Amanoräkling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattguld
    • January 2014
    • 39

    Amanoräkling?

    Jag har amanoräkor just för att jag inte vill ha räklingar, men idag upptäckte jag en pytteliten rackare.
    Hur är detta möjligt? Är det inte amanoräkor jag har eller kan enstaka larver klara sig även i sötvatten?

    Jag undrar även hur ofta de normalt brukar byta skal?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hur är det möjligt? ja det kan man undra
    Det finns ju flera räkarter som liknar amanon väldigt mycket så kanske är det sådana som du har. Det finns dock en del rapporter om att amano-räklingar har klarat sig i vanligt sött vatten! Jag vet inte om detta stämmer eller om det i själva verket rör sig om ett missförstånd och de har haft en annan art men nog tror jag att chansen finns att även någon enstaka amano kan klara sig. Jag vet dock inte.

    Jag vet inte heller hur ofta de ömsar skal även om jag har haft räkor i snart 20 år och sett mängder av skalömsningar. Det är ju svårt att veta eftersom man har många i akvariet som ser likadana ut och då är det ju omöjligt att hålla koll på enstaka individer och hur ofta de ömsar. Tiden varierar dock också så klart utifrån hur snabbt de växer (vilket variera efter hur stora de är) och detta beror på sådant som vilken kost de får, temperatur, kalkhalten etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...