gödning av växter med räkor i karet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    gödning av växter med räkor i karet...

    hur känsligt är det om man får i för mycket ? och oroliga räkor är det när dom börjar simma omkring ofta upp emot ytan ? och är det då dags för byte fast man gjort det 2 dagar innan och kanske fick i för mycket gödning ?

    Ja många frågor på en å samma gång, men det slog mig att räkor är känsliga för gödning min gödning heter Tropica Plant Growth premium ferteliser och mitt kar skall ha 5 pump var byte, kanske borde dra ner det till 4 ? eller 3 till å med...
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Det är nog vettigt att kolla om det är räksäkert (står det inte på produkten så skulle jag var tveksam). En del produkter innehåller för mycket av något så det inte ska vara bra (järn vill jag minnas - men lite osäker). Jag använder sällan växtgödning om det inte tydligt syns på växterna. Jag har använt Easy Carbo utan några problem i akvarier jag haft räkor.

    Om räkor simmar runt mycket så kan det dels vara för att du nyligen bytt vatten. Det brukar aktivera mina räkor.
    Men mest troligt är nog att de söker den partner som lämnar luktspår av att kunna para sig. Då brukar de söka rätt rejält.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      ååå på det viset , det är partner sök.. Ja dom har nyligen droppa rommen dom hade ca under förra vecka alla 3 honor ... kanske är dom redo igen för ny. Jag informerade om att jag har räkor och han tog fram 2 flaskor att välja på fast han hade fler sa detta skulle funka, men när man är ovan så undrar man ju lite =) Jag har minst 2 räklingar i karet jag ser dom ca var 3de dag. Mycket växter och rötter och sten att gömma sig under.
      Jag har bara gett gödning i ca 3 veckor dvs 3 ggr, mina anubis gulnade och de andra såg ut att behöva lite hjälp. Fick ta bort ena anubisen då rot delen började smälta bort, finner det lite mystiskt då de andra växterna verkar trivas men inte den som enligt säga skall vara lätt =P

      Kommentar

      Arbetssätt...