Kan jag ha räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilwa
    • October 2016
    • 23

    Kan jag ha räkor?

    Hej!

    Jag har blivit väldigt sugen på räkor men då jag inte är så insatt vill jag gärna bolla med er om räkor passar i mitt akvarium eller om de skulle bli föda till mina nuvarande fiskar.

    Akvarium: Juwel Rio 125 liter (81x36x123) 500 l pump i innerfilter.

    Fiskar: 3 zebra danio/zebrafisk, 13 neontetror, 4 glödbandstetror, 6 panda cories, 2 military helmet snäckor.

    Växter: Echinodorus radicans, alternanthera cardinalis, elecocharis acicularis, hygrophila corymbosa Thailand. Funderar på att utöka med några växter samt mossa.

    Övrigt: 1 större rot, en grotta, en sten, sandbotten.

    Önskemål: Räkor. Tycker att körsbärsräkorna är fina i färg och verkar söta. Har hört gott om amanoräkor.

    Fråga: Kommer jag att kunna ha räkor i mitt akvarium utan att de, i största möjliga utsträckning åtminstone, riskerar att bli mat till mina fiskar?

    Tack för er tid och tankar!

    Glad advent!
    Senast redigerad av Wilwa; 27 November 2016, 16:15.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det borde fungera, men ett och annat yngel försvinner nog. Och du måste se till att räkorna inte sugs in i filtret.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Om du har mycket gömställen i form av mossa och annan växtlighet så går det säkert bra Ingen av dina fiskar borde kunna ens drömma om att äta en Amano och Körsbärsräkorna borde klara sig bra också
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Wilwa
        • October 2016
        • 23

        #4
        Tack för svar!

        Då ska jag nog försöka mig på att ha räkor - så kul att höra att ni tror att det borde gå bra! Att en och annan räkyngel skulle försvinna hade jag räknat med, men det låter lovande att jag borde kunna ha vuxna räkor i alla fall.

        Det blir att inskaffa mossa och eventuellt mer växter först bara!

        Är det något särskilt jag ska tänka på för att se till att de inte sugs in i filtret? Mer än att se till att deras gömmor inte är vid filtret.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Wilwa
          Tack för svar!

          Då ska jag nog försöka mig på att ha räkor - så kul att höra att ni tror att det borde gå bra! Att en och annan räkyngel skulle försvinna hade jag räknat med, men det låter lovande att jag borde kunna ha vuxna räkor i alla fall.

          Det blir att inskaffa mossa och eventuellt mer växter först bara!

          Är det något särskilt jag ska tänka på för att se till att de inte sugs in i filtret? Mer än att se till att deras gömmor inte är vid filtret.
          Det är nog svårt att förhindra att räkorna inte hamnar i filtret om det är Juwels egna filter? Det fina är att dom inte brukar ha några problem att gå ut ur filtret igen, så på sätt och vis så är det bra för räkorna då inga fiskar kommer in i filtret och dom kan vara därinne och äta och föröka sig i lugn och ro
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Det är nog en klar risk för att åtminstone räklingar sugs in i filtret. Om du vill undvika det måste du skydda insuget med ett finmaskigt nät
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Jag tycker att du ska satsa på ett litet gäng Amanoräkor. Ingen risk att de blir uppätna av de fiskar du har. När de blivit hemmastadda i karet är de väldigt kul att studera.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Jag tycker att du ska satsa på ett litet gäng Amanoräkor. Ingen risk att de blir uppätna av de fiskar du har. När de blivit hemmastadda i karet är de väldigt kul att studera.
                Och dom blir mycket större än vad man tror när man köper dom
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Wilwa
                  • October 2016
                  • 23

                  #9
                  Hm. Intressant att det kan vara bra för de att komma in till filtret - då kanske jag inte ska sätta iför något innan jag provat.

                  Anledning till att jag är mer intresserad av körsbärsräkorna är att de är mindre och mer färglada. Jag förstår ju då att de löper större risk att bli mat så jag är även öppen för amanoräkorna. Är de lika roliga och fina som körsbärsräkorna? Har förstått de som att de i alla fall gör mer nytta i akvariet.

                  Håller fortfarande på att fundera och förbereda. Tack för alla svar.

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilwa
                    Hm. Intressant att det kan vara bra för de att komma in till filtret - då kanske jag inte ska sätta iför något innan jag provat.

                    Anledning till att jag är mer intresserad av körsbärsräkorna är att de är mindre och mer färglada. Jag förstår ju då att de löper större risk att bli mat så jag är även öppen för amanoräkorna. Är de lika roliga och fina som körsbärsräkorna? Har förstått de som att de i alla fall gör mer nytta i akvariet.

                    Håller fortfarande på att fundera och förbereda. Tack för alla svar.
                    Amanoräkorna har ungefär samma beteende som Körsbärsräkorna, skillnaden är nog mest att dom blir mycket större, har tråkigare färg (genomskinliga med brunaktiga fläckar) samt att dom inte går att föröka i ett vanligt akvarium. Sen är ju också Amanoräkorna som du är inne på mycket bättre på att äta alger, fast det gör Körsbärsräkorna också, dom är bara inte lika effektiva
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Amanoräkorna må ha en tråkig färg. Och hos mig tog det nog ca en månad innan de blev hemtama i karet och visade sig. Men nu är de framme i stort sett hela tiden. Så kul att se när de liksom "springer" fram i vattnet. Och när de är med och snor till sig en del av fiskmaten. Och när de "leker" och alla hannar klänger sig fast på den stackars honan. Honorna här går nästan ständigt med rom, Men det blir aldrig nåt mera med det. Det krävs en del annat för att det ska lyckas.
                      Väljer du Amano lovar jag dig att du inte kommer att ångra dig.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #12
                        Man kan också köra både och, i mitt Lido 200 har jag 20 Amanoräkor och totalt 65 Körsbärsräkor i olika färger, 30 svarta, 15 vita, 10 gula och 10 röda, nackdelen är ju att dom kan korsa sig med varandra, men ska man inte sälja så gör det ju inget
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Bullshark
                          • December 2016
                          • 30

                          #13
                          Ett tips om insugshinder: Har två lager damstrumpor runt mina pumpar fastsatta med gummiband, skyddar både mot alger och i ditt fall yngel.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...