Får inte mina körsbärsräkor att reproducera sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannewink
    • July 2013
    • 2

    Får inte mina körsbärsräkor att reproducera sig?

    Hej, har sex stycken körsbärsräkor i ett 10 l kar. Det är en del växter i karet och en stor bunt javamossa. Vattenbyte sker en gång per vecka. Har haft räkorna i ungefär en 2 månader men ingen reproduktion? Tanken var att dem skulle bli fler så att avkommorna ska kunna flytta till ett större akvarium. Någon som har några tips och trix?

    MVH Daniel
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag har för mig att körsbärsräkorna bär rom ungefär en knapp månad och räklingarna är verkligen pyttesmå. De är oxå duktiga på att smälta in i omgivningen. Har du sett någon bära rom och inte har något annat i skvariet så tror jag att du har räklingar som inte syns, de brukar vara lätta att få att reproducera sig.

    Har du filter måste det vara räksäkert och de behöver inte så varmt vatten. Även när du byter vatten måste du tänka på att räklingarna inte åker med i vattnet ut. Eftersom du bara har sex stycken skulle det rent teoretiskt kunna vara samma kön men det är inte sannolikt.

    Men som sagt, ge det en månad till

    Kommentar

    • Dannewink
      • July 2013
      • 2

      #3
      Tack för mycket bra observation!

      Kommentar

      • Deckard
        • February 2016
        • 50

        #4
        De är väldigt produktiva så det är nog mest troligt att du bara har räkor av samma kön. Har du sett någon med rom?

        Kommentar

        Arbetssätt...