Bajsdilemma med snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Bajsdilemma med snäckor

    Först och främst, jag ber om ursäkt om den här frågan har ställts 100 gånger redan och jag spammar - då är det bara att radera den.
    F.ö. är det fritt och fram att skratta hånfullt åt mina idiotiska nybörjarfrågor. No problemo.

    Min undran är: Är det alldeles för mycket med tre stycken s.k. racersnäckor i ett kar på 54 liter? Det blir enorma mängder bajs. Som det är nu så får jag slamsuga varje dag. Visst, det är väl kanske inte jätteskadligt med bajs men det ser verkligen inte fint ut. Man vill ju att ens akvarium ska vara lite trevligt att titta på. Eller är det för högt krav?

    Förutsättningarna: 54 liter som sagt, bra med växter, en del stenar, Rådasand på botten, två rötter. Tio blå neontetror, fyra röd ferrari-guppy, åtta röd sakura-räkor, och då alltså tre racersnäckor.
    Bra vattenvärden, mätte senast igår kväll.

    Jag matar försiktigt, hittills varannan dag.

    Akvariet har varit igång snart en månad. Har gjort ett vattenbyte på 10 liter, och ett lite mindre när jag testade en hävert.

    Jag har läst, i andra trådar om bajs, att man ska "vänta tills akvariet är inkört". Okej, men under tiden då? Och vad händer med bajset när akvariet är "inkört"? Det kan ju inte bara försvinna ut i tomma intet...

    Skulle det vara tillräckligt med en snäcka? Eller ska jag skaffa större filter? Har nån standardvariant i Aquaels startpaket. Säkert jättedåligt.

    Jag skulle vara tacksam för lite input på mina korkade frågor, om någon har tid och möjlighet.
    Senast redigerad av Yaz; 24 October 2019, 08:20.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag förstår inte riktigt bajsfrågan. För att svara på om tre snäckor är för mycket i 54 L så tror jag inte det om du ser till att snäckorna får mat. Jag har fyra st zebrasnäckor i 94 L och det tycker jag är lagom för att hålla rutorna rena.

    Kommentar

    • Yaz
      • October 2017
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Jag förstår inte riktigt bajsfrågan. För att svara på om tre snäckor är för mycket i 54 L så tror jag inte det om du ser till att snäckorna får mat. Jag har fyra st zebrasnäckor i 94 L och det tycker jag är lagom för att hålla rutorna rena.
      Jag förstår, det blev lite luddigt... Mycket sk*tsnack från min sida, men ingen verkstad.

      Undrade väl mest om en (1) snäcka kan vara effektiv algätare i ett 54-liters kar?
      Malar går väl bort, med tanke på de små räkorna.

      Eller är det helt enkelt så att det blir drivor med bajs i alla akvarier, hur man än gör? Och om man inte vill ha det så, då får man slamsuga varje dag.

      Förmodligen - som alltid - så är det jag som är inkompetent och då kan ni ta bort den här onödiga tråden...

      Kommentar

      • Yaz
        • October 2017
        • 80

        #4
        Det är väl mest att jag vill skriva av mig min frustration... känner ju ingen som har akvarium som man kan rådfråga.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Det samlas mer bajs på botten om man har sandbotten. Har man grusbotten ramlar bajset ner mellan gruskornen och märks inte lika mycket. Sedan är det väl olika för hur känslig man är för dessa drivor. Det blir ju näring för växter. Kolla upp malaysiska sandsnäckor. De gräver runt i sanden och gräver på så sätt ner bajs. Kolla upp Stockholms akvarieförening, där finns akvarister att snacka med. Räcker en red racer-snäcka för att hålla efter alger i 54 L? Ja, det kan det väl göra, det beror på hur mycket alger det växer där.

          Kommentar

          • Yaz
            • October 2017
            • 80

            #6
            Tack för din feedback.

            Akvarieförening... nja, jag är inte på långa vägar tillräckligt kunnig för att vara med i en sån.

            Kommentar

            • Dreama

              • November 2007
              • 286

              #7
              Kunnig blir Du om Du går med i en akvarieförening.

              Kommentar

              • Rubert
                • October 2019
                • 1

                #8
                Jag har fyra Red Racers, fyra elefantsnäckor och en Military helmetsnäcka tillsammans med 25 räkor och fyra Endlers Guppy i mitt 34L - har aldrig sett en bajskorv! Gör de så mycket ifrån sig?

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Jag hade många sandsnäckor i ett av mina akvarier,använde medel för att få bort dom.

                  Det jag märkte när jag slamsög sanden så var det svart och luktade illa i botten,nu är det nästan borta när det inte längre finns några sandsnäckor.

                  Kommentar

                  • Yaz
                    • October 2017
                    • 80

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rubert
                    Jag har fyra Red Racers, fyra elefantsnäckor och en Military helmetsnäcka tillsammans med 25 räkor och fyra Endlers Guppy i mitt 34L - har aldrig sett en bajskorv! Gör de så mycket ifrån sig?
                    Ja, jag vet inte... Kanske är de bruna "drivorna" en blandning av bajs och småbitar som lossnat från mina två mangroverötter jag har i karet.

                    Nåväl. Byter ju vatten 1 gång i veckan så jag försöker rensa så mkt skit som möjligt i den vevan. Never ending story, antagligen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...