En räkincident

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    En räkincident

    Oj! Neeej! Räkan åkte in i insuget, rackarns, det var väl onödigt.

    Detta hände mig nyligen, hoppas det roar någon.

    Jag har ett Juwel innerfilter som används som förfilter till ett Eheim ytterfilter, insugsröret sitter där pumphuvudet annars är placerat, funkar fint. Något lock finns inte och en Amanoräka har bestämt att den ska ha sitt hem där, ovanpå vadden. Plockar jag ut den hoppar den tillbaka direkt så jag låter den vara. Undrar vad den äter, min syster gissade på mök, hon har säkert rätt.
    Nu var det dags att rensa filtret, det var länge sedan. Frågan var ju vad räkan ska hitta på, den satt som vanligt på vadden. Det löste sig, den smet i väg illa kvickt när jag sträckte ner handen. Filtermassan var ordentligt smutsig, undrar hur det ser ut i botten. Hämtar en ficklampa för att lysa. Jodå, det var inte vackert. Vänta, räkan är ju där nere, den rackaren passade på att hoppa in igen när jag hämtade lampan. Då drabbas räkan av panik och därnere finns bara ett ställe att gömma sig på. Insuget… Jaha, borde såklart ha stängt av pumpen. Undras om den klamrar sig fast därinne eller har åkt ner i ytterfiltret. Har inte tid att kolla detta nu, räkan får faktiskt sitta där den sitter tills imorgon.

    Ny dag och dags att öppna ytterfiltret, undras om man hittar ett litet skaldjur i den. Det är soligt väder så jag tar med pumpen ut på altanen. Plockar ur sektion efter sektion försiktigt men ingen räka syns till. Nähepp, då vet jag inte vart den tagit vägen, det får bli ett senare bekymmer. Sitter en stund och rensar och tvättar. Då ser jag den. På golvet. Mellan trallarna. Den kryper ner under golvet. Hejdå räkan, vi ses aldrig mer. Känns dumt och lite sorgligt men inget att göra. Min fru sa något om att den liknar de räkor vi fångade och kokade i Varberg. Det tröstade mig inte alls. Jag plockar ihop pumpen igen och ska bära in den. Då ser jag räkan, den har krupit fram och sitter på altankanten. Jag rusar in efter en håv, smyger fram till räkan och tjohoo, den är infångad. Snabbt ner med den i akvariet.

    När jag kopplat in ytterfiltret igen kom jag på att jag aldrig gjorde rent på botten i innerfiltret. Ut med filtermaterialet och fram med häverten. Jodå, det blev smutsigt i hinken, ska hälla ut vattnet. Vänta det är något där nere. Räkan!! Jag blir galen, den har hunnit hoppa ner i pumpen igen och sugits upp genom slangen, %&#¤&. Det är bara att hälla tillbaka allt i akvariet. Fast hur jag än skakar åker inte räkan med, den klamrar sig fast i hinken. Hur lyckas den med det? En plasthink med hala kanter. Hinken är tömd men räkan är kvar, jag får ta den försiktigt med handen. Då gör räkan en bra imitation av gräshoppa. Jag hade ingen aning om att de kan hoppa flera decimeter. Den landar på ljusrampen, hoppar igen och landar i vattnet, tack och lov. Nu skyndar jag mig att få i materialet i filtret. Hoppas räkan klarat alla strapatser, undrar var den är. Jag kan inte hitta den. Börjar misstänka att den var snabb nog för att hinna ner i filtret före jag fick i vadden. Är den i ytterfiltret igen? Om den är det får den stanna där. Och äta mök.

    Med vänlig hälsning
    Mats
Arbetssätt...