Snäckorna flydde tillsammans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pouyanation
    • February 2018
    • 45

    Snäckorna flydde tillsammans

    Hej, idag när jag gick till karet såg jag att det låg en zebrasnäcka på golvet, böjde mig för att plocka upp den då såg jag en till lite längre bort, och sedan hittade jag en Red Onion-snäcka också på golvet. Två har klarat sig men den röda verkar ha gått bort. Karet är på 54l med lock. Enda öppningen är där kablarna kommer ut och den öppningen är lika stor som en femma. Vattnets värden är bra och tempen ligger på 26,7. Vad kan anledningen vara?
    Senast redigerad av Pouyanation; 17 February 2018, 11:37.
  • Pouyanation
    • February 2018
    • 45

    #2
    Har ingen någo teori om orsaken?

    Kommentar

    • Deckard
      • February 2016
      • 50

      #3
      För lite mat? Då försöker de väl hitta till nåt bättre ställe kanske?

      Kommentar

      • Pouyanation
        • February 2018
        • 45

        #4
        Det stämmer att jag är rätt varsam när det gäller fiskmat men eftersom jag även har amanoräkor i karet så ger jag dem algpellet och dyl lite 3 ggr/vecka.
        Så mat får de helt klart.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Äter de algpelleten? Vad är det för märke du använder? Jag matade med algpellet men (de nyinköpta) zebrasnäckorna rörde den inte.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Jag funderar på om du hade gjort ett vattenbyte innan som kanske gjort att det fanns klor i vattnet t ex?

            Kommentar

            • Pouyanation
              • February 2018
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av stefant
              Äter de algpelleten? Vad är det för märke du använder? Jag matade med algpellet men (de nyinköpta) zebrasnäckorna rörde den inte.
              Ärligt talat vet jag inte hur mycket de äter av det men jag "tror" jag sett dem äta det eller så hade de bara vägarna förbi och råkade köra på en tablett

              Det jag ger dem heter Mini algae wafers från Hikari. Blev rekommenderad av personalen på arken att köpa det till mina amanoräkor då de även innehåller mineraler och vitaminer.
              Räkorna är iaf väldigt tokiga i dem. Anfaller ganska så direkt och tar dem till sina gömställen med en gång.
              Senast redigerad av Pouyanation; 26 February 2018, 23:34. Anledning: Stavning

              Kommentar

              • Pouyanation
                • February 2018
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av stefant
                Jag funderar på om du hade gjort ett vattenbyte innan som kanske gjort att det fanns klor i vattnet t ex?
                Och nej, detta hände på söndag alltså dagen jag gör mina vattenbyten, alltså vattnet hade inte byts på en vecka.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pouyanation

                  Ärligt talat vet jag inte hur mycket de äter av det men jag "tror" jag sett dem äta det eller så hade de bara vägarna förbi och råkade köra på en tablett

                  Det jag ger dem heter Mini algae wafers från Hikari. Blev rekommenderad av personalen på arken att köpa det till mina amanoräkor då de även innehåller mineraler och vitaminer.
                  Räkorna är iaf väldigt tokiga i dem. Anfaller ganska så direkt och tar dem till sina gömställen med en gång.
                  Tack, jag ska försöka få tag i det. Jag har också amanoräkor.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...