Blanda räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

    Blanda räkor?

    Hej!
    Jag har för avsikt att skaffa räkor om någon vecka och då är det Neocaridina som är tanken. Är sjukt sugen på orange Sakura men de har de inte på min djuraffär så det blir nog vanlig körsbärsräka...
    Nu till min fråga; Vad skulle hända om man blandar olika färger, kommer de så småningom alla att bli grå och tråkiga? Eller skulle de bli lite olika färger på ynglen?
    I butiken har de en salig blandning av röda, blå gula och svarta (Vad jag kunde se sist jag var där) och tänker ju att risken är stor att de korsat sig redan i butiken.
    Mvh / Mia
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag skulle inte blanda räkor som kan korsa sig med varandra men det är upp till var och en.

    Här hittar du en korsningstabell om du vill veta mer http://www.planetinverts.com/Will%20...nterbreed.html

    Vad du måste vara medveten om ifall du ska blanda räkor är att ena sorten kan ta över genom att föröka sig snabbare eller vara tuffare vid matningen.

    Kommentar

    • Mia A
      • February 2007
      • 357

      #3
      Eftersom de är samma art (men olika färger så är jag helt med på att de skulle korsas)
      Jag vet att det inte är något som eftersträvas men jag undrar ändå hur det skulle bli.
      Det jag undrar är alltså vad som skulle hända om man blandar; låt säga att man har röda och vita Neocaridina (körsbärsräkor och white pearl), blir då några yngel röda och några vita eller "blandas" färgerna från föräldrarna ut så alla yngel blir gråtrista allihopa tillslut efter nån generation?
      Mvh / Mia

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Jag har ingen kunskap om just räkorna avel men rent evolutionärt har man (vad jag vet) inte odlat räkor med selektiv avel mer än max 70-80 år. Även om räkornas generationer är ganska korta så är min gissning att det är för kort tid för att avla bort ursprungsgenernas färger helt.

        Jag tror att du kommer att få alla möjliga kombinationer beroende på vilka gener som är dominanta på just den räkans färg. Men, ju längre tiden går är min gissning att ursprungsfärgen kommer att bli dominerande. Det är helt baserat på väldigt grundläggande genkunskap så jag skulle inte lita på mig om jag var du :-)

        Kommentar

        • Mia A
          • February 2007
          • 357

          #5
          Tack för svaret.
          Får se om jag lyckas få tag på mer info någonstans. Har hittat massa trådar om Crystal Red och Crystal Black och där verkar de korsa hejvilt. Undrar varför det verkar vara ok med vissa Cardinia men inte bland Neocardinia... eller om det just bara är vissa personer som tycker det är ok.
          Jag tycker det är väldigt ntressant hur som helst och skulle inte ha något emot att få lite mer kunskap
          Mvh / Mia

          Kommentar

          • Mikael Lindqvist
            • January 2019
            • 69

            #6
            Ursprungligen postat av Mia A
            Tack för svaret.
            Får se om jag lyckas få tag på mer info någonstans. Har hittat massa trådar om Crystal Red och Crystal Black och där verkar de korsa hejvilt. Undrar varför det verkar vara ok med vissa Cardinia men inte bland Neocardinia... eller om det just bara är vissa personer som tycker det är ok.
            Jag tycker det är väldigt ntressant hur som helst och skulle inte ha något emot att få lite mer kunskap
            Vill man skapa nya "strains"/sorter så lär man ju blanda gener och eller selektivt välja dem gener man vill bygga vidare på...

            Men vill du att räkorna ska se likadana ut bör du nog ha endast en sort samt gallra ur alla med oönskad färg/gener...

            Kommentar

            Arbetssätt...