Mina cristal red mår dåligt. Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RÖDLÖGA
    • February 2002
    • 3931

    Mina cristal red mår dåligt. Hjälp

    Jag fick ca 10 crystal redför ett par veckor sen. Nu verkar dom må dåligt. Minst en har dött. Vad ska jag göra?
    FISHLOVERS
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
    En glad "svenssonakvarist"

  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Nytt gammalt akvarium? Räkor är känsliga för snabba vattenskiftnigar, bland annat hur mycket mineral osv det är i vattnet så nya akvarium, stora vattenbyten osv är alltid en risk. Samt att de är känsliga för nitrit.

    Vad har du för PH, crystal red är rätt känsliga och vill ha surt vatten, gärna någon soil anpassad för dem osv. Hos mig dör de oavsett vad jag gör med osmosvatten osv.

    Kommentar

    • RÖDLÖGA
      • February 2002
      • 3931

      #3
      Ett gammalt kar (det är på 25 l). det var igång för ett par månader sen Efter det så har det stått tomt. Använde vatten från karet som står bredvid som jag gjorde vatten byte för ca fem dagar innan räkorna kom. Bra eller dåligt? Tyvärr har jag inte kunnat testat vattnet. Jag tycker det ser väldigt skitit ut på botten. Hur ofta ska jag mata dom? Dom får en mini algtablett (maltablett) ca varannan till varje dag . Jag har gjort ren pumpen. Den var rejält skitig. Ska jag ta ut dom med deras vatten och rensa på inrednigen, växter och grus?
      FISHLOVERS
      Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
      En glad "svenssonakvarist"

      Kommentar

      • terasque
        • April 2015
        • 47

        #4
        Först och främst är jag ingen expert på räkor. Dock har jag precis skaffat crystal red och innan jag gjorde det, läste jag på en del. Det man kan säga rent allmänt är att crystal red som är från "Caridina"-familjen är ganska känslig av sig och eftersom crystal red är ganska inavlad, så är de känsligare för dåliga vattenförhållanden. Det är därför extra viktigt att hålla koll på vattenkvalitén med olika tester. De kräver rent vatten med låga nitrit-nivåer och trivs bäst i miljöer med mycket växter och en fungerande bakterieflora. Jag har matat mina räkor (Amano+crystal red) med tre olika foder: kokad zuchini, vanliga alg-wafers och sedan ett lite dyrare foder. Jag försöker variera så mycket som möjligt och matar inte varje dag. I övrigt så käkar de alger nästan hela tiden och det är ganska svårt att svälta ihjäl räkorna. Dör de så dör de förmodligen på grund av vattenkvalité eller andra akvarieinvånare. På tal om detta, har du något annat i karet än räkor?

        Om du undrar över något som har med räkor att göra som du inte hittar på zoopet, kolla in planetinverts.com och läs mer om just räkor. Där har jag lärt mig massor.

        Edit: Viktigt att temperaturen inte är högre än 26c.
        Senast redigerad av terasque; 22 December 2015, 12:36.
        35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av RÖDLÖGA
          Jag fick ca 10 crystal redför ett par veckor sen. Nu verkar dom må dåligt. Minst en har dött. Vad ska jag göra?
          Alltid svårt att veta- Håller dock inte med om det som en del skriver att Crystal Red är speciellt känsliga. Tvärtom tycker jag att de hör till de tåligaste.
          Dock som redan påpekats så är det inte bra med för hög temperatur och sedan är de (liksom alla räkor) känsliga för nya växter (om de är behandlade ) i akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • RÖDLÖGA
            • February 2002
            • 3931

            #6
            ok. Jag har sugit ur 3/4 av vattnet i en plast låda och tänkte lägg räkorna där. Tömma akvariet, byta sand. Vad ska jag göra med växterna? Det kom en "ny" växt som jag fick av akvarieleasing. Kan det vara den. Eller det troligaste är kanske övermatning. Jag tycker att jag har gett dom väldigt lite. Men det är väll som med äppelträd. När man har beskurit och man tycker att man har kapat för mycket. Det är då du ska börja kapa. Fast här är det mat mängden som ska kapas.
            FISHLOVERS
            Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
            En glad "svenssonakvarist"

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Har växten stått länge i affären är det inga problem. Tycker inte att det låter som övermatning
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • RÖDLÖGA
                • February 2002
                • 3931

                #8
                Det ser ut som slam på botten
                FISHLOVERS
                Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                En glad "svenssonakvarist"

                Kommentar

                • ullo
                  • February 2015
                  • 181

                  #9
                  Mina kar med 10-15 räkor i får max en kvarts räkttablett och det ungefär var femte dag.
                  En kvarts räktablett är storleksmässigt som en fjärdedel av en vuxen räkas kropp, ungefär.
                  Sen har de fri tillgång till catappa, löv som bildar mumsigt slem (enligt räkorna).
                  Har också växter och rötter och belysning som ger viss algtillväxt.

                  Så jag tror du ska dra ner väldigt mycket på maten.

                  Kommentar

                  • RÖDLÖGA
                    • February 2002
                    • 3931

                    #10
                    Lutar mot det.
                    FISHLOVERS
                    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                    En glad "svenssonakvarist"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...