Posthorn bekymmer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsZ
    • June 2016
    • 9

    Posthorn bekymmer

    Har ett 250 l kar igång sen i våras. Det är julas sand i botten, mkt växter och rötter. I karet bor platy, guppy, ancistrus, Amano och körsbärsräkor. Med växterna har även malaysiska sandsnäckor, kanelbullar och Posthorn flyttat in. På det stora hela har det gått bra denna tid. Alla ynglar av sig. Någon guppy/platy har tyvärr dött men få. Nitrit har alltid legat bra. Gör 30% vattenbyte/vecka och har ett Unimax 500 ytterfilter.
    När posthornen dök upp - 2 olika färger, blev jag mkt glad. De har varit rätt aktiva och fått avkommor. Även sandsnäckorna har trivts och varit oerhört aktiva även dagtid.
    Nu har dock ett par Posthorn dött och övriga är inaktiva.
    Sandsnäckorna syns knappt till utan gömmer sig i sanden.
    Den ändring jag gjort senaste två veckorna är att jag ökat antalet rötter + lagt i ett mindre antal eklöv.
    Detta för att ett par fiskar började uppvisa tecken på klåda. Inga andra symtom. Funderade över pH då som jag genant nog hade noll koll på. Visar sig att kranvattnet ligger på 8,2. Med rötter/blad ligger det nu stabilt vid 7,5.
    Kan denna förändring påverka snäckorna så mkt?
    Alla andra verkar må fint - och firrarna har slutat klia sig....annat jag borde se över??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det du har gjort tror jag inte skall påverka snäckorna.
    Snäckor har sina perioder och kan helt plötsligt minska i antal och sedan börja växa till. Jag hade bara avvaktat och sett hur det utvecklas.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MsZ
      • June 2016
      • 9

      #3
      Ok...jag nojjar kanske lite för mkt. Vill så gärna att alla ska ha det bra Får ligga lite lågt.

      Kommentar

      Arbetssätt...