Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanneakesson
    • January 2016
    • 18

    Sniglar

    Har helt plötsligt fått sniglar i mitt akvarium. Har haft det i ca 6 månader och har aldrig tidigare fått sniglar. Har inte heller köpt växter eller annan inredning på ca 4-5 veckor. Så hur kommer det sig att jag helt plötsligt har sniglar, och hur får jag bort dom jäklarna? Kan omöjligt fiska upp dem med håv då dem är jäkligt många...för övrigt är alla väldigt små och vad jag kan se håller dem sig bara i grusen.
    Någon som sitter på några bra tips?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Antar att det är snäckor som du menar. Sådana kommer ofta in i akvarierna med växter, sand etc. och lever där ett liv i skymundan eftersom det dagtid oftast gömmer sig i sanden. Där äter de rester från fiskar och mat och fungerar helt enkelt som bra nyttodjur i akvariet. Därför lägger jag själv alltid ner ett gäng med snäckor när jag startar upp ett nytt akvarie.

    Blir de för många så beror det oftast på för mycket mat i akvariet och då får man dra ner en del på matningen. Vill man hålla efter dom "mekaniskt" så finns det fiskar som äter snäckor som många botior och även en del snäckor som äter snäckor som Clea Helena https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...