Äter Helena-snäckor vuxna Posthorn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seaside
    • February 2013
    • 71

    Äter Helena-snäckor vuxna Posthorn?

    Jag har fått en riktig "baby-boom" av Posthornssnäckor, i början var småttingarna bara charmigt, men nu ser jag bara bebisar överallt. Funderar på att skaffa en Helens snäcka som kan hjälpa mig att gallra. Frågan är dock hur stora Posthorn den äter, vill gärna ha de stora kvar. Tacksam för svar!
    " Time has a wonderful way of showing us what really matters "
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    De äter alla snäckor upp till drygt sin egen storlek (drygt 2 cm) . Deras aptit är ungefär en vuxen snäcka per dygn. Har du bara en Helena så är det osäkert om den hinner ifatt ökningen av dina posthorn. Vill du ha fler Helenor behöver du ha en grupp då de till skillnad från övriga vanliga snäcktyper inte kan fortplanta sig på egen hand utan de finns som hanar och honor. Får du för många Helenor så reglerar det sig själv på så sätt att de tyvärr svälter ihjäl i brist på föda när de tömt ditt akvarium på sniglar.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Seaside
      • February 2013
      • 71

      #3
      Tack för svaret! Vill minnas att även Posthornssnäckor (trots att de är hermafroditer) inte heller kan fortplanta sig själva - utan att det behövs en till snäcka för att någon av dem ska kunna lägga ägg. Hmm ja, det var lite att fundera på. Vill ju inte att Helenasnäckorna ska svälta ihjäl den dagen bebisinvasionen är under kontroll. Har dessutom bara ett akvarium (än så länge =P) så jag kan ju inte flytta Helena:rna mellan olika akvarium heller.... Nja - får fundera lite. Går ju att gallra bland de små själv och sedan hitta nytt hem till de stora Posthornssnäckorna och enbart behålla en - då borde det ju bli balans igen
      " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Alternativt gör du som du tänkte och släpper ned en enda och får en broms i posthornsökningen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Seaside
          • February 2013
          • 71

          #5
          Absolut - men då ligger ju även de vuxna Posthornen i farozonen och sedan har jag en Helenasnäcka som behöver nytt hem inom sin tid... Får klura lite =)
          " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

          Kommentar

          Arbetssätt...