Mina amano försvann på en natt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Mina amano försvann på en natt

    Hej
    Mitt första inköp av räkor försvann över en natt. Innan jag köper fler behöver jag hjälp att hitta orsaken.
    Har scalarer, relativt små.
    Regnbågsfisk, små.
    Kuhliål
    Ottosar
    En mal med okänt namn, ca 10 cm stor, orange, inga spröt på nosen. Använder främre fenorna nästan som fötter ibland. Uppträder lite småaggresivt då och då.

    Är malen bov?
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    #2
    Jag tippar på malen, Scalarer är väldigt glupska och de lär ta större och större matbitar när de växer.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Kan ju vara så att dem gömt sig också, dem kan vara duktiga på det om de känner sig otrygga... Mina var "borta" nån vecka innan jag hittade dem bakom insuget till ett ytterfilter
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • robertn83
        • October 2017
        • 58

        #4
        Jag hoppas på det Jobbade ngn timma med akvariet häromdagen och rensade bland växter och annat, hade hoppats de skulle kika fram då. Men nu har jag faktiskt tagit bort den stora-stygga-malen, han skrämde slag på scalarer och ottosar också...

        åheim, sett dina kloka svar i många andra trådar så passar på att ställa en fråga till. Skaffe tre st sebrasnäckor efter tips att de kanske kan ta en del alger på min btn. Sedan dess har jag börjat få små vita snäckor här och var i akvariet. Ngn mm stora, vita. Avkomma från sebra eller fripassagerare?
        Ibland hänger det 2-3 vita "klumpar" från en snäcka under några timmar, hänger som i en tunn tråd för att sedan lossna och åka till botten.

        Spontant; låta dem vara eller försöka rensa?

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          amanos är ju specielt bra på att gömma sig, även andra räkor när det finns hot med i bilden. Du ser dom inte med dom gömmer sig i växtligheten och under rötter mm mm .
          Oftast kan man se dom med ficklampa efter mörktrets inrott...

          /eva

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            [QUOTE=robertn83;n2373201] Avkomma från sebra eller fripassagerare?/QUOTE]

            Zebrasnäckor förökar sig inte i sötvatten,

            Kommentar

            • robertn83
              • October 2017
              • 58

              #7
              tanteva Satt en stund med en lampa igår kväll. Precis när jag skulle ge upp smög sig en räka fram, den/de verkar gömma sig utrymmet som bildats runt filterhuset när jag byggde in det med btn slimline (finns ett litet hål intill röret för utloppsvatten, detta har de såklart hittat). Så, tack för tipset.

              stefanr72 Jag såg detta, när jag läste mer om dem. Bara ett mystiskt sammanträffande, att de små vita dök upp dagen efter jag la in dessa snäckorna - och de blir fler.

              Kommentar

              Arbetssätt...