Vad är detta för sorts snäcka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Usch... även om det bara är en så är det en för mycket.

    Lämna en kommentar:


  • Tyko
    svarade
    Håller med åheim, snäckor och alger är väldigt praktiska för att veta hur det är med akvariet. För mycket sandsnäckor - botten borde städas oftare, grönalger - för mycket eller obalanserad näring, etc.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Kan inte öppna bilden, men om det är den vanliga sorten som följer med växter så kommer du ångra dig... Det ser hemskt ut när man har 30st på glaset och de är nästan omöjliga att bli av med.
    Icke! Dem är en perfekt indikator på att man matar som man bör. Övermatning så invaderar dem och vid rätt matning reduceras antalet! Jag är rädd om mina få som jag har kvar...

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Jag bildgooglade runt en stund. Det närmaste jag kommer är en snäcka ur släktet Clea. Det finns en snäcka Clea helena den är det inte, men med god fantasi har den ungefär samma form på skalet om än spetsigare. I så fall är det någon form av valthorsnäcka, men av sådana finns "hur många som helst" plus några till. Men alls säker är jag inte alls. Googlade på "dammsnäcka" och förutom ett nybyggt kvarter i kalkbrottet i Limhamn fick jag träff på massvis olika anäckor, de flesta helt olik den du har.
    Ja förutom snäckor så kom det även upp recept på hur man tillagar dem.
    Vi får väl se om det finns någon snäckexpert som vet bättre...!

    Lämna en kommentar:


  • hultqvist
    svarade
    Ca 1 cm lång. Ser inte ut att vara en vanlig sandsnäcka.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av hultqvist
    Jag har inget emot snäckor, det är för tillfället bara en som jag kan se i alla fall. Jag ville bara veta vilken sort det är.
    Så ja, ditt svar var värdelöst...

    Någon som kan hjälpa mig?
    På ett ungefär, kan du uppskatta dess mått? den ser ju större ut än de vanliga små snäckorna man ofrivilligt brukar drabbas av.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Kan inte öppna bilden, men om det är den vanliga sorten som följer med växter så kommer du ångra dig... Det ser hemskt ut när man har 30st på glaset och de är nästan omöjliga att bli av med.
    Prova denna länken:

    Den ser ut att vara litet större, axiellt sprialvriden, ganska knubbig, ljusbrun med vita inslag. Ser inte ut som de vanliga invasiva snäckorna.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av hultqvist
    Jag har inget emot snäckor, det är för tillfället bara en som jag kan se i alla fall. Jag ville bara veta vilken sort det är.
    Så ja, ditt svar var värdelöst...

    Någon som kan hjälpa mig?
    Kan inte öppna bilden, men om det är den vanliga sorten som följer med växter så kommer du ångra dig... Det ser hemskt ut när man har 30st på glaset och de är nästan omöjliga att bli av med.

    Lämna en kommentar:


  • hultqvist
    svarade
    Jag har inget emot snäckor, det är för tillfället bara en som jag kan se i alla fall. Jag ville bara veta vilken sort det är.
    Så ja, ditt svar var värdelöst...

    Någon som kan hjälpa mig?

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Jag vet inte vad det är för art, så långt är då detta svar värdelöst.

    Men om nu denna snäcka är en oinbjuden gäst i ditt akvarium vet jag tre sätt att bli av med den.

    1 Att ihärdigt plocka bort snäckorna, i allmänhet förökar dom sig snabbt, är tvekönade, så de kan reproducera eller klona sig själva.
    2 Kemiskt, det finns diverse medel att köpa och hälla i, gemensamt för dessa är att de bryter ned kalken som snäckorna bildar sitt skal av.
    3 Biologiskt, eller vad det nu kan vara... fiskar som äter snäckor, praktbotian och skunkbotian är duktiga på det, nu är ju din snäcka litet stor, men praktbotian kan knapra i sig dessa. Även kulfisken äter snäckor, men den är å andra sidan inte lika rolig som sitt namn...

    Sedan kan man ju kombinera två eller tre av dessa metoder.

    Just nu krossar jag mina mot insidan av glaset, och det är alltid någon tetra eller ciklid som käkar upp innehållet.

    Snäckor tillhör ju i allmänhet biotopen, men i alla fall jag vill gärna bli av med dem då de äter hål i växterna, men det finns akvarister som välkomnar även dessa små snäckor.

    Escargot, är ju en maträtt baserad på... ja sniglar, egentligen, men dessa du har duger inte ens till det.

    Lämna en kommentar:


  • hultqvist
    startade ett ämne Vad är detta för sorts snäcka?

    Vad är detta för sorts snäcka?

    Hej experter!

    Vad kan detta vara för sorts snäcka som jag fått med hem till akvariet? Inte så stor, kanske 7-8 mm lång.

    Bild: https://drive.google.com/open?id=16L...JV1LGpKCwygEar
Arbetssätt...