkar som de svarta tetrorna har blivit mer ointresserade av räkorna. De kanske har insett de är för stora att ätas? Räkorna kan studsa till lite från och till, annars ser det ut att gå rätt lugnt till.

            Kommentar

            Arbetssätt...