Dödsruna (och en fråga om gravida räkor)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    Dödsruna (och en fråga om gravida räkor)

    En sorgens dag; att vakna till upptäckten att ens största, vackraste Neocaridina Yellow Neon Stripe gått hädan. Särskilt när jag nu gått i flera veckor och ivrigt sett fram emot att hon skulle föda den kull hon burit på, som skulle bli min första som hyfsat nybliven räkinnehavare.

    Dagen ljusnade något när jag upptäckte att åtminstone två små räklingar hunnit komma till världen innan den tragiska händelsen. Förhoppningsvis finns det fler - de är något svåra att få syn på eftersom de är helt genomskinliga, och hopp- och musselkräftorna som helt på eget bevåg befolkat karet förvirrar konstant blicken.

    Nu kan jag se moderns frånfall i ett mer poetiskt ljus: Livets kretslopp, etcetera.

    (Caridina Crystal Black-räkorna som ätit upp hennes lik - det var knappt något kvar av henne i morse - får ta och föröka sig litet de med, tycker jag. För att visa respekt mot hennes uppoffring, om inte annat.)

    Nu är frågan: Varför dog hon? Hon har varit väldigt långsam den senaste veckan, vilket jag tolkat som en effekt av graviditeten. De övriga räkorna i karet (fyra YNS, eller det borde åtminstone vara fyra men de är identiska och far runt så mycket så det är svårt att veta, och åtta CB) verkar må prima. Jag matar rätt sällan då karet är ofiltrerat och det finns gott om löv, samt växter, snäckor och diverse småkryp. Och alger, mest staghorn, som jag inte rensat undan då jag inte velat störa den havande. Har gravida räkor speciella krav jag borde tillgodosett?

    Min egen gissning är att hon helt enkelt var lite gammal och inte orkade med graviditeten. Mest baserat på att hon var säkert dubbelt så stor som de övriga YNS-räkorna. Men tills nästa gång vill jag gärna veta om det är något särskilt jag borde göra.
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ju omöjligt att svara på varför den dog. Men de flesta av räkarterna är ju generellt kortlivade - så hur gammal var den?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #3
      Det vet jag inte, eftersom jag inte haft dem särskilt länge. Men den var som sagt betydligt större än de övriga YNS jag köpte samtidigt, så den var åtminstone äldst. Så det är min bästa gissning, eftersom allt annat i karet verkar må utmärkt.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Då är ju risken stor att den helt enkelt var för gammal. Sedan är det ju alltid en risk med skalömsning (pga för lite kalk, pga felaktig kost etc) och de ömsar ju skal tämligen ofta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...