Gissa snäckan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Gissa snäckan

    Jag har zebrasnäckor i akvariet och trodde att det var snäckfritt förutom dem. Jag har haft blåssnäckor tidigare men tror att jag har tagit bort alla (tog sista 17 april). Planterade nya växter 5 maj och några snäckägg har kanske kommit med dem, men det var ju ett tag sen. En blåssnäcka kom med växterna och jag tog bort den. Nu har det dykt upp en massa snäckyngel (se bild). Det ska väl inte kunna vara zebrasnäckor? Jag har också hittat en större snäcka (se bild). Är det en posthornssnäcka? Den verkar vara lite för liten för att kunna lägga ägg?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Ynglen har blivit större och är sådana där posthornssnäckor eller vad det är som jag avbildade i förra inlägget. Jag har tagit ut ca 30 st hittills men det är många kvar.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag har nu jättemånga såna snäckor som jag avbildade. Kan det vara Planorbella duryi? https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=41&SOK=1

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av stefant
        Jag har nu jättemånga såna snäckor som jag avbildade. Kan det vara Planorbella duryi? https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=41&SOK=1

        Det är väl trevligt när de ynglar av sig...

        Jag har nu samma typ av galopperande fertilitet i mitt lilla akvarium, funderar på ett stim praktbotior eller snäckdödarmedel.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Botior ska ju fungera bra, men det är ingen fisk jag har plats för i längden. Jag är inne på att skaffa en kampfiskhona.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av stefant
            Botior ska ju fungera bra, men det är ingen fisk jag har plats för i längden. Jag är inne på att skaffa en kampfiskhona.
            Äter kampfiskarna snäckor?

            Kulfisken är egentligen inte alls rolig tycker jag, men den lär knapra i sig snäckor i alla fall.
            Det sägs att alla botior käkar snäckor bra. Jag har bara haft den klassiska praktbotian och skunkbotia, båda knaprar på snäckorna så att det låter som någon tuggar i sig hårt bröd.
            Praktbotian blir ju rätt stor, är rätt dyr, och en utpräglad stimfisk även den, men himla snygg när den stimmar tillsammans med artfränder. Även skunkboian är en stimfisk, liksom övriga botior, men jag hade en mindre grupp, var väl kanske inte så bra.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Botior och kulfisk äter väl snäckor bra men då ryker alla snäckor. Jag har zebrasnäckor och malaysiska sandsnäckor som jag vill ha kvar. Min plan är att en kampfiskhona ska äta snäckynglen från de små posthornssnäckorna som jag vill bli av med och att jag plockar ur de lite större. Kampfiskar är köttätare och efter att ha läst på tror jag att de äter snäckyngel.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Här är annars en långsamt förökande snäcka som äter andra snäckor. I artbeskrivningen rekommenderas den tom för att hålla efter snabbförökande snäckor.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Tack, jag har läst om den men jag vill inte ha död på samtliga snäckor i mitt akvarium utan bara en av tre arter.

                  Kommentar

                  • mats08
                    • January 2006
                    • 121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stahl
                    Här är annars en långsamt förökande snäcka som äter andra snäckor. I artbeskrivningen rekommenderas den tom för att hålla efter snabbförökande snäckor.

                    https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
                    Huvva, jag har just denna Clea helena i mina kar. De tar i princip alla snäckor som finns, oavsett storlek. Skulle jag haft en stor vinbergssnäcka i karet hade de väl tagit den också innan vinbäret ens hunnit kola vippen av drunkning... Jag har två st neritina som båda är ca dubbelt så stora som Clea, men jag är rädd att även dessa ligger i farozonen. Hade en enda fin posthorn som även den var nästan dubbelt så stor. Den gick ett bistert öde till mötes i möte med en Clea. Men visst, för den som kan tänka sig att bara ha sådana så är det ju ok. Då får man dock fixa ett annat snäckdödarmedel (fisk eller konstgjort) som även håller efter dem då de reproducerar sig väldigt friskt, om än långsamt. Och så får man börja om igen om man nu vill ha andra sorters snäckor.

                    Clea helena lägger ägg överallt - och då menar jag verkligen överallt; på glaset, på stenar, på filtret, på växter, på rötter... Jag har sett hundratals ägg i mitt lilla 30-liters som alla kom någon vecka efter att jag skaffade 10 st Clea, så inom ett par, tre veckor lär jag få en explosion i det karet. Då får man väl helt enkelt plocka dem en och en. Så gör jag i det stora där de malaysiska sandsnäckorna försökar sig något djävulusiskt. Tar håven och skopar upp dem i tjogvis.

                    När det gäller att bara ta bort en snäckart av flera så är det nog tyvärr bara handplockning som gäller. Kan inte se hur man annars skulle kunna göra.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ursprungligen postat av mats08



                      När det gäller att bara ta bort en snäckart av flera så är det nog tyvärr bara handplockning som gäller. Kan inte se hur man annars skulle kunna göra.
                      Biologisk bekämpning, fällor, konkurrens från andra arter. Men att få bort dem helt går kanske inte.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Nu tror jag att det är Planorbis planorbis, Allmän skivsnäcka, som jag har. Den finns i svenska vatten. Kanske upplever de konkurrens från sandsnäckorna, för de blir inte stora i akvariet.

                        Kommentar

                        • mats08
                          • January 2006
                          • 121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björn J.

                          Äter kampfiskarna snäckor?

                          Kulfisken är egentligen inte alls rolig tycker jag, men den lär knapra i sig snäckor i alla fall.
                          Det sägs att alla botior käkar snäckor bra. Jag har bara haft den klassiska praktbotian och skunkbotia, båda knaprar på snäckorna så att det låter som någon tuggar i sig hårt bröd.
                          Praktbotian blir ju rätt stor, är rätt dyr, och en utpräglad stimfisk även den, men himla snygg när den stimmar tillsammans med artfränder. Även skunkboian är en stimfisk, liksom övriga botior, men jag hade en mindre grupp, var väl kanske inte så bra.
                          Om du fortfarande har för mycket snäckor kan du få några helenor av mig. De är lätta att plocka bort när de har minskat ned beståndet till lagom nivå igen.

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Enligt Pernilla från Pernillas snäckor som talade på MAF igår så ska man behöva byta ut bottenmaterialet helt för att få bort helenor, i och med att larverna utvecklas där. Men det går kanske att plocka bort dem som jag gjorde med de blåssnäckor jag hade. I fortsättningen kommer jag att vara mycket mer försiktig med att stoppa ner nya växter i mina akvarier, eftersom jag vill ha kontroll på vilka snäckor som ska finnas där.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Min erfarenhet av snäckor på växterna, är att om jag sköljer växterna under vattenkranen en stund innan jag flyttar över dessa till ett nytt akvarium så följer inte snäckorna med i flytten.
                              jag har nu två växtakvarium igång, det ena med massvis av den lilla vanliga snäckan, det andra är utan snäckor, trots att växter har flyttats mellan akvarierna flera gånger, men då med en sköljning under rinnande vatten först. Detta kanske låter trivialt enkelt, men vänta tills jag förklarat...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...