Kön på sötvattensräka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cat
    • May 2002
    • 74

    Kön på sötvattensräka?

    Hej! Jag undrar hur man kan se skillnad på kön på sötvattensräkor, om man nu kan det...
    Jag har två st i mitt akvarium. De är lika stora, men jag har lagt märke till att den ena har betydligt kraftigare framben... Kan det vara så att det är en hanne? Eller är det så att den är äldre än den andra. En av dem (vet ej vilken) har "ömsat" skal en gång, kan det vara så att den fick kraftigare framben efter det? Jag minns inte hur de såg ut innan...
    I alla fall så har jag läst här på zoopet att det finns flera som har lyckats få sina räkor att lägga rom, och jag tänkte att det vore ju roligt om man kunde lyckas med det. Vilka förutsättningar krävs för det?

    "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
    "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    #2
    Jag tror att vissa av arterna kan vara hermafroditer, dvs tvåkönade, så det är kanske inte säkert om du kan se någon könsskillnad.

    Ofta sker parning hos kräftdjur i samband med äggläggarens skalömsning.

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

    Kommentar

    • Cat
      • May 2002
      • 74

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Jag tror att vissa av arterna kan vara hermafroditer, dvs tvåkönade, så det är kanske inte säkert om du kan se någon könsskillnad.

      Ofta sker parning hos kräftdjur i samband med äggläggarens skalömsning.

      ~~~ Max Photo ~~~
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Jaså, det visste jag inte! Ja, då kanske man kan lyckas då :-)
      Har de några särsklda krav på hur miljön ska vara då de ska lägga rom? Något som man ska tänka på?

      "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
      "It's nice to be important, but it's more important to be nice."

      Kommentar

      Arbetssätt...