Asloene spixi och Paludomus sp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Asloene spixi och Paludomus sp

    Vad är detta för snäckor?
    Hur beter dom sig?
    Äter dom växter?
    Är dom bra snäckor att ha?
    Finns det någon nackdel att ha dessa?
    Om jag köper ett mindre akvarium typ 54- 100l kan dom vara där tills jag fått igång mitt akvarium?

    Jag vill veta så mycket som möjligt om dessa, då jag har en i närheten som säljer sina.

    Tacksam för all hjälp och feedback ni kan ge mig

    Annica
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har inte haft någon av dessa men speciellt Paludomus verkar vara intressantoch tålig algätare och den fortplantar sig inte i akvarium.

    Om Asloene spixi verkar det råda delade meningar men den påminner tydligen mycket om den populära äppelsnäckan (som numera är förbjuden). Bra info hittar du här http://applesnail.net/content/specie...lene_spixi.htm
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 January 2016, 10:38.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Tack så jätte mycket för hjälpen Kjell.
      Ja, jag läste också någonstans om att Asloene spixi var egentligen äppelsnäckan men visa sa att det inte va den.

      Kjell, tror du jag kan ha dessa i hop i ett mindre akvarium till jag får igång mitt stora?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Zombivarg
        Tack så jätte mycket för hjälpen Kjell.
        Ja, jag läste också någonstans om att Asloene spixi var egentligen äppelsnäckan men visa sa att det inte va den.

        Kjell, tror du jag kan ha dessa i hop i ett mindre akvarium till jag får igång mitt stora?
        Den är inte samma art som den vanliga äppelsnäckan - bara att den har ungefär samma beteende.
        Ja de går att hålla i ett mindre akvarium en tid
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Zombivarg

          • December 2015
          • 249

          #5
          Tack så mycket för hjälpen Kjell

          Kommentar

          • Linnea.
            • January 2016
            • 12

            #6
            Ja du kan ha dem i ett 54-100-liters. Asolene spixi är en fin snäcka som liknar äppelsnäckan. Den kan ge sig på växter men om du matar den med algtabletter eller grönsaker så ska det nog gå bra. Ska själv skaffa spixi.
            Min akvarieblogg!
            Min YouTube-kanal om akvarium
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...