Amanoräka med rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    Amanoräka med rom

    Jag har en Amanoräka som jag just upptäckte är full med rom. Jag vet att ynglen behöver salt i vattnet. Problemet är att jag inte vet var jag ska göra av henne. Jag har ett räkkar med Crystal red. Där skulle ynglen gå säkra, men klarar kristallerna salt?? De har nyss fått barn själva, så där är en hel hög med små räklingar. Alternativet vore att flytta kampfisken och de vuxna guppysarna till ett annat kar (de går i ett eget kar). Om jag skulle missa nån guppy, hur klarar de salt?

    hoppas nån kan hjälpa mig. Skulle så gärna vilja klara amanobebisarna. Härliga räkor som verkligen håller låda så det är en fröjd att ha dem.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Varken Crystal red eller guppies klarar den saltmängd Amanos behöver.

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #3
      Tack för svaret! Då vet jag hur jag ska gå vidare.

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Det där med saltmängd är en sanning med modifikation. Det är säkert så att man lyckas betydligt mycket bättre med salt alltså att fler yngel klarar sig. Men jag har amanoräkor som ynglar av sig i ett 100-liters akvarium med bl a kardinaler och ciklider. det är inte många yngel som blir stora men från att ha varit fem är de nu tio.

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #5
          Ja, jag har läst att de kan klara sig i sötvatten. Dock har jag olika tetror och ett par gurami där de går nu, så känns säkrast att flytta mamman när det börjar närma sig. Vill så gärna ha fler av dem. Och då kan jag ju försöka göra förutsättningarna så bra som möjligt.
          De är ju störtsköna de här räkorna röjer med allt och alla, inklusive varandra. Nacksvingar är en alltför inte ovanlig syn vid matdags

          Kommentar

          • Embla79
            • February 2017
            • 87

            #6
            *inte alltför

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1022

              #7
              Ursprungligen postat av fisheye
              Det där med saltmängd är en sanning med modifikation. Det är säkert så att man lyckas betydligt mycket bättre med salt alltså att fler yngel klarar sig. Men jag har amanoräkor som ynglar av sig i ett 100-liters akvarium med bl a kardinaler och ciklider. det är inte många yngel som blir stora men från att ha varit fem är de nu tio.
              Äkta Amanos kräver saltvatten. Men det finns liknande arter som inte gör det.

              Kommentar

              • Embla79
                • February 2017
                • 87

                #8
                Saltvatten får det bli alltså
                tänkte tömma ett nano jag har på fisk. Sen fylla det med vatten från karet där amanosarna bor och flytta över mamman. Sen gradvis salta det när larverna kommit. Självklart flytta tillbaka mamman innan låter det som ett ok tillvägagångssätt?

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefanr72

                  Äkta Amanos kräver saltvatten. Men det finns liknande arter som inte gör det.
                  Aha. Vilka andra arter frinns det i handeln? Inte för att det är så himla viktigt för mig just, men det är ju intressant att få reda på skillnader mellan äkta och närliggande räkor och hur man ser skillnad på dem.

                  Kommentar

                  • Embla79
                    • February 2017
                    • 87

                    #10
                    Ja, det skulle vara kul att veta. Däremot står det, precis som du sa, på zoopet att vissa yngel har rapporterats överleva i sötvatten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...