snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bullshark
    • December 2016
    • 30

    snäckor

    Har hundratals snäckor i bottensanden. De växer och blir ordentligt stora, blev nog till då akvariet låg i träda. Är glad att min nya vändmal äter upp dom, men mindre glad att dom äter på hans sjunkbomber (han har inte den mest effektiva ätmetoden, en middag varar 40-50 minuter). Spelar ingen roll hur många man plockar från fönster och botten, finns alltid kvar små i sanden. Hur göra?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja de är ju nyttodjur och lägger man i för mycket mat i akvariet så blir det många.
    Själv lägger jag alltid ner en del malajsiska sandsnäckor i akvariet vid uppstart och om de blir för många så blir det en påminnelse till mig om att skärpa till mig vad gäller skötseln.


    Det finns ju också en del djur som äter dom som t.ex. olika botior och snäckan Clea helena https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bullshark
      • December 2016
      • 30

      #3
      Då jag ändå ska hälla i mer sand (gojset är i princip ett med havsbotten numera) kan jag kanske först kratta lite i botten och suga ut dom som klättrar upp med slangen? Sen i med ny sand. Kan mindre praktbotior gå ihop med L-malar, då mitt nya just ska bli ett malakvarium?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Visst kan du manuellt plocka ut dom - men i längden måste ju orsaken till "problemet" lösas
        Visst kan man ha praktbotia ihop med L-malar men de (och även många L-malar) kräver rejäla akvarier
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bullshark
          • December 2016
          • 30

          #5
          Anledningen till att dom tydligen finnsi hela akvariet är nog att de "lagt ägg" i hela skiktet från botten i princip. hela vägen till sandytan. Finns ju mycket näring där och karet har stått utan fisk och i mörker sedan i somras. Nu då solen gått upp med nya friska bakterier i filtret, nya lysrör och doften av malmat kanske fått sporerna att få liv och börja växa? Enda lösningen är väl tyvärr att ösa ut all gammal sand, spruta varmvatten på rötterna (sitter fastsilikonerade på bakrutan), tömma allt vatten och börja om med ny sand?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Snäckor får man alltid i akvariet vare sig man vill eller inte.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bullshark
              • December 2016
              • 30

              #7
              Jo, men som du skrev måste man ju gå till roten med problemet, denna explosion av snäckproduktion har jag inte haft under alla dessa 16 år. På dom största ser man ett huvud med antenner kika fram. Hur uppstår förresten snäckorna i ett akvarium?

              Då jag inte köpt växter kan dom inte ha följt med den vägen, samtliga rötter välskurade (så gott det går på de fastmonterade), samt ett tidigare normalt fungerande kretslopp. Dock får jag alltid stora algproblem med mina rötter oavsett hur jag matat. Kan de uppstå bland lagrerna av alger och andra organiska ämnen i havsbotten? Med tanke på att jag i princip inte haft några snäckor alls i mitt Malawi borde det finnas en förklaring.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Ursprungligen postat av Bullshark
                Jo, men som du skrev måste man ju gå till roten med problemet, denna explosion av snäckproduktion har jag inte haft under alla dessa 16 år. På dom största ser man ett huvud med antenner kika fram. Hur uppstår förresten snäckorna i ett akvarium?

                Då jag inte köpt växter kan dom inte ha följt med den vägen, samtliga rötter välskurade (så gott det går på de fastmonterade), samt ett tidigare normalt fungerande kretslopp. Dock får jag alltid stora algproblem med mina rötter oavsett hur jag matat. Kan de uppstå bland lagrerna av alger och andra organiska ämnen i havsbotten? Med tanke på att jag i princip inte haft några snäckor alls i mitt Malawi borde det finnas en förklaring.
                Nja, snäckor uppstår inte spontant utan har vid något tillfälle förts in i karet där kan de växa till sig så sakteliga utan man märker så mkt. För att tillslut om mat finns osv bli riktigt många. Någon annan förklaring finns inte Om du har fått en syrefattig bottenmiljö kanske de inte riktigt trivs där utan kryper upp och du blir varse hur många de är.
                // Annicka

                Kommentar

                Arbetssätt...