Ha dykarbaggar i låda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JackH
    • June 2016
    • 2

    Ha dykarbaggar i låda

    Hej!
    I närheten av mitt landställe finns det en liten damm med bla gulbrämade dykarbaggar, och jag undrar om jag kan ta några stycken och behålla dem medans jag är på mitt landställe (cirka 1 vecka)? Jag har inget akvarium, men går det bra en stor plastlåda (typ 15 liter) som jag fyller med stenar, växter m.m? Vad kan jag mata dem med? Går det med typ flugor och myror, eller måste det vara några speciella vatten-insekter? Har ni övriga tips?

    Förresten, så vet jag inte om jag postar detta inlägg på rätt plats eller ej, men jag hittade inget bättre ställe.

    Edit: Jag läste att dykarna även kan äta småfisk. Kan jag mata dem med spigg eller är de för snabba för dykarna?
    Senast redigerad av JackH; 03 July 2017, 14:42.
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Den arten är rätt sällsynt så kanske inte så bra idé. Om du provar ändå och OM jag minns rätt så kan de flyga - så trivs de inte så drar de väl nån annanstans.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Låt dem vara kvar i dammen! Du kan ju iakta dessa fina skalbaggar när de kommer upp till ytan för att hämta luft!
      Att ha dem i en plastlåda är inget bra för dessa baggar! De kommer inte att trivas och förmodligen kommer de att flyga bort från lådan! Så låt dessa fina djur vara kvar i dammen!
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • JackH
        • June 2016
        • 2

        #4
        Jag tog upp tre stycken i plastlådan och iakttog dem under cirka en timme. Jag släpte även i ett par myggyngel som var borta när jag kom tillbaka till dem lite senare, så de åt antagligen upp dem. Ingen av dem flög iväg, så de verkade trivas ganska bra eftersom att jag hade inrett lådan med olika växter och stenar. Nu simmar de i dammen igen!

        Kommentar

        Arbetssätt...