Hittade räka i avlagd akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jenny_E
    svarade
    Syre diffunderar ner i vattnet även vid stillastående yta. Att rörelse på ytan rekommenderas är för att få ner mer syre, genom omrörning och att det ger större yta.
    Likaså lever en del nedbrytningsbakterier i substrat, mulm etc men vi använder filter för att öka på det. En ensam räka är ju inte så stor belastning, och brukar klara ganska låga temperaturer. På nåt sätt måste det ju ha växt tillräckligt för att den ska ha fått näring.


    Lämna en kommentar:


  • Nano_16
    startade ett ämne Hittade räka i avlagd akvarium

    Hittade räka i avlagd akvarium

    Tjena!

    Skulle städa mitt gamla nanoakvarium idag och hittade en överlevande räka... är lite chockad över fyndet, då akvariet hade ställts undan någonstans hösten -18!

    Mina räkor dog en efter en pga en olämplig växt (en annan historia), så jag blev less och skaffade inga fler. Tömde akvariet och lämnade kanske en - två liter vatten med stenar i botten, för att städa senare... och glömde bort det i pannrummet. Idag hittade jag det och började rengöra allt, när jag välte innehållet i vasken så plötsligt hoppar upp en mycket förvirrad amano-räka ur skiten!

    Blev lika förvirrad själv och la genast den i en skål med lite av det skitiga vattnet och lite nytt... Nu har det gått över 5 timmar och ”Mr. Fyndet” lever än, har lagt den i akvariet (nu rengjord).

    Hur kan detta vara möjligt? Inget filter, syre eller annat och kallt?
Arbetssätt...